A PISA-teszttel kapcsolatban láthatóan kezd kiderülni,
hogy az ország a több milliónyi oktatáspolitikai szakértő országa. S ez nem
keverendő össze azzal, hogy természetesen mindenkinek meg lehet a maga
véleménye mind az okokat, mind a következményeket illetően. Sőt! Alapvetően
kell is legyen véleménye.
Egyszerűen azért kell, hogy legyen véleménye, mert a
katedra körül szinte mindenki érdekelt valamilyen formában. Akár tanárként,
akár szülőként, rokonként. Néhányan pedig a napi oktatás irányítójaként.
Azonban szinte biztosan nehéz megtalálni azt a pontot, ahol a vélemény
artikulálása és a megfelebezhetetlen igazságosztó szerepe közötti mezsgye
húzódik. Különösen nehéz lehet ezt a pontot megtalálni akkor, ha a politika szereplőiről
van szó. Már csak azért is, mert a politika szereplői azok, akiket okkal lehet
felelőssé tenni az oktatáspolitika alakulásáért. Így érthetőnek tűnhet az,
amikor a jelen oktatáspolitika szereplői a múltban próbálják a jelen helyzet
egyetlen okát megtalálni, és azt tálcán körbekínálni a köpdösőknek. Holott
azért, ahogy a jelen oktatás működik, nehéz lenne csak és kizárólag a múltat
hibáztatni. Az oktatási intézményrendszer jelen állapotáért a jelen
oktatáspolitikája felelős. Beleértve azt is, hogy kik kaphatnak helyet a
katedrákon.
Ebből a szempontból az, amikor Lázár a tanárok nyakába
varrja a PISA-felmérés kudarcos eredményét, akkor óhatatlanul az Emmi
prominenseiről is véleményt mond. Mégpedig igen lesújtót. Mert lehet azt
állítani, hogy a jelen pedagógusai a múlt pedagógusképzésének, az elég régóta
maradványelvű tanárképzésnek az eredménye, de van egy másik serpenyő is. Az,
amiben a tanárok valós, és nem bürokratikus minősítése, illetve a szakmai minősítések
eredményének kezelése tartozna. Elismerve, hogy ez egy nagyon kínos, és
sokaknak valószínűleg különösen kínos kérdéskör. Jócskán túlmutatva azon, hogy
hány oldalas akármiket tud egy tanár feltölteni a neten keresztül. Ahogy azon
is, hogy a politikai megbízottként funkcionáló iskolaigazgatónak ki tudja
gyorsabban bevinni a kávét, és letolni a nadrágját. Márpedig az Emmi, noha az
oktatás alkalmassági problémái évtizedesek, valójában semmit nem tett ezen a
téren. Hacsak a kontraszelekció, a kádári reflexek visszahozatalát nem
tekintjük valaminek. Kistafírozva a gyermekszegénységgel, ami aligha kedvez a
tanításnak.
A másik oldalon, fájdalom, de igaza is van egy kicsit
Lázárnak. Ahogy korábban is írtam,
ez a PISA-eredmény nem jöhetett volna létre az inkompetens, az iskolát a napi
megúszás terepének tekintő tanárok nélkül. Azok nélkül, akik lehet, hogy a
központi iránymutatás betartása mentén konstatálják egy tárgy
taníthatatlanságát azon a módon, de még kicsiben sem gondolnak ezen
változtatni. Holott lehet. A mai középgenerációk pontosan tudhatják, hogy a
kádári iskolarendszerben is voltak tanárok, akik egyfajta kettős tantervet
alkalmaztak. Felmutatva a tankönyvet, majd elmesélve a világ, attól sokszor
független működését. Alkalmasint felvállalva azt is, hogy a szülőkkel is szóba
állnak, ha szükséges. Nyilvánvalóan ma is vannak ilyen tanárok. Kell, hogy
legyenek, mert különben nem azért nem lenne kivándorlás, mert nincs oka, hanem
azért, mert a biorobotképzésből nem kerül ki olyan diák, aki külföldön is
esélyes a karrierre. Vagy akár csak egy ösztöndíjra.
Ugyanakkor nyilvánvaló, hogy az oktatás, illetve az
iskola világ a szülőkre is hatással van. Ebből a szempontból igaz az „utca
emberének”, a véleménye arról, hogy a jelen PISA-eremények a szülök
generációját, a jelen oktatáspolitikát, és az iskola világát egyaránt minősíti.
Az utóbbiba besorolva azokat a mozgalmakat is, amelyek ugyan elvileg az iskolai
képzés, illetve a gyermekek érdekeit képviselik, de az említett
tanáralkalmasság kérdéséhez úgy viszonyulnak, mint az ördögök a komprimált
tömjénfüsthöz. Nem egy szülő kétségtelen egyetértésével. Ahogy vannak olyan
felnőttek is, akik valami hipotetikus galádságként kezelik az egész,
gyermekekkel kapcsolatos problémahalmazt. A HVG által a Facebook-on generált
vitában például felbukkannak olyan sztereotípiák,
amelyektől a hang is bennszakad. Javasolva például a HVG-nek, hogy „kicsit járjanak utána annak is, hogy miért
taníthatatlan az okostelefonokra kötött, érzelmileg visszamaradt, mentálisan
leépült és viselkedni nem tudó gyerekek nagy része!!”. Amellyel nagyjából
azt is mondhatná a beszóló, hogy az a valamikori diák, aki a pad alatt
olvasott, beszélgetett a padtársával, ne adj’ Isten puskázott, inkább mással,
mint a tanár szólamaival foglakozott, az érzelmileg visszamaradt, és mentálisan
leépült volt. Mert az okostelefon csak egy eszköz. Az ok nem a telefon. Még
akkor sem, ha a kormány néhány tagja büszke arra, hogy hülye hozzá.
S persze visszacsengenek az internetről is mindazok a
szövegek, amelyeket a különböző politikai oldalak hangoztatnak. A tanárok
mellett elvtelenül kiállók, és az egész jelen iskolarendszerben csak ördögöket
látók egyaránt. Csalhatatlanul elutasítva minden olyan köztes véleményt, amely nem
ördögök versus angyalok csatájának tekinti a helyzetet. Elfeledkezve arról,
hogy az iskolás nem egy absztrakció. Ahogy arról is, hogy az „oktatáspolitika”
viszont az. A valóságban X.-né találkozik a „kedves szülő” szerepében a
társadalmi szolgáltatást megszemélyesítő Z.-nénivel, a tanári kar részéről. S
beszélnek a konkrét W. csemetéről, mint iskolásról. Akinek a pillanatnyi
helyzetét megméri a PISA. Mint egy akár generációkon át ható oktatási lánc-folyamat
„végtermékét”.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése