A munkahelyvédelmi páros Forrás: parameter.sk |
Matolcsy Györgyöt meghallgatták a foglalkoztatásért felelős
bizottságban, és ő el is mesélte vágyálmait.
Mert az, hogy teljes foglalkoztatásról és ehhez másfélmillió munkahelyről
fejtette ki a véleményét, aligha több valami ködös vágyálomnál. Még akkor is,
ha a megvalósításhoz szükséges időintervallumot nem szabályozzuk be olyan
polgári huncutságokkal, mint amilyenek például szabad választások. Elvégre a
választási rendszert szép lassan, de biztosan folyamatosan alakítgatja a
kétharmados parlamenti
hatalom. Elfogadva az előzetes regisztrációt
is, melynek indokoltságát többen, például Gyurcsány
Ferenc volt miniszterelnök is, vitatják. Ez azonban nyilvánvalóan csak
közvetve hat a gazdaságpolitika alakulására, és inkább a hatalmi rendszerről
mondhat valamit. A gazdasági illúziók alighanem ettől részlegesen függetlenek.
Így a teljes foglalkoztatottság, a munkanélküliség teljes
felszámolása is elég meseszerűnek tűnik. Bár a mesék világában Matolcsy
Györgynek meglehetős rutinja van, tehát nem kirívó ez sem. Nyilvánvalónak tűnik
ugyanis, hogy a gazdasági recesszió, és az erőforrás-elvonáson alapuló
gazdaságfinanszírozási rendszer nem kedvez a munkahelyek számbeli bővülésének.
Márpedig a fel-felröppenő hírek sokkal inkább az elvonásokra koncentráló
adóötletekről szólnak. Annak ellenére, hogy legutóbb a bankadót tekintve,
meglehetősen komoly fiaskóról
szólnak a hírek. Így az úgynevezett versenyszférában alighanem mérsékelten
lehet számítani arra, hogy a gazdasági miniszter által vágyott, és
miniszterelnök választási kampányát is felüllicitáló munkahelyszám előálljon.
Maradnának tehát azok a munkahelyek, melyek léte, létesülése közvetlenül a
kormányzat befolyása alatt áll. Márpedig ezek tekintetében sincs kiugró
munkahelyszám-bővülés, és még a meglevők tekintetében is jelentősen a közmunka
irányába, és nem a piaci áron megfizetett munkahelyek irányába van elmozdulás.
Ez pedig nem annyira építi, mint amennyire rombolja a munkahelyeket, és a
kommunikált szándékkal ellentétben a munkavállalási morált is.
A közmunka ugyanis, akárhonnan nézzük, aligha alkalmas arra,
hogy az egyes egyének, vagy családok kilábaljanak a személyes egzisztenciális
gödörből. Ez különben kormányzatnak is nagyobb rövidtávú kommunikációs sikert,
mint hosszú távú munkaerő-politikai eredményt jelenthet. Rövid távon ugyanis
lehet azt mondani, hogy kevesebb a statisztikai munkanélküli, de hosszú távon a
megélhetési minimum szintjén, vgy alatta finanszírozott munkaerő a belső piacot
is érintetlenül hagyja. nem jelenik meg fizetőképes keresletként. Így a
gazdaság önerős megpörgetésére is alkalmatlan konstrukció. Miközben az akit
gyakorlatilag kényszersoroznak a munkaerőpiacon, és azt elvégzett munka
eredménye sem jelent előrelépést, az érthető ellenszenvvel, kényszermunkaként
éli meg ezt a fajta foglalkoztatást. Ugyanakkor azokon a területeken, ahol a
képzett munkaerő is megjelenik a közmunka-piacon, végső soron egzisztenciális
visszaélésre ad lehetőséget ez a foglalkoztatási forma.
Azon egyszerűnek látszó okból kifolyólag, hogy semmi
akadálya annak, hogy a családja, kiskorú gyermeke okán gyakorlatilag, spontán
módon röghöz kötődő tanárt, önkormányzati adminisztrátort kitegyék az
állásából. Felszabadítva az aktuális fizetését, mely ugyan egyébként sem magas,
de elég arra, hogy abból akár két közmunkást is felvegyenek. Ha legalább ezek
egyike alkalmas a munka elvégzésére, akkor statisztikailag máris nettó egy emberrel
nőtt a foglalkoztatás. Miközben a korábban kitett dolgozó is megjelenik a
munkaerőpiacon, és közmunkásként a korábbi bére töredékéért kényszeríthető akár
a korábbi munkája elvégzésére is. Így aztán a matolcsyzmus tervszámainak
normatív teljesítése közben számos területen a csicskáztatás, a matolcsicskák,
korszaka köszönthet be. Függetlenül attól, hogy a másfél milliós
foglalkoztatási növekedést alighanem így sem lehet majd teljesíteni. A teljes
foglalkoztatás ettől még persze összejöhet, ha elég sokan hagyják el az
országot azok közül, akik nem kívánnak ebben a folyamatban a bot rossz végén
tartósan részt venni.
Az is valószínű, hogy a kormányzati szabadságharcba a
közmunka frontján hadba lépők számára a családi adókedvezmény is írott malaszt
marad. Lévén, hogy az adókedvezmény csak azoknak számít, akik elegendő
jövedelmet szereznek ahhoz, hogy azt igénybe vegyék. Ez azt is jelenti, hogy a KDNP
által pártolt ötlet végső soron rétegkedvezményként értékelhető. Alig bírva
hatással azokra, akiknek a számát a korábban említett gazdaságvezetői ötlet
növelni fogja. A választást érintő bevezetésre is reflektálva, 2020-ig
bezárólag. Bár kétségtelen, hogy Matolcsy György nem jelentette ki nyíltan
és egyenesen, hogy a közmunkások számának növelésével szeretné bővíteni a
foglalkoztatottságot. Más lehetőség jelenleg azonban aligha áll közvetlen
befolyása alatt a kormányzatnak. A közvetett lehetőségekhez pedig elsősorban
szavahihetőség és bizalom, no meg évekre kiszámítható gazdaságpolitika kellene.
Olyan, amivel szemben jelenleg csak az adóötletelés, és bűnbakot
kereső kiszámíthatatlanság az egyetlen kiszámítható tényező. De ez majd a
parlamenti munkálkodás következő hónapjai során fog részleteiben körvonalazódni.
Melyben majdcsak részleteiben is előkerülnek mindazok a minden szabadságharcot
előre megnyerő nagy mondások, melyektől a legújabb mesék megvalósulását
remélik. Azt pedig igazán nem kell önkritikaként kezelni, hogy az Origo
tudósítása szerint legelőször a szemétről szavaznak a tisztelt házban.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése