Forrás: www.familyhomesecurity.com |
A gyerekek megvédése a káros hatásoktól egy magát
családbarátnak emlegető kormány funkcionáriusai szájából nagyon kampány-konform
kijelentés. A gyerekek megvédése a káros hatásoktól olyan téma, ami mindig
szerez pártolókat. A gyerekek megvédése a káros hatásoktól olyan téma, ami
alkalmas arra, hogy a család, és a világ gyermekeinek ellenségeként lehessen
bélyegezni bárkit. aki kritikával illeti a kampányorientált megszólalásokat a
témában. A gyerekek megvédése a káros hatásoktól olyan téma, ami azonban nem
kampányszövegeket, és divatszólamokat, hanem alapos hozzáértést igényelne.
Különösen akkor, ha egy alapvetően olyan, a mindennapokat érintő témáról van
szó, mint az internet.
Így aztán kellően felkaptam a fejem, amikor azt olvastam,
hogy a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) szerint online
gyermekvédelmi törvény kell. Először ugyan azt hittem, hogy ez egy, a
családon belüli erőszak kapcsán született olyan jogszabály, ami az interneten
szórólapszerűen kerül terjesztésre, de aztán rájöttem a tévedésre. A különböző
források abban egyet értenek, hogy Szalai Annamária, aki immár az internetes
technológiák szakértőjévé is felkenődött, megszólalt „Az internet hatása a
gyermekekre és a fiatalokra” című nemzetközi konferencián. Érdemes figyelni a
címet. Ugyanis nem az internet káros hatásairól szólt a konferencia, hanem az
internet hatásairól szólt. Amibe azért, akárhonnan nézzük beletartozik egy
csomó minden, ami igencsak hasznos lehet a gyermek fejlődése szempontjából.
Erre különben a konferencia programfüzetéből
is képet kaphat bárki, ahol az előadások között megtalálhatóak az oktatással,
művelődéssel foglalkozók is. Az persze lehet szakmai ártalom, hogy az NMHH
elnöknője csak azokat a gonosz kis rajzfilmmegosztókat látja mindebből, és
elmondta a tőle megszokottnak tekinthető mantrát és programbeszédet a fájlmegosztók,
és az egyéb, az internetet ellepő szemét népség ellen. Aktualizálva azzal, hogy
kell egy törvény, mert mi más, az online világban a gyermekek megvédésére.
Mindez persze nem jelenti azt, hogy az interneten ne
lennének olyan tartalmak, amelyek nincsenek a zsenge gyermeki lélek épülését
elősegítő hatással. Ilyet állítani éppen olyan idiotizmus lenne, mint minden
univerzális megoldását a korlátozó törvényekben látni. Az ugyanis már egy
évtizede is nyilvánvaló volt, hogy „ott áll a gyermek, aki sokszor
a szülőknél jobban ért az informatikához és elég gyorsan megtanulja a
biológiaórán, hogy az ember, mint faj az emlősök közé tartozik, és a kismalacot
sem a gólya hozza”. Igaz, akkor még a pornográf tartalmak és a mára
igencsak idejétmúlt kalóz-betárcsázó programok vitték a prímet. Abban a
rangsorban legalább-is, amivel a digitális villanypásztor-programokat
népszerűsítették a családok számára. Mára nyilvánvaló, hogy a modemhekkelő
programok kiestek a pixisből, míg a másik csoport továbbra is releváns. Azonban
az fenntartható, hogy az aki a csak ezeket, meg a hivatalából üldözni vágyott
eszközöket látja, az olyan, mint az egyszeri vicc-szereplő, akinek mindenről
„AZ” jut az eszébe. Mert „amennyiben
a családi hangulat és viszonyrendszer olyan, amiben BIOS-jelszó és szűrőprogram
kell a gyerek ellen, akkor azt a családi viszonyt megette a fene”. S
tényleg! Egyszerűen azért, mert azt jelzi, hogy a szülő-gyerek kapcsolatban a
hangsúly a bizalom irányából a tűrés-tiltás koordinátarendszer ponthalmazaira
került át. Bár egy olyan oktatási rendszerbe, mely az egyenruhásítás, az
iskolai milíciák gondolatvilágában kevereg kétségtelenül ez képes szülői
oldalon betagozódni. Így aztán talán nem is egyedileg Szalai Annamária, vagy a
konferencián köszöntőt mondó Kövér László azok, akik személyükben, vagy
hozzászólásaikban felelősek ezért. Közvetve semmiképpen. A közvetett felelősség
azé a hatalomgyakorló apparátusé, amely a pozíciójukban tartja őket.
S még mindig nem állítom, hogy a gyermekekre semmilyen
veszély nem leselkedik az interneten. Azonban, Szalai Annamária
véleményével ellentétben, nem megszelídíteni, hanem megismerni érdemes az
internetet. Ugyanis az általa hozott példa nagyon szép legenda, de aligha igaz.
A tüzet sem szelídítette meg az ember, hanem megismerte és megtanulta
felhasználni. A tűz semmivel nem éget kevésbé egy tábortűz „keretében”, mint
egy erdőtűzben. Csak az év-tízezredek alatt megtanultuk, hogy a tűzbe
egészségtelen belenyúlkálni, és ezt a tudást átadjuk utódainknak. Ezzel
párhuzamosan megtanulta az ember, hogy miként tudja a tüzelőt adagolva
felhasználni a leves megfőzésére. Ahogy az információt folyamatosan adagolva
tanítjuk gyermekeinket az életkoruknak megfelelően, és nem borítjuk rájuk
ötévesen az atomfizika rejtelmeit. Ám pusztán azért, mert kisgyermekként nem
kérjük számon egy gyermektől mindezen tudást, jó esetben nem kergetjük ki a
könyvtárból. Márpedig az internet alapvetően egy könyvtárként is felfogható. S
lehet persze úgy is kezelni, hogy egyes zárt részeihez egy könyvtárnak is
tiltják a hozzáférést. azonban pedagógiailag érdemes talán mérlegre tenni pár dolgot
ezzel kapcsolatban. Az egyik az, amire a Bibliában is olvashatunk példát.
Nevezetesen azt, hogy a tiltott gyümölcs sokkal vonzóbb. Következésképpen a
tiltás csak felértékeli a hozzáférést, és serkenti a tilalom kijátszásának
igényét. A másik, hogy a külső kontrollnál a belső sokkal hatékonyabban
működik, mivel akkor is hat, amikor a cerberus alszik, vagy bénázik.
Ha tehát okszerű internet-használatot szeretnénk elérni a
gyermekeknél, akkor sokkal célszerűbb az, ha a szülőket a gyermekkel együtt
való használatra és nem a tiltó programok egyre újabb generációinak
megvásárlására serkentjük. Éppen azért, mert az internet és annak tartalmai a
mindennapok részei. Ja, hogy esetleg a szülő, vagy intézményi szülőpótlékként a
pedagógusnak sincs lövése sem erről? Akkor talán a pedagógusképzésbe fel
kellene venni tantárgyként a hálózatok szociológiájának ismeretét. Ennek már
csak azért is üdítő hatása lenne, mert a csetelő, fórumozó csemetékkel könnyebb
lenne a kommunikáció. Ja, hogy ehhez a tanárképzésbe, felnőttképzésbe kellene
erőforrásokat injektálni a törvénygyár kedveskéi helyett? Hát igen. Valóban.
Valóban ez kellene ahelyett, hogy minden bokor tiltó, szabályozó, ostorcsapkodó
törvényeket leveledzen. De egy olyan vezetéshez, mely permanens szabadságharcot
folytat, minden bozótban ellenségképek árnyékát véli felfedezni közelebb áll a
nevelés helyett a tiltás. Miközben történelmi példa mutatja szerencsére, hogy a
tiltás milyen hatástalan. Elvégre a korabeli „internet” csatornáin a pornográf
rajzok tiltva voltak, de mégis fennmaradtak. Az egyház szentesítette a
családokat, de szinte minden településen tudták, hogy melyik leány ölelése egy
tallér. A teremtésmítosz nyomán eredendő bűnként üldözték a szexualitást, de
valahogy mégsem halt ki az emberiség.
Így aztán alighanem lehet lázálmokat kergetni az internet
kapcsán is, de szinte biztos, hogy a csemeték megtanulják kijátszani, átlépni a
technikai határokat. Felhajtva az árát az esetlegesen tiltott tartalmaknak. Az
meg csak sajnálni való, ha egy áttekintő konferencia kapcsán a kormányzatot
képviselőknek csak ez, és nem a széleskörű oktatás, az ingyenes tartalmak
elősegítése, az ismeretterjesztés jut az eszébe. Bár lehet, hogy gyermekként
egy törvénykönyv esett a fejükre és ezért elzártak előlük minden olyan könyvet,
ami az emberismeretre, pedagógiára, vagy csak simán az ismeretszerzésre
ösztökélte volna a társaságot. De ez legalább meg is látszik.
Simay Endre István
Ezt pont a pornóujságos Mariska akarja? :))))))
VálaszTörlésRöhög a vakbelem.
Megtért:-)
Törlés