Forrás: Galaktika.hu |
Az emberi jogok helyzete a világon elég rózsásnak tekinthető
akkor, ha a rózsa színét nem firtatjuk. Mert helyenként igencsak gondok vannak
akkor is, ha a rabszolgát nem hívják szó szerint rabszolgának, és pincérként
munkakönyvezik a prostituáltat. S a publikálttá vált esetek alighanem a valóság
jéghegyének a csúcsát képviselik ahhoz képest, ahogy az emberi jogok helyzete
áll a világ számos pontján. Ilyen helyzetben felvetni, hogy mi lenne a helyzete
egy ősembernek manapság, meglehetősen fantasztikus ötletnek tűnhet.
Az is. Nem véletlen tehát, ha magyar nyelven a Galaktika oldalán olvasható a
hír arról, hogy felmerült a neandervölgyi ember genetikai rekonstrukciója.
Annak a közleménynek
az alapján, mely alapvetően már csak egy vállalkozó kedvű nő jelentkezésétől
teszi függővé a 33 ezer éve kihalt emberág újraszületését. A szó szerinti
újjászületését, illetve újjá szülését. A technikai részletekről lehet olvasni a
jelzett közleményekben, és ismerve például az ember genetikai térképezésének
sikerét, a mesterséges kromoszómák létrehozásának lehetőségét nehéz lenne
egyértelműen lehetetlennek elkönyvelni a sikert. Annak a sikerét, hogy a
régészeti leletekből kivont és az emberi genom megfelelő helyére beépített
DNS-szekvenciák felhasználásával rekonstruálható mai emberrel párhuzamosan is
létezett, de már kihalt ág. A felmerülő kérdéseken elgondolkodva azonban
akkoris csak nyerhetünk ezen, ha a közlemény eltúlzottnak bizonyul utólag. Sőt,még
akkor is, ha hamisnak bizonyul.
A klónozás lehetősége ugyanis jelenleg is adott, miközben a
reproduktív klónozás szinte mindenütt etikai aggályokat vetett fel, és így
hivatalosan tiltott. Így egy ilyen projektben részt vevő kutatónak és kísérleti
anyának egyaránt komoly etikai, és szakmai ellenállással kell számolni.
Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy nem egy esetben még a rokonsági
béranyaság sem mindenütt és mindenki számára elfogadott. A pénzért való
anyasági vállalkozás pedig még komolyabb falakba ütközhet. Hallhatunk érveket a
szegénység etikailag meg nem engedhető kihasználását támadó, illetve a másként
gyermekre nem számítható házaspár reprodukciós jogát megtámogató érveket
egyaránt. A mérlegelés alighanem nehéz falat lehet sokaknak, és nem egy esetben
az érintettség is belejátszik a mérlegelésbe. Holott nem is egy másik
emberfajról, hanem „csak” személyes, vagy gazdasági problémával küzdő
fajtársainkról van szó. Az etikai fejtörő első akadálya tehát mindjárt a
neandervölgyi gyermeket kihordó béranya kiválasztása, vagy akár jelentkezésének
elfogadása körül ott ágaskodik.
Amikor ezen túl jutunk, akkor ott van magának a gyermeknek a
sorsa. Milyen jogokkal ruházza, ruházhatja fel a társadalom? Embernek
tekinthetjük, és érvényesülhet-e rá például a szabad párválasztás és a
reprodukció joga. Olyan körülmények között elgondolkodva ezen, hogy még sérült
embertársaink esetében is felvetik sokan ennek a jogpárosnak a megvonását. Ha
ugyanis a neandervölgyi embert ebből a szempontból embernek tekintjük, akkor ki
légyen a párja. Az ugyanis szintén etikátlan lehet, ha újra próbálnánk a
keveredési teóriát a gyakorlatban, Azt, miszerint nem elfogyasztotta,
kiszorította, hanem beolvasztotta a Homo sapiens a konkurenciát. Így aztán
mindjárt különnemű testvérkéről is illene gondoskodni a rekonstruált
csemetének. A csemetéknek, akik felnövekedése esetén aztán persze jönnének a
további kérdések.
Mondhatni csőstől jönnének, mivel igencsak gondot jelenthet
az is, ha nem annyira eszes, mint amennyire jelen fajtársaink hiszik magukat.
Ebben az esetben ugyanis pillanatok alatt alávetett, rabszolga-szerepben
találnák magukat. Miután persze egy emberi állatkertben kicsodálkozta rajtuk
magát mindenki. Tekintve azonban, hogy nem maguk akartak rekonstruálódni, a
ketrecbe alighanem a létrehozójukat is oda kellene tenni. Ami persze mit sem
csökkentené a morális aggályokat. Mely aggályokat az sem csökkentené, csak
fokozná, ha eszesebbnek bizonyulnának, mint jelen fajtársaink. Mert még ebben a
helyzetben is az intelligenciára alapozó projektek agy-rabszolgáivá
válhatnának. Cseppet sem téve boldogabbá a moralisták zömét, de valószínűleg a
neo-neandervölgyieket sem. De mindezek a kérdések csak éppen hogy szerény
mintái azoknak a kérdéseknek, melyek felmerülhetnek.
Jogos lehet a kérdés, hogy akkor mi értelme lehet felvetni
ezeket egyáltalán? Nos, véleményem szerint akár még a mostanában sokat
emlegetett etika-órákon is értelmezhetőek lehetnek az így felmerült kérdések.
Az adott, és reálisnak kezelhető példát egyfajta keretlazító példaként kezelve
ahhoz, hogy egy kicsit magunkon is elgondolkozzunk. Akár csak az előbb
felvetettekkel kapcsolatban megparaméterezve etikai mércénket a
rabszolgasággal, a béranyasággal, örökbefogadással, rasszizmussal, elnyomással
és az emberi jogokkal kapcsolatban. Éppen azért, mert mindezek tekintetében nem
egy esetben igencsak feketébe hajló rózsák jellemzik a mindennapok
gondolkodását.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése