Ha mégis marad görögdinnye... Forrás: http://fnrad.com/ |
A görögdinnye
szép, a görögdinnye jó, a görögdinnye nemzeti. Az előbbieket bármelyikre
mondhatjuk, de a legutolsó nyilvánvalóan fajta és állapotfüggő. A vízdinnye
éretlen példányai nyilvánvalóan nem nemzetiek, mivel a belsejük nem vörös. A
cirmos-héjú fajták szintén nem, hiszen a külsejük nem zöld. A nem elég vastag
fehér résszel ellátottak kérdésesek, míg a sárgabelű fajtákról meg talán
megemlékezni is kár lenne. Így végső soron a nemzeti dinnyementés kormányának
intézkedése erősen megkérdőjelezhető lenne annak alapján, hogy szinte válogatás
nélkül lépett immár állami igazolással a gazdaság megmentőjévé, a mezőgazdasági
csúcsnövényévé a dinnye, ha görög.
Az elszámoltatási ügyekbe belefáradt Budai Gyula legújabb projektje legalább is ezt sugallja. Az
azért kérdéses, hogy milyen eredményre vezet akkor, ha azt is az
elszámoltatásokhoz hasonló szelektivitással, és sikerességi hányaddal képes
tető alá kényszeríteni. De legalább idényjellegű feladat, mivel a legjobb
indulattal is megállapítható, hogy télen csak igen drágán, és kérdéses
minőségben sikerülhet a görögdinnye termesztése hazánkban. Az azonban biztos,
hogy immár kormányzati kartell-megállapodással, és a GVH által sem kifejezettenszeretett módon
rögzítették a görögdinnye árát. Elvileg azért, hogy egy nagy importált
dinnyeszállítmány elől megvédjék a hazai termelőket. Ami önmagában
természetesen lehetne teljes mértékben megérthető, és pártolható cél. Ám, már a
régiek is tudták, hogy a kimeneti oldal megsegítése nem feltétlenül hatásos.
Azt a képet sugallhatja ugyanis, hogy az állam majd megoldja a termelési
problémákat. Ez pedig régi időket idéz.
A tervgazdasági
korszakokat, amikor legfelsőbb pártutasítások szabályozták a mezőgazdaság
terményigényét. Nem annyira a szorosan vett szakmaiság, mint a tervek
eredőjeként kiszámított fontos paraméterek nyomán. Így aztán volt korszak,
amikor például a szója volt slágernövény, és akár a hegytetőre is szóját
vetettek. A görögdinnyének akkor is megvolt a tradicionális termelői körzete,
és a csányi dinnye híres volt. Hozták platós teherautókon és pártutasítástól
függetlenül volt nagy és finom. Ahogy mindenki tudta, hogy a csíkos héjú,
sárgabelű dinnyét akár egy aktatáskába is be tudja tenni. Valahogy elegendő
volt a piacra kimenni ehhez. De házhoz is hozták nem egy időben. Még akkor is,
ha különben sokan megbíztak a mindenkor gondoskodó állam mindenkori beavatkozó
szerepében. Talán ez a nosztalgia
az, ami hajtja a kormányzatot. Elvégre nem is igazi hatalom az, ami nem tart minden
szálat a kézbe. Nem is igazi vezetés az, ami nem tud bármikor valami nagyot és
sokat sejtetőt mondani. Ám ez, a minden szálat pókkirálynőként markába szorító
vezetés az, ami csak abban látja a piaci folyamatok befolyásolását, hogy a
kimeneti oldalon nyújt mankót. Kiemelve a mankó kizárólagosságát, és
szelektivitását.
Ezzel elfeledve
kissé, hogy a mezőgazdaságra is igaz egy olyan apróság, hogy a termelési
folyamat egésze határozza meg azt, amibe végső soron a termék kerül. Ahogy a
privatizálások környékén elfelejtették közölni a földnek olyannyira
megörülőkkel, hogy a mezőgazdaság kockázatos. Ha nincs tartaléka valakinek, ne
is kezdjen bele. Még akkor is, ha az állami zsonglőrködéseket le is számítjuk,
és elfogadjuk, hogy néha az állami segítség tényleg jól jöhet. De ez általános
jellemzője a mezőgazdaságnak, és igazán független a dinnyétől. S valahogy nem
szólnak a hírek például az üzemanyagok jövedéki adójáról, hogy csak egy
nyilvánvalóan kormányzati sarcot említsek. Így Budai Gyulának talán nem annyira
az áruházláncokkal, mint a présházzal kellett volna először tárgyalni. Az
adóprésházi tündérmesterrel például.
Azért persze jó
lenne megemlékezni arról a klasszikus esetről, hogy a 69 forintos dinnye
harmincforintos drágulása esetén a CBA-ban vajon hová lesz az extraprofit? Mert
az, ami gazdaságos olcsóbban, de drágán kerül a piacra, az extra pénzt hoz
valaki konyhájára. Bízzunk benne, hogy nem a nemzeti
dinnyekartell tagjainak a zsebébe hullik csak a mani. Így már előre örülök azoknak a híreknek, melyek nyomán
dinnyetermesztésből meggazdult termelőkről lehet majd olvasni. S még az is
lehet, hogy nem csak felcsúti őstermelőknek jut majd az extraprofitból. Miközben
persze érdekes az a szöveg is, mellyel hirtelen drágulást indokolják. Az Index
által közölt szöveg a következő: „Tisztelt vásárlóink, tájékoztatjuk Önöket,hogy országos akcióban a görögdinnye 69 forint/kg-os fogyasztói áron lett meghirdetve. E helyett a Vidékfejlesztési Minisztérium kérésére a magyar termelők segítése érdekében kiváló magyar, jó minőségű görögdinnyét fogunk árulni 99 forint/kg-os áron”.
Érdekes ez a szöveg azért, mert olyan időket idéz, talán öntudatlanul, amikor a
társadalom megosztása, az urbánusok és vidékiek szembefordítása bevállalt
pártállami stratégia volt.
Az, hogy a
Vidékfejlesztési Minisztérium a dinnyetermesztőkön keresztül kívánja megváltani
a mezőgazdaságot, az legfeljebb a nyakakra illesztett, vízzel telt tökök
számával arányos. Nem vitatva továbbra sem, hogy nem irigylem azoktól, akiket
ez esetleg tényleg kihúz a pillanatnyi gödörből. Ugyanakkor a fenti, és az
interneten már körbejáró szöveg tulajdonképpen a vidéki termelőkre tolja át a
felelősséget. Elvégre azt üzeni, hogy Te kedves városlakó, ki beléptél a CBA-ba
vagy máshova, azért nem fogsz olcsóbban hozzájutni a nemzeti színekbe csomagolt
vízadagodhoz, mert azokat a pénzedre ácsingózó termelőket kell megsegíteni. Ők
tehetnek mindenről, Ha pedig ezen felbuzdulva jövőre a padlásra is dinnyét
vetnek, arról is. Az is kérdéses ugyanis, hogy amennyiben jövőre tényleg még
több dinnye terem, akkor a kormányzati vízfej akkor is beleszól-e a piaci
működésbe. Mert ha nem, akkor először vörösödhet, majd zöldülhet a feje
bárkinek. Hajára kenheti, esetleg kifaraghatja majd a dinnyéjét. Esetleg besavanyíthatja. Megteremtve
ezzel a polgári tervgazdaság Nemzeti Dinnyesavanyítási Programjának alapját.
Bár még az is
lehet, hogy az új földtörvény tervezetével rímelve ezt követően engedély kell majd a dinnyetermesztéshez. Elvégre
a minden földhöz személyes engedély rendszerétől ez sem lenne messze. Ha pedig
a bankok mintájára megjelenik majd a tervelőírás, hogy hány új (dinnye)földbirtokos
kell majd, az sem gond. A normatív földbirtoklást segíteni fogja az új
törvénytervezet. Ha ugyanis, mondjuk, maximálják a személyenként birtokolható
föld nagyságát, akkor nyitva az út a formális válóperek előtt. Kipróbált, jó út
ez. A Kádár-rendszerben az ingatlanpiac már működött így egy ideig. Előre tehát
a mezőgazdaság továbbaprózásának magyar polgári útján. Rákosi elvtárs ott vár
az út végén a búzaföldön.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése