Arról, hogy Tusványos kapcsán ne csak a hajhúzásról essék
szó, Harrach Péter is gondoskodott. Az ottani szereplése kapcsán interjú jelent
meg vele Gondola.hu
–n. A nyílt társadalom kritikájáról. Amely véleményéhez természetesen joga van.
Akár a tévedéshez is. Azonban érdekes lehet a politikusi felelősség egy ilyen
interjú kapcsán.
Közel egy
évvel ezelőtt például azt fejtegette, hogy pápa azt mond, amit akar. Azaz: „A pápa menekültügyről vallott gondolatai
nem képezik a hivatalos egyházi tanítás részét, vagyis nem jelentenek a hívő
katolikusok számára lelkiismeretben kötelező azonosulást.” Ami már akkor felvette
azt a kérdést, hogy egy hűen pártkatona KDNP-s azonosulhat-e azzal a
kereszténységgel, amit a pápa azóta is képvisel? Az azóta eltelt időben pedig
eljutottunk oda, hogy egy magát keresztény orientációjú politikai vezetés által
kormányzott ország kormánypárt-tagsággal rendelkező publicistája simán vén
marhának titulálhatja
a pápát. Alkalmasint úgy, hogy nem igazán süketültünk bele a KDNP irányából
érkező tiltakozó sikolyba. Amire persze mondhatja bárki, hogy: Harrach Péter és
Bayer Zsolt is élt a politikai véleménynyilvánítás szabadságával.
Ugyanakkor tudni vélhetjük, hogy politikai
véleménynyilvánítás szabadságának eszméje nem az akár inkvizícióig vezető
véleményterrorban gyökeredzik. Az ugyanis, amikor egy politikai erő csak saját
magának tartja fenn a véleményalkotás jogát, akkor azt diktátumok uralmának,
diktatúrának szokták nevezni. Amikor tehát Harrach, elvileg keresztényként
fenntartotta magának a jogot, hogy a pápa vén marhaságáig vezető
véleménylavinát elindítsa, akkor két vélemény-csoportot állíthatunk fel ennek
értelmezésére. Vagy a liberális értékek érvényre jutásaként, vagy a diktatúra
melletti kiállásként értelmezzük. Mely utóbbi akkor sem demokrácia, ha valaki
az illiberális-, vagy nemzeti demokráciának titulálja. Ahogy a nemzeti
szocializmus is elég fékezett habzással értelmezhető szocializmusként.
Arra, hogy Harrach miként értelmezi a saját nézőpontját a
liberalizmus kapcsán, arra választ kaphatunk a korábban említett, idei
interjúban. Egyértelműen elutasítja. Mondván, hogy „a nyílt vagy nyitott társadalom első hallásra szimpatikus, valójában
életidegen, megvalósíthatatlan” álom. Kiegészítve azzal, hogy „ahogy a kommunista paradicsom elképzelése
nem számolt az emberi természettel, úgy a nyílt társadalom elmélete is távol
áll a működőképes társadalom valóságától”. Amiben már érzékelhetünk egy kis
csúsztatást. A nyílt társadalom szinte kortárs apostola, az 1994-ben elhunyt, Karl Raimund Popper ugyanis
kritizálta a kommunizmus elméletét. Ahogy a marxizmust is. Amellett, hogy talán
érdemes megjegyezni, hogy a „nyílt társadalom” egy filozófiai modellként
szerepel a historicizmus kritikájaként. Mely utóbbit a történelmi törvények
szülte, „eleve elrendelésnek” tekintett. Amelyet Popper az autokratikus és
totalitárius rendszerek ideológiai eszközeként értelmezett.
Harrach zsigeri idegenkedése ettől teljesen érthető, ha a
hatalom embereként tekintünk rá. Figyelembe véve azt is, hogy hányszor emleget
a hazai hatalom kommunikációja eleve elrendelt magyar sorsot, történelmi
kiválasztottságot, vagy éppen történelmi nyomorúságot. Egyben hangsúlyozva azt,
hogy ezek indokolnak szinte minden eszközt a hatalom megtartásának biztosítására.
Szemben azzal, amit a klasszikus liberalizmus is tanít. Illetve azzal is, amit
a „nyílt társadalom” elmélete valójában mond arról, hogy szabaddá teszi a kulturális
választást. Ahogy a liberalizmus lehet az alapja például a vallásszabadságnak,
a törvény előtti egyenlőségnek, és ezen keresztül, például az általános, és
például nemi cenzus nélküli, választójognak is. Valóban csupa olyan tényezőnek,
amit a kormányzat elutasítani látszik. Az iskolákba behurcolt vallásideológia
aláássa a vallásszabadságot, a nők valós anti-megbecsültségét pedig számos retorikai
példa mutatja.
Amit a nyílt társadalommal szembeállított
kereszténységről állít Harrach, az szintén figyelemre méltó. A Gondola szerint erről
ezt közli: „A keresztény társadalmi
tanítás alapelvekről szól és normákról. Amikor az emberi személy méltóságát, a
szolidaritást, a szubszidiaritást, a közjót, vagy az igazságosságot említi, tág
keretet ad a cselekedeteinkhez”. Miközben tudjuk, hogy bármilyen társadalmi
játékszabály-gyűjtemény alapelvekről és normákról szól. A polgári
törvénykönyvtől a Koránig. Ez akkor is igaz, ha az egyes alapelv-, és
norma-gyűjteménnyel részben, vagy egészben nem ért valaki egyet. Az emberi
méltóság és a kereszténység viszonyát pedig jól mutatja a nők évszázadosan alávetett
helyzete a keresztény világban, a közjót és szolidaritást a papság máig vágyott
politikai hatalomvágya. Míg a tág kereteket pedig a jelenkori hatalmi ambíciók
fényében értelmezhetjük úgy, hogy Harrach a jelen hatalomnak, a kereszténység
nevében teljes cselekedet-szabadságot tart fenn. Mindenki más meg örüljön, hogy
szolgálhat.
Miközben, a Bibliát lapozgatva sokszor akár igazat is
adhatnánk a keresztényeknek. Jézus, az általa szeretetre, emberi elfogadásra
alapozott tanításainak elfogadása mellett törvény, az az Isten előtti egyenlőséget
hirdetett. Származástól függetlenül megváltott mindenkit, és ezzel is
kihangsúlyozta: nincs faji, illetve nem cenzus az ember és ember között. Nem
tartotta magát királynak, mindenki felett álló hatalomnak hanem csak az emberek
között élő tanítónak. Amellett elsősorban a saját tanításait hirdette, és nem
uszított egy másik hit képviselői ellen sem. Ha tetszik, korának egyik
legliberálisabb vezetője volt.
Kicsit kínos, hogy a KDNP politikusa szerint ez
vállalhatatlan. De tudomásul veszem, hogy változnak az idők és benne a magukat
Jézus követőinek hazudó politikusok is. Miközben, Harrach mondandójára is támaszkodva várhatjuk, hogy mikor jelentik be keresztény nemzeti demokratikus diktatúrát. Hivatalosan.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése