A korábbi években magam
is elég sok írást tettem közzé az oktatáspolitikával kapcsolatban. Beleértve
azt is, ami az önjelölt, ám az oktatást csak egyfajta önmegvalósítási
játszótérnek tekintő, messiások elutasítását jelenti. Nem egy esetben a „szakma”
olyan sértettségét vonva a fejemre, ami a burkolt lehülyézéstől
a Facebook-csoportból való tiltásig
terjedő skálán manifesztálódott. De...
Természetesen ettől még
lehetek egyedül, miközben mindenki szembe jön az autópályán. Az azonban, hogy
egy legutóbb, a 168óra
oldalán, olvasott írásból számos korábban megfogalmazott gondolat
visszaköszön mást is jelezhet. Akár azt is, hogy talán mégsem az old majd meg
bármit is, ha decibelemberkék hakniznak egy színpadon. A Majoros Mária
matematikatanárral készült interjú már a címében is arra utal, hogy komoly,
évtizedes baj van. Kiemelve, hogy az oktatás ott tart, ahol az 1970-es években.
Jobbára azért, mert „Ugyanazok az emberek
kerültek a szakmai irányításba, akik kiszolgálták a Kádár-rendszert”. Amely
megfogalmazás igencsak hajaz arra, hogy valójában igen komoly kontraszelekció
érvényesül. Ez a kontraszelekciós nyomás már tíz
évvel ezelőtt is nyilvánvaló, és beágyazott volt. Annyira, hogy addigra már
a tanárképzés során is erősen éreztette a hatását.
Ami önmagában nem
meglepő. Tekintettel arra, hogy addigra már azok is bekerültek a tanárképzés
katedráira, akik maguk sem feltétlenül jelentették a szakma csúcsát. Egy olyan,
önerősítő folyamat részeként, amelynek pillanatnyi állomásain leginkább a nagyobb
fizetésben gondolják a tanárok aktivistái a nagyobb megbecsültséget lemérni.
Továbbra is megfeledkezve arról, hogy a társadalom oda árazza be a munkájukat,
ahol tartanak. Megfeledkezve arról, hogy az iskola továbbra is egy társadalmat
szolgáló ágazat, és nem valami mindenen kívül-, illetve felül álló entitás. De
ez elvezet az Ónody-Molnár Dóra készítette interjútól. Amelyet szerintem
érdemes lenne azoknak is elolvasni, akik a celeb-hordó teteje felé
kapaszkodnak. Alapvetően fütyülve mindenre, ami a saját maguk keltette
hangzavaron kívül van.
Ugyanakkor nem vagyok
túl optimista. Látva azt, ahogy a jelenlegi aktivizmus működik. Beleértve a
kormányokat válogatás nélkül felszopó szakszervezetesdit, és a láthatóan sehova
nem vezető tüntetéseket. Amelyek szervezőinek szinte az összes felelőség-érve
az, hogy „szervezd te, ha nem tetszik”. Ami jó kifogás, de nem menti a
programtalanságot, a tüntetésre hívottak megvezetését, a szakmai közösség
megosztását, a fásultság növelését. Ahogy minden olyan kérdés elutasítását sem,
ami túlmutatna azon, hogy a jelenlegi oktatáspolitikát ne a nyolc évvel
ezelőtti, korlátok közé akarnák visszaterelni. Amelyet akkor szintén joggal ért
kritika, de több párnát hagyott a ketrecben az alkalmatlan tanerőknek. Az
optimizmus hiányát okozza is, hogy a jelenlegi folyamatoknak „hála” a
ténylegesen tenni akarók lassan eltűnnek a tanári pályáról. Lassan a
ténylegesen tenni képesek szinte mindegyike belefásul abba a szélmalomharcba,
amit a győztesen kontraszelektált, de vezető pozícióba nyalódott középszerrel
kellene megvívni. Tudva, hogy a demagóg hordószónok mindaddig nyerésben lesz,
amíg a szakma nem dobja ki magából az alkalmatlanokat. Ámde a kontraszelekció
pont arról szól, hogy az olvassa a névsort, akit elsőként kellene elküldeni
marhákat ganézni. Mert ott a visszacsatolás azonnali. A marha, ha nem akként
kezelik, olyat rúg, hogy a delikvens a tejutat is pohárba akarja majd tölteni.
Miközben a diák, a
szülő madárnak nézése jelenleg egyfajta normának látszik a közoktatásban.
Mintha az alkalmassági haranggörbe felső kvadránsa alig létezne. Holott ott van
az. Csak nem elég hangos. Mert tanít, és megpróbálja kihozni a helyzetből a
maximumot. Szellemi „jogutódaként” azoknak, akik a kádárizmus kötöttségei
között is képesek voltak jobbá tenni egy kicsit a világot. A tanteremben, az
iskolában is. Akik tudták, érezték: a diák tiszteletét meg lehet kapni, ki
lehet érdemelni. Mely tisztelet nem azonos a tisztelet vezénylésre tapsoló
látszatával.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése