Foto: EISimay |
A tanítás lendületbe jön hamarosan a második félévében a
2012/2013-as tanévnek. Sok szempontból vízválasztó is lehet ez a pár hónap a
diákság szempontjából. Hagyományosan is az, hiszen az államvizsgákra, illetve
az érettségikre készülés félévei is tradicionálisan a második. Ebből a
szempontból is lényeges lehet, hogy a diákság és az oktatáspolitika
mérkőzésének aktuális félideje miként alakul majd.
A bemelegítés, mint azt tudjuk, már december óta zajlik, és
számos kisebb ment lezajlott. Azt is mondhatnánk, hogy mindkét fél megtette a
tétjeit, és egyfajta részgyőzelmek is születtek. Ezek közül a legutolsó
kétségtelenül az, amikor a HÖOK megkötött egy részmegállapodást
az Emmi vezetőjével való tárgyalások során. Remélhetőleg nem a tárgyalások
zárásaként. Ellenkező esetben ugyanis semmi értelme nem lenne annak a bejelentésnek,
hogy a HÖOK kiszedette azt a passzust, mely kizárta a Hallgatói Hálózatot (HaHa)
a tárgyalásokból. Ami különben önmagában is egy sajátos felfogást tükröz.
Nevezetesen azt, hogy egy alapvetően többdimenziós tárgyalási szituáció
leredukálható egy kétszereplős játékká. Egy olyan helyzetbe csatornázva be a
tárgyalásokat, mely egyaránt ad kibúvót a miniszternek, és osztja meg a
diákságot. S nem is csak a diákságot, hanem az oktatáspolitika teljes
ellenzékét. Egyáltalán nem meglepő tehát, hogy a HaHa aktivistái megjelentek
azon a konferencián,
melynek keretében Hoffmann Rózsa és Balog Zoltán a szakmainak kinevezett köz
közé gondolta keveredni. A konferencián a hegy elment Mohamedhez, ha már nem
hívták a tárgyalóasztalhoz önként.
Ez azonban mit sem változtat azon a helyzeten, hogy az
egyetemi hallgatóság felszalámizására komoly erőfeszítések zajlanak. Egyébként
nem is teljesen meglepő módon. Még decemberben írtam, hogy „azért nem árt
emlékezni arra, hogy annak idején a HÖOK és a Fidesz között nem volt túl éles
ellentét”. Ami természetesen nem jelenti azt, hogy most elégedetten dőlnék
hátra azzal, hogy „naugye, megmondtam”.
Mert nem mindig jó, amikor az előzetes várakozások beigazolódni látszanak. Az
azonban biztos, hogy alapvetően két képviseleti megoldás látszik versenyezni,
melyek egyike kétségtelenül a HÖOK által reprezentált lényegesen hierarchikusabb
érdekképviselet. Vezetővel és képviseleti piramissal, ami azt a képzetet
sugallja, hogy elegendő a fejet meggyőzni, aláírásra bírni, és akkor a
döntések, megállapodások szépen végighullámzanak az egyes lépcsőkön lefele. Olajat
öntve a hullámzó elégedetlenségekre. Melyet tovább csillapít a kiszolgáltatottság
a tanintézmények felé az államvizsgák környékén.
Egyben természetesen van egy járulékos következménye is
annak, ha a kormányzat csak egy szervezetet fogad el legitim
tárgyalópartnerként. Az, hogy elég lehet ellenfélként is csupán erre az egy
szervezetre, és az azzal kapcsolatba hozható emberekre koncentrálni. Például
egyes HÖK-szervezeteken
keresztül. Cseppet sem vitatva, hogy ott sem
csak szentek ülnek. Inkább csak jelezve azt, hogy az ellenfelek számának
csökkentése, és a játékban maradtak hiteltelenítése, megosztása egyáltalán nem
idegen stratégia annak, aki látott már többkörös stratégiai játékot a
gyakorlatban. Nem véletlen tehát, hogy a hallgatói szervezetek tagjai szemében
elég gyorsan lebuktak ezek a kormányzati húzások. Mert, mint azt tudjuk, de
említettem is, azért ez mégis csak egy több szereplős játszma. Egyben a
képviseleti formák kezelésének eltéréseit, és az azok közti egyfajta versenyt
is elhozva.
A többé-kevésbé kötötten hierarchikusnak tekinthető HÖOK
mellett ugyanis kialakultak az alternatív érdekképviseleti, érdekérvényesítő
megoldások. Alapvetően a jelenleg elérhető technológiai lehetőségeket „lekövetve”
és kihasználva. Ahogy maga a már említett HaHa is hálózatként, alapvetően az
internetes szervezés lehetőségeit kihasználva jött létre. Jelezve azt, hogy
igenis lehet a bázisdemokrácia talaján állva is hatékonyan mozgósító szervezetet
létrehozni, és működtetni. De ezzel a HaHa nincs egyedül, hiszen létrejött
hasonló szervezet az egyetemi oktatók hálózataként és a szülők képviseletére
egyaránt. Mely szervezeteket Balog Zoltán szintén leseperni látszik a
tárgyalóasztalról. Alighanem azért, mert az erősen hierarchikus kormányzat
számára érthetőbb egy hasonlóan felépülő, és előéletében sem túl távoli
szervezet, mint egy szemléletétől eltérő képviseleti felfogás. Nem vitatva
persze azt sem, hogy diffúzabb közösséget könnyebb úgy feltüntetni, mint valós képviselő
nélküli, és a tárgyalásokra alkalmatlan szervezetet.
A diákok és a kormányzat kapcsolatában tehát az eljövendő időszak
kétségtelenül a különböző képviseleti formák „vizsgáját” is elhozhatja. S
persze arra is választ adhat, hogy a minisztérium mennyire hajlandó elfogadni
tárgyalópartnerként a különböző szervezeteket. Ugyanakkor kihívás lehet az
említett szervezetek számára is az, ha Balog Zoltán meghívja a képviselőiket a
tárgyalóasztalhoz. Ebben az esetben ugyanis mégis csak egyfajta hierarchiát
kell tudni felmutatni. Arra adva garanciát, hogy a megkötött megállapodások nem
csak az éppen jelenlevőkre lesznek később érvényesíthetőek. Egyben
természetesen azt a helyzetet is fenntartva, hogy a korábban mozgósított tömeg
a későbbiekben is megmozdítható lesz. Ellenkező esetben a kormányzat az
időhúzással egyszerűen kiüresíti a diákok, a tanárok korábbi ellenzékiségét. A
végén pedig, apró intermezzóként kezelve a decemberi eseményeket, mégis le
fogja nyomni az oktatási intézmények, a tanárok és a diákok torkán azt az
oktatáspolitikát, amit a Hoffmann Rózsának nevezett hangszórón keresztül, Balog
Zoltán keverőpultján át Orbán Viktor szakpolitikai ismeretszintje vezényel.
Miközben megindult a diákok
csábítása a szélsőségek irányába is, ami az apátia felé félúton radikális
kitörést ígérhet a sorok között. Így újabb korábbi idézettel zárva tehát „csak remélni
lehet azt, hogy a most megmozdult, és apátiából felébredt fiatalok tömege nem
valami hatalmi megvezetés eszközekén fognak csúfosan orcára esni”.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése