A BKK, valamint beszállítója, botrányos szereplésének
hullámverése, amely az informatikai rendszerét ért kritika kapcsán alakult ki, csak
nem akar alábbhagyni. A legfrissebb események egyike az, hogy kiderültek a
T-Systems hazai névviselője által szállított rendszer tesztelési
körülményei. A HVG-hez
eljutott információk alapján. Amelyekből, a jelek szerint, töredékek is
elégnek bizonyultak ahhoz, hogy a szakemberek felhördüljenek. Okkal.
A HVG különben egy céges mail-re hivatkozik, amelynek
teljes tartalmát az írásukból nem áll módunkban megismerni. Noha a
szerkesztőség láthatóan nem az adatokat féltette az olvasóktól, mert több,
különben meg nem nevezett „informatikai szakembert” megkérdezett. Az idézőjel
különben pont a névtelenség miatt került ide. Ha akarom informatikai szakember
az is, aki frissen kapott a tárgyból diplomát, és az is, aki évek óta
számítógépeket szerel össze. Ugyanakkor a szoftverek tesztelése egy szakma.
Hazánkban is letehető belőle nemzetközileg értékelt szakmai vizsga. Így csak
használt volna a közlemény hitelének, ha a górcső alá vont levelet, és annak
technikai fejlécét is közlik. Illetve megnevezik a szerkesztőségnek segítő
szakértőket. Mindezen adatok hiányában egyfajta gondolatkísérletként, mintegy
feltételes módba téve, de mégis érdemes áttekinteni a töredékeket.
Ezek alapján könnyen lehet, hogy a hozzá-nemértés párosult
a kommunikációs szorgalommal az érintett cégek esetében. A HVG közlése szerint „komolyabb terhelési tesztként a saját
munkatársait kérte e-jegy és -bérlet vásárlására a T-Systems vezetése”. Ezt
tézisként elfogadva azt állapíthatjuk meg, hogy igen komoly fogalmi zavarok
uralkodtak el valahol. A felhasználói, és így elsősorban funkcionális jellegű
teszteket összekeverve a terhelési tesztekkel. Ami nem kicsit, hanem nagyon
más. Ráadásul az utóbbi, mármint a valódi terhelési tesztek végzésére nem egy
esetben célprogramokat használnak. Érthetően. Mert egy internetes, illetve
böngészős, rendszernek el kell tudni viselnie azt, ha több ezer, de inkább több
tíz, ha nem százezer kérés érkezik egyszerre a kiszolgálóhoz. Márpedig nem túl
életszerű elképzelés egy sportcsarnoknyi embert vezényelve elérni, hogy
mindenki egyszerre kattintson.
Ha ezen a fogalmi katyvaszon túltettük magunkat, akkor
jön a következő furcsaság. A HVG, a szakértőkre hivatkozva, azt mondja, hogy
három hónap alatt nem lehet egy ilyen rendszert összehozni. Ami kétségtelenül
igaz, ha egy ember dolgozik a projekten. De jóval árnyaltabb, ha a közreműködői
létszámot elkezdjük növelni. Ez akkor is igaz, ha nulláról építenék fel a rendszert.
Csak akkor több, és jobban képzett szakember kell. A specifikációk
elkészítéséhez, illetve a fejlesztéshez egyaránt. Amellett létezik olyan
fejlesztési módszertan, amelyik a tesztelések java részét a fejlesztésekkel
párhuzamosan képes megoldani. A szűk keresztmetszet tehát valószínűleg nem a
fejlesztésre szánt rövid idő, hanem az azon belül tesztelésre szánt
időintervallum lehetett. Ami egyébként sajnos nem is olyan ritka. Mert a határidőben
való élesítésben érdekelt cégvezetés, valamint az elbizakodott fejlesztési
vezetők egyaránt hajlamosak arra, hogy a tesztelésre szánt idő rovására
növeljék a fejlesztésre szánt erőforrás-keretet. Időt és pénzt próbálva
megtakarítani a tesztelésen.
Az, hogy a jelen esetben ez történt-e, azt nem tudhatjuk
pontosan. De a lehetősége felértékelné a válaszokat a korábban feltett, és válasz
nélkül maradt kérdésekre. Amelyeket a T-Systems hazai Facebook-oldalán sem
kívánt senki, ezideig, megválaszolni. Ugyanakkor, ha elfogadjuk a Kaszás Zoltán
közelményében vázolt helyzetből azt, hogy „vitathatatlan,
hogy a rendszer bizonyos komponenseinél már léteznek fejlettebb, korszerűbb
megoldások”, akkor abból egy igen szomorú kép rajzolódik ki. Az, hogy a
fejlesztő csapatnak fogalma nincs a rendelkezésre álló lehetőségekről. Ha pedig
ez nem igaz, akkor a fejlesztésért felelős vezető tudtával és beleegyezésével
kerültek felhasználásra az elavult komponensek. A két lehetőség bármelyike azt
jelentheti, hogy igen komoly architektúrális problémák lehetnek a fejlesztést
végzők háza táján.
Ezt csak erősíti az, hogy a mostani hír szerint
létrehoztak néhány kis értékű terméket, a belső tesztek végrehajtásának
érdekében. Majd ezek „lehívása” mintegy „benne felejtődött” a rendszerben.
Jelezve, hogy a verziókezeléssel, az élesítés menedzselésével, valamint az
egyes verziók dokumentáltságával egyaránt komoly bajok lehettek. Márpedig ezek
egyike sem olyan, ami egy tranzakció-, illetve adat-kritikus rendszerben
megspórolható. Még akkor sem, ha minden egyéb, ami a szoftverfejlesztések „háza
táján” tökéletes.
Azt is tudomásul kell vennünk, hogy a gyakorlat azt
erősíti: tökéletes rendszer nincs, csak olyan, amit nem teszteltek eleget.
Azonban a jó szakmai megközelítést pont az mutatja, ha igyekeznek az „elég”
szintjét minél jobban „belőni”. A tesztelői szakma ehhez megannyi
teszt-módszert, és igen sok mérőszámot, ismer. Köztük a rendszer tesztekkel
való lefedettségének mértékét is. Ami a BKK-nak szállított rendszer esetében
nem lehetett túl magas a sorra kiderülő
problémák alapján.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése