Bayer Zsolt lassan klasszikussá penészedő cikkei
kétségtelenül egy olyan közhangulatra építenek, melynek erősítése lehet aljas
szándék, de létezése adott. Lehet persze ebben keresni, és akár meg is találni,
a kormányzatnak azt a fajta felelősségét, mely ennek erősítésére játszik. Amíg
ugyanis sikerül mélyszegénységben tartani egyes rétegeket, addig lehet arra
alapozni, hogy mindig kéznél levő bűnbakként lehet szerepeltetni annak tagjait.
Két, gazdasági státusz alapján meghatározható, réteget ugyanis sokan
elutasítanak. Egyfajta önvédelemből. Az egyiket a náluk sokkal gazdagabbak, míg
a másikat a sokkal szegényebbek alkotják. Az egyiket az irigység, míg a másikat
a félelem okán utasítva el.
Az is látható, hogy a középtájon levők a náluk sokkal
gazdagabbakat akkor irigyli reménytelenül, ha esélye sincs közéjük kerülni.
Ebben az esetben az, aki egy népcsoporttal, kultúrával tudja azonosítani a
szemükben, hatalmat nyer az irigység felett. Ezt a kártyát arcátlanul
játszották ki már többször is a történelem során a zsidósággal szemben is. Az
antiszemitizmus tehát olyan húrokon játszik, melynek kottája tényleg évszázados
gyakorlatban csiszolódott. Szinte minden esetben kihasználva az irigységet, a
státuszféltést. Erre visszatérnék, de a gazdasági és hatalmi státuszféltés,
illetve a státusz-hierarchia kapcsán tegyünk egy kis kitérőt. A középrétegen
belül ugyanis szinte természetesen megtalálhatóak azok, akiknek van esélye az
irigységet többé-kevésbé kézpénzre változtatni, vagy akár felfele sorsolódni a
vagyoni hierarchiában. Ha elég tehetséges, ügyes ahhoz, hogy önerőből vagyont
szerezzen, akkor a saját számára megteremti az önerős hatalmi beruházást. Az
„amerikai álom” mintájára. Amennyiben erre önerőből nincs lehetőség, akkor számukra
nem egy esetben más, bár legalább olyan gerinctelen utak állnak rendelkezésre.
Ilyen, az inkompetenciához kapcsolódó út az, amikor azt a
lehetőséget használja ki valaki, hogy a nála gazdagabbakhoz dörgölődzve, szolgálattétellel
kerüljön be a státuszában irigyelt rétegbe. Ehhez elszegődhet az éjjeli
hurcolójává, ha végképpen tehetségtelen. Míg némi politikai tehetség birtokában
bevállalhatja például a szürke eminenciás szerepét. S persze, amennyiben az
előrelépés gátja a gazdasági erő hiánya, adott a lehetőség, hogy egyfajta
hatalmi hitelt vegyen fel. Gazdasági előnyért egy majdan megszerzendő politikai
hatalmat kínálva fel jelzálogként. Megfelelő támogatással olyan formális
hatalmat szerezzen, mely hatalmi pozícióból törlesztheti a korábbi hitelt. Miközben
a korábban említett, és az őt pénzelő gazdasági oligarchián kívül esőkkel
szemben kellő hangulatkeltéssel teremthet egyfajta gazdasági kilövési engedélyt
magának. Ehhez nyilvánvalóan olyan szintű hatalomvágy is kell, mely a
személyiségben mindent felülír.
Olyan erőteljesen befolyásolva cselekvőképességet, hogy a
visszazuhanástól gyakorlatilag pánikszerű rettegés lehet úrrá a botcsinálta
vezetőn. A pánik, a félelem pedig rossz tanácsadó, és már számos diktátor
bukott ebbe bele a történelem során. Ellenben a visszacsúszástól való félelme
során nyilvánvalóan bármi áron meg akarja tartani a hatalmat, másrészt részletkérdéssé
válik annak a rétegnek a helyzete, ahonnan jött. Esetleg még büntetni is akarja
a többieket, akik nem ismerték fel idejekorán a zsenialitását. S természetesen
a törlesztésen túl elég saját vagyont is akar szerezni ahhoz, ami ettől megvédheti.
A hatalom tehát egyrészt pozícionális pánikkal, a belső kör kritikátlan
kedvezményezésével és szinte önerősítő harácsolással fog párosulni.
A feszültségek levezetésére azonban szükség van olyan
bűnbakokra, melyek démonizálhatóak. S itt térnék vissza a bevezetőben már említett
szegénységre. Ahogy a hatalomba került fél a visszacsúszástól, úgy fognak sokan
mások félni az elszegényedéstől. S amikor már majdnem ott tartanak, akkor is
meg akarják mutatni, hogy „már majdnem, de még nem”. Az is nyilvánvaló, hogy
nem mehetnek mindenkihez oda, és kérdezhetik ki, hogy „ugye te még nem ettél
ma, mert én már igen, bi-bi-bi”. A történelem során erre szintén begyakorolt
kotta egy adott embercsoporttal azonosítani a szegénységet. S egyben azt
kommunikálni, hogy zömük maga tehet róla, és örüljön egyáltalán, hogy élhet.
Legyen akár bőrszín alapján vagy rituálisan, például vallás alapján, jól
megkülönböztethető. Alkalmasint a keresztények is voltak hasonló helyzetben a
történelem során.
Manapság pedig jól megfigyelhető az a kommunikációs torzítás,
ami a cigánysággal mossa egybe a szegénységet, és a bűnözést. Az utóbbi azért
veszélyes tendencia, mert a válogatásnélküli, rasszista indíttatású
visszacsapásokat erősíti. Itt lehetne szerepe a bűnüldözés hivatalos
szerveinek. Demonstrálva azt, hogy a büntetés bőrszíntől, kultúrától
függetlenül éri utol a vétkest. Bárhol, bármiben is vétene a játékszabályokkal
szemben. Ennek kommunikációját elmulasztva ugyanis éppen, hogy erősítheti, és
nem csökkentheti az előítéleteket. Mely előítéletek a másik oldalon a hatalom
vagy annak fullajtárjai által jól kihasználhatók. Ahogy ugyancsak az ő
érdekeiket szolgálja a látszatmegoldások sora is. Azok a látszólagos
megoldások, melyek valós megoldást nem hoznak, de jól eladhatóak. Ilyen lehet
az a közmunka is, melyre lehet mutogatni azzal, hogy „aki akar, az dolgozhat”,
de valójában abból megélni senki nem tud. Ellenben fenyegető erőként is hathat.
Abba az irányba, hogy „ha nem nyalsz, közéjük kerülhetsz”.
Az egyik oldalon tehát ott áll az a szegénység, melynek nem
mindig van köze az egyén moralitásához, de morálisan mindenképpen romboló. A
másik oldalon ott van a bűnüldözés hiányos, vagy felemás kommunikációja. Amikor
ebben a rendszerben megjelenik az a kommunikáció, ami bűnözést rátolja a
szegényekre, és megjelöl egy csoportot, akit ezért utálni lehet, akkor csak
gennyed a helyzet. Erősítve a társadalmi pánikot és az előítéleteket. S ez az,
amiért hibás, bűnös az a kommunikáció, ami nem törvényszegőkről,
bűnelkövetőkről beszél, hanem cigányozik mellette. A maga módján ugyanis
elősegítheti, hogy a különben esetleg szintén törvényszegő félkatonai
magángárdák, büntetőmaffiák kezébe hagyja csúszni a köz a hatalmat. Melynek
haszonélvezője a történelmi tapasztalatok alapján nem a köz, csak a hatalom
talpnyalói.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése