Forrás: Lakáskultúra online |
Jó pár éve elég nagy vihart kavart, amikor
az egyházak gyakorlatilag alanyi jogon kaptak ingatlanokat. Egyesek szerint „vissza”,
míg mások szerint csak úgy, és elég kiváltság-orientáltan. Talán ez az emlék
söpört át azokon a hír,
akik szerint rémes és borzasztó, ha az egyház állami földeket venne bérbe. S
még rémesebb, hogy a rászorultak egy részének szalmabála-házakkal oldaná meg a
lakhatását.
Az ötlettel Beer Miklós váci katolikus
püspök állt elő. Felvetvén, hogy a munkanélküliség csökkentésére az államtól
bérelne földeket, és ezeken olyan intenzív termesztéstechnológiájú növényeket
termesztenének, mint paradicsom, a paprikát, a hüvelyesek, a dinnye, illetve a gyógy-
és fűszernövények. Egy mezőgazdasági múlttal rendelkező országban ez tényleg
nagyon rémes ötletnek tűnhet egyeseknek. A magam részéről csak akkor ítélném el
a kezdeményezést, ha kiderülne: a védett természeti értékek rovására történne
meg a földek bérbe adása, és művelésbe fogása. Az sem tenne ugyanakkor
elégedetté, ha az derülne ki a végén: közmunkára kényszerített embereket
dolgoztatnának jobbágy-rabszolgaként. Az eredeti hír azonban nem erről szól, és
jelenleg legfeljebb az eddigi kormányzati gyakorlatok tehetik a várakozást szkeptikussá.
Amitől még eléggé etika-surolónak egy olyan címmel kommentálni a hírt, hogy „Szalmaházakba
költöztetné és földjein dolgoztatná a szegényeket az egyház” Mert bérelt földekről lévén szó, nem az egyház
földjein dolgoznának az érintettek. S persze mindenkit el kell akkor ítélni,
aki bérmunkást alkalmaz. Elvégre többségük a munkáltatónál szegényebb, és
dolgoztatva vannak. De akkor, a 444.hu-nak
a fenti címre futja, hát ne vitassuk el tőlük ezt a jogot.
Inkább figyelmezzünk egy kicsinyt azokra a
szalmaházakra. Amelyek nem azonosak az egykori béresek esővédő fűkunyhóival. Az
eredeti hírben ezekről a tervezett házakról azt olvassuk ugyanis, hogy a
tervezett szalmaházak: „szalmabálákból
készült, kívül-belül agyagvakolattal burkolt épületek, amelynek mechanikai
stabilitását favázszerkezet biztosítja”. Ez a megfogalmazás az egyik szakportálról
látszik kimásoltnak lenni. Ahol különben azt is olvashatjuk, hogy a megfelelő
technológiával épült bála-házak sem tűzvédelmi, sem élettartambeli hátrányban
nincsenek a hagyományos házakkal szemben. A kellemetlen társbérlők ellen is
lehet védekezni. Ahogy annak idején is megoldották a vályog- és patics-házak
esetében.
Mely utóbbiak kétségtelenül nem a felső
tízezer lakóépületeire voltak jellemzők a történelemben. De azért generációknak
adtak otthont az évszázadok, évezredek során. S csak remélni merem, hogy a tákosi, paticsfalú műemléktemplom nem
vívja ki a bála-építéskezést ellenzők haragját. Bár lehet, hogy csak azért nem,
mert az mégsem szalmabála, hanem vesszőfonat. De, mint emlegettem, szintén nem
a gazdagok építkezési módja volt annak idején. Ami nem állítható biztosan a
bála-házak jelenére, noha szintén nem új keletű építészeti
forma. Mert a felépítésük költségei nem sokban maradnak el a hagyományos
épületektől. Az előnyük, az olcsó alapanyagtól eltekintve, nem is az
építkezésnél, hanem utána nyilvánul meg. Az alapanyag kétségtelenül környezetbarát.
Meszelés esetén a festés is. Ugyanakkor a fenntartás, a lakhatás energia-költsége
alatta marad a hagyományos házakénak. Illetve ugyanazt az energiahatékonyságot
jóval alacsonyabb befektetéssel lehet elérni.
Egyébként a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi
Egyetemen mind szakdolgozat,
mind PhD-dolgozat készült
a szalmabála-épületekkel kapcsolatban. S egyik alapján sem az a következtetés
vonható le, hogy ez valami megvetendő építészeti megoldás lenne. Miközben
hamarosan konferenciát is rendez a a szalam és építészet kapcsolatáról a Magyar Szalmaépítők Egyesülete Így kicsit
kevésbé érthető az az indulat, ami Beer Miklós ötletét fogadta néhány esetben.
Még azt sem vitatva el, hogy a megvalósítás során előbújhatnak kis ördögfiókák
a részletekből. De a jelenleg ismert adatok alapján nagyon úgy tűnik, hogy a
különben indulatos elítélést beharangozó azon cím, hogy „Lakjon
szalmakunyhóban a váci püspök” inkább jutalom lehet. De büntetés
semmiképpen.
S még azt sem állítom, hogy az egyházat nem
érheti ezer dolog miatt kritika. Azt sem hiszem, hogy mindig, és mindenkor az
etika és morál csúcsát képviselő szervezet. De talán érdemesebb akkor kritikát
fogalmazni meg egy-egy kezdeményezés kapcsán, ha a begyűjtött információk
alapján az indokolt. Akkor viszont meg is kell fogalmazni, hogy a némaság ne
váljon cinkossággá. De csak akkor.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése