Az iskolai évad megindulásával a gyakorlatban kellene
vizsgáznia a nyár során gondosan kidolgozott és a szakmai szervezetek által
elemzett, véleményezett és közös kompromisszum alapján kialakított
oktatáspolitikának. Azonban valami zavar lehet a erőben, ha még a Fidesz
szakpolitikusa, a valamikor oktatásügyi miniszterként is bemutatkozott Pokorni
Zoltán is gyakorlatilag atomjaira szedte Hoffmann Rózsa művét. S ez a szakmai
zavar az erőben akkor is fennállhat, ha Pokorni Zoltán azzal zárta le a vele készült
interjút, hogy „fogamat összeszorítva azon dolgozom, hogy ez az általam
nem jónak tartott rendszer működjön”. Talán érdemes lenne megtudni, hogy
egy rossz rendszer görcsös működtetése miért jobb, mint valami jobb
előkészítése, de ez legyen a lojalitásbajnokok titka. Különösen, mivel a
szakiskolai képzések kapcsán újabb vélt vagy valós furcsaságok láttak
napvilágot.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) anyagaira
hivatkozva az Magyar
Nemzet azt a hírt közölte, hogy a szakiskolában tanulók felelés és dolgozat
nélkül abszolválhatják a tanulmányokat. Azokat a tanulmányokat, melyek három
éve alatt nem ez lenne az egyetlen sajátosság. Már akkor, ha valóban így állna
a helyzet. A hír ugyanis elég széles körben felbolygatta a szakmai közt ahhoz,
hogy az OFI szükségét látta korrigálni. A szakiskolások a hivatalos kiigazítás
alapján mégsem ússzák majd meg dolgozat
nélkül az életet, és egyben sajnálatosnak értékelték, hogy a Pedagógusok
Demokratikus Szakszervezetének elnöke nem értette meg kellően azokat a
pedagógiai nagyszerűségeket, melyekre alapozva megreformálják az oktatást
ezekben az iskolákban. Egyébként természetesen szó nincs arról, hogy a
szakiskolákban ne lehetne szükség speciális képzésekre, mivel az ide
beiskolázott tanulóknak alighanem tényleg számos tanulmányi és szocializációs
problémával kell majd megküzdeniük. Az utóbbiban a mindennapi testnevelés
kétségtelenül segíthet annak ellenére, hogy beszámításra került a közismereti tárgyak
közé. Így aztán, olvasgatva a Szakiskolai Közismereti Program (SZAKI) honlapjának anyagait legalább megtudtam, hogy a
bukfencezés, illetve az iskola épületének körbefutása nem fizikai
állóképességhez, mozgásra való motiváltságnak, és készségeknek a függvénye.
Mivel közismereti tárgyak óraszámában végtik, nyilvánvalóan egyenértékű a
számolni tudással, vagy akár a nyelvtanulással. Jó tudni. Bár lehet, hogy
akinek amúgy is tanulmányi gondjai vannak, másként kellene kezelni. Mert,
sarkítva, az, aki a számokkal egy egész órát foglalkozik hetente, a heti öt
testnevelésóra hatására hiába fogja tudni lefutni azt a buszt, aminek nem fogja
felismerni a járatszámát.
Így aztán, akár az a hír az igaz, hogy kell majd felelniük a
szakiskolásoknak, akár nem, a saját közismereti szintemet máris sikerült
megemelnem. Ahogy a szakiskolásoknak javasolt kerettanterv olvasgatása szintén
hasznos. Már a bevezetés
szintjén is, mivel olykor némileg zavarosan fellengzősnek tűnik a
megfogalmazás, míg más passzusok hatására az embernek kedve támadhat
névsorokban gondolkodni. Azokat szedve rendbe, akikre szintén ráférne ezek
szerint egy kis szakiskolai képzés. A fejlesztési tervek erkölcsiségi részében
például kifejezetten furcsa azt olvasni, hogy a diák „Felismeri, hogy az
egyes törvények és társadalmi egyezségek általában azért érvényesek, mert saját
magunk által választott etikai elvek követésén alapszanak”. Nem azért, mert
nem lehetne kellően filozofikus magyarázatot találni arra, hogy ez így miért
jó. Inkább azért, mert mi van akkor, ha az osztályközösség más etikai elveket
választ, mint a tanári előírás? A józan belátás azt mondatná, hogy a törvények
jó része általában ettől függetlenül érvényesek. De nem csak az erkölcsi
neveléssel kapcsolatban lehet elmeditálni a célokon.
A családi életre nevelés során például a tanuló jártas lesz
„a munkaeszközök célszerű, gazdaságos használatában”. Az olvasó fantáziájára
bízva, hogy ez vajon a háztartási munkaeszközökre vonatkozik-e a csavarhúzótól
a villáskapáig. Esetleg az esztergapadra is kiterjed? Netán amúgy is azzal
számoltak, hogy az itt végzők számára amúgy sem lesz munkahely, és inkább
vegyék tudomásul, hogy otthon lesz csak munkaeszközük. Vagy éppen ellenkezőleg
annyit kell majd dolgozniuk a puszta létért, hogy a családi életüket is a
munkaeszközükkel fogják élni? S aztán ott van az is, hogy „megismeri a
háztartásban, közvetlen környezetében alkalmazott, felhasznált anyagokat
(különös tekintettel az egészségkárosító anyagokra)”. Kétségtelenül
feltételezve, hogy a háztartásban számos egészségkárosító anyagot használ majd
fel. Ami különben igaz lehet, de gyanítom, hogy a tanárok zömét is zavarba
lehetne hozni két víztiszta anyaggal töltött pohárkával, és a kérdéssel, hogy
szerintük melyik micsoda. Márpedig, ha eltekintünk attól a lehetőségtől, hogy a
szakiskolában végzettek minimum beépített tömegspektrométerre tesznek szert, a
véletlen mérgezések elkerülésére felismerni legalább olyan fontos lenne az
említett anyagokat. Különösen akkor, ha figyelembe vesszük azt a korábban
említett feltételezést, hogy különböző nehézségekkel küzdők is jócskán
kerülhetnek ezekbe az iskolákba. S ez még csak a bevezetés egy-két kiragadott
pontja.
Ahogy kiragadhatnánk azt a minősítési módszert is, ami
például a matematika-oktatási segédletben található. Az értékeléshez ugyanis
javasolják, hogy „tanuló önmagához viszonyított fejlődését díjazzuk!”,
illetve „óránként azonnali visszajelzés (szóbeli, ponttal, jeggyel)”.
Ami szinte kínálja magát egy pedagógiai baklövés beépítésére a tanári munkába.
Nem azért, mintha vitatnám azt, hogy a diákot motiválni kellene, és inkább a
munkája elismerésével, mint a negatív visszacsatolásokkal. Idáig rendben is
volnánk. De kár lenne, ha valaki úgy értelmezné, hogy az osztályzást is ezzel
kössük kizárólag össze. Egyfelől ugyanis lehet más-más követelményrendszer
alapján minősíteni az egyes gyermeket, de ha ez a kizárólagos szempont, akkor
tanár legyen a talpán, aki ezt el is tudja egy közösségben fogadtatni. Azt,
hogy ugyanaz a teljesítmény az egyik gyereknek jeles, míg a másiknak
következetesen elégséges. Borítékoltan nehéz dolga lesz, és nehéz lesz elejét
vennie az ebből fakadó, akár iskolán kívüli, torzsalkodásoknak. Azért persze
sok sikert kívánok azoknak a pedagógusoknak, akik megpróbálják majd. S
elismerésem annak, akinek majd sikerül. Bár gyanítom, hogy akkor többet
köszönhet majd annak, amit a gyakorlatban felcsippent emberismeretből és
humánumból. Többet, mint annak, amit kivont brossurákkal és kormányzati
irányelvekkel a kézben intézményileg lepapíroznak.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése