A CEU-n kívül is van oktatáspolitika. Annyira, hogy a
nagy tüntetősdi árnyékában igen komoly maflásokat is osztogatnak. Erre mutatott
rá a HVG-ben megjelent egyik írás is. Annak bemutatásával, hogy a középfokú
oktatás pofozó-bábúvá tétele igazi
apokalipszist hozhat a diákság jövőjét illetően. Jórészt azért, mert olyan
adminisztratív intézkedésekkel alakítják át, ki tudja hányadszor, a középszintű
oktatást, amelynek a realitásokhoz igen kevés köze van.
Ennek mélyén, alaptézisként valóban meghúzódhat két
alapvető, egyfajta kormányfői személyes, illetve egy kormányzati hatalomtechnikai
motívum. Nem is feltétlenül egymás kizáró módon. Az utóbbi elég nyilvánvaló
akkor, ha a lex-CEU mögé is gondolunk. Valószínűleg nem is újdonság, és a neten
több szerzőtől is felbukkanó motívum, hogy minél több, nyelveket beszélő,
vitaképes, gondolkodásra szocializálódott állampolgár van az országban, annál
kevésbé lehet a faék-egyszerűségű ellenségideológiákat eladni. Ráadásul ez nem
csak a világi, hanem az egyházi iskolákban képzett emberekre is igaz. Akik
esetleg eredetiben képesek elolvasni a pápai üzeneteket, összefüggéseiben
képesek értelmezni Jézus tanításait, illetve a Biblia nagy részét, azok messze
humanistább alapról képesek indulni, mint a jelenlegi kormánypártok tagjainak
nagy része. Már csak azért is, mert megtanulhatnak különbséget tenni Isten
tanításai, és a hatalomhabzsoló egyházak, nem egy esetben szellemi
rabszolgaságot hirdető, köznapi szemfényvesztései között. A kormányzat
politikai kereszténységéről már nem is beszélve.
Ugyanakkor, a felsőoktatás elleni globális fellépésnek
lehet egy egészen egyszerű, a személyes kilátástalanságból fakadó oka is. Annak
a felismerése, akár csak tudat alatti megélése, hogy az orbáni oklevél mögött
lehet kapcsolati tőke, a kor helyezkedési szabályainak ismerete, apuci segédlete,
vagy bármi más. Bármi más, aminek a közel-nullánál több köze van a valós
teljesítménnyel elérhető eredményekhez. Egy olyan szakdolgozatra kapva egyetemi
végzettséget, amely a saját korában sem lett volna senki más által megvédhető.
Nem is elsősorban szakmai, hanem formai
okokból. Érthető haragot szülve a kormányfőben bárki iránt, aki jobbat
képes alkotni. Mert a hatalom biztosíthat hallgatást a múltról, biztosíthat
mesterségesen felduzzasztott hódolói tömeget, számolatlanul szolgálhat tapsoló
statisztákkal. De észt, empátiát, intelligenciát, önbizalmat, őszinte
elismerést és tiszteletet nem ad. Mert nem adhat. Ha pedig valaki kellő
képességek nélkül mégis király akar lenni, akkor a legbiztosabb módja ennek, ha
mindenki mást megvakít. Legalább annyit, hogy kialakulhasson ellene egy egységes
álláspont. Alkalmasint, ha ez a helyzet állna fenn, akkor sem Orbán
Viktor lenne az első a történelemben, akit ilyen motivációs rendszer igazgat. Elég
az egykori román vezér feleségének vegyészeti ismereteire, és az akkori kor
román felsőoktatására emlékeznünk ehhez.
A fentiek egyébként akkor is igazak lehetnek, ha
látszólag nem igazak. A kommunikáció szintjén ugyanis akként szól a maszlag:
emelni kell az egyetemi oktatás, és vele a középszintű oktatás színvonalát.
Mely utóbbi egyik zálogát a középiskolák központi felvételijében látják. Az
egyetemek bemeneti oldalára pedig elitképző intézményeket tennének. Ami
látszólag a korábban elmondottaknál objektívebbnek tűnő érveket sejtetnek.
Azonban a központi középiskolai felvételi valójában számos diákot aszerint
bélyegezne meg, hogy a szülei milyen hatásfokkal voltak képesek érvényesülni.
Ha egy gyermek egy közmunkasújtotta térségben születik, és a papa nem a Fidesz
helyi Döbrögije, akkor generációs kiszorulhat a kikapaszkodást biztosító oktatási
formákból. A tehetségétől, készségeitől és képességeitől gyakorlatilag
függetlenül. Az elitnek fenntartott gimnáziumokba tehát nem a képességei
szerinti elit diákok, hanem szülők pénzén versenyre idomított csemeték
dúsulhatnak fel. A bemeneti oldalon megugorva a lécet, és sokat kiszorítva. A
kimeneti oldalon azonban alulmaradva minden olyan megméretésnél, ahol a mérce
nem a pénz, hanem a tudás. Valójában ezek az intézkedésék tehát nem csökkentik,
hanem gyorsítják a papírok
száguldását a lejtőn. Mert ahhoz, hogy a jóelvtársak csemetéi túléljék az
egyetemet, ahhoz a legbiztosabb mód a követelmények csökkentése a
felsőoktatásban. S van az a politikai nyomás, amelyért a rektoroknak is
korpásodhat a lelkiismerete.
Miközben tudjuk, nem csak az ország, hanem az ipar
vezetői között sem kevesen vannak, illetve voltak már egy éves is, akiknek
sokkal inkább
középostoba szolgák, mintsem autonóm személyiségek kellenek. Alkalmasint a
kötelező középiskolai felvételi pártolását is Parragh dobta közhírré tavaly. Amire
az internet még akkor is emlékezik, ha a hírt az eredeti linkről elvitte már a
cica.
Így aztán a középfokú képzési rendszernek, a teljes kormányzati
súlyt beleadva, lezavart maflás, még anyagilag is kifizetődő lehet egyeseknek.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése