Forrás: Youtube |
Az a felvetés, illetve
kérdés, hogy „prűdek
legyünk, vagy szabadok”, elég széles skáláját indíthatja el a
gondolatoknak. Még akkor is, ha a kérdés alapvetően egy, a középiskolai óvszer-automatákkal
kapcsolatos írás nyomán merült fel. Amely óhatatlanul felveti a
szexualitás, illetve a szexuális nevelés kérdését. Beleértve a tinik
abortuszainak kérdéskörét is.
Az iskolai automaták
kérdése, szükségessége különben az utóbbiak miatt vált, illetve válhatott volna
köz-kérdéssé. Az ötlettel, az általános elterjesztéssel egyébként pont a
tízenévesek abortuszra-járásának visszaszorítása volt a Langmár Bettinát motiváló
egyik, nem is jelentéktelen, tényező. Mint a vele készült beszélgetésből
megtudhatjuk: nem lett milliomos az ötlete által. Amin lehet szendénmosolyogni,
vagy akár értetlenkedni is. Mármint akkor, ha kellő alakoskodási készség
szorult valakibe. Illetve akkor is, ha nagyjából fogalma sincs a középiskolák
világáról. Ami egyben azt is jelenti, hogy kórosan amnéziás. Mert sem a saját
tinédzser-korára nem emlékszik, sem azokra a hírekre, amelyek azért
fel-felbukkannak a különböző hírcsatornákon, illetve fórumokban. Miközben az
sem kizárt, hogy a kettő elegye működik sokakban. Inkább nem emlékeznek a saját
korosztályuk múltjára, és ezért szelektíven vakok és amnéziásak lesznek. Egy
belülről, egyfajta önvédelemből, felkorbácsolt prüdériával. Amelynek egyik
árulkodó, és alapvetően sokaknál hazug mondattal: „bezzeg az én koromban”.
Egyébként ez a most
katedrán álló tanárokra, és a tanárképzésben előforduló tanárjelöltekre is
igaz. Ennek egyik emléke közel tíz éves. Akkor a tanárképzés egyik
próba-órájának tematikája lett volna egy minta-óra a szexuális életről, és a
szexualitásról általában. Egy olyan korosztálynak, amelynek tagjai a felmérések
szerint már általában túl vannak „gólya
hozza a káposztásba” mottójú meséken. Akkor, az óra-tervezetek
megbeszélésén vetettem fel, hogy a bevállalósabbaknak felvetném azt a
gyakorlati tesztet, amely egy óvszer felhelyezését jelentené egy banánra. Amely ismeretterjesztő módszer egyébként ismert más országokban.
Illusztrálásként kitettem az asztalra egy doboz, celofánnal zárt, bontatlan
óvszercsomagot. A tanárjelölteken végignézve látszott, hogy nagyjából olyan
reakciókat váltott ki, mintha egy napok óta döglött patkányt helyeztem volna az
asztalfőre. Jelezve, hogy a tanárrá avatásukat követően kétségessen lennének
alkalmasak egy osztálykiránduláson megesett diák-közi aktus emberi „utógondozására”.
Holott a diáknak ilyen
esetben túl sok választása nincs. Vagy a szülő, vagy a tanár, vagy a kortárs
csoportok. Amikor tehát a tanár nyilvánvaló gesztusokkal adja tudtára a
diákjainak a saját elzákózását, szégyenérzetét, értetlenségét, prüdériáját,
akkor tulajdonképpen magára hagyja a tanítványait. Mert lehet fanyalogni azon,
hogy a diákok korán elvesztik a szűzességüket, de ettől még elvesztik. Nem egy
esetben a tiltott gyümölcs édességében bízva. Ahogy nem egy esetben a kortárs
csoportnyomásnak engedve. Amit elméletileg ugyan kezelhet a pedagógus, de a
gyakorlatban nem foghatja, éjjel-nappal, minden diákjának a kezét. Maradna
tehát a felvilágosítás, az együttérzés, és olykor, ha nem marad más, a
kríziskezelés. Az emberi kríziseké is. Amelybe az utólag megbánt esetek
ugyanúgy beletartoznak, mint a szinte már abúzussal felérő csoportnyomás.
Amelyről nem egy
esetben beszélnek, de amit nagyon ritkán kezelnek a helyén. Akkor, amikor egy
addig cikiznek valakit a többiek, míg csak lefekszik valakivel. Amolyan „most boldogok vagytok?” módon. Ami
hosszú távon legalább olyan romboló lehet, mint a tényleges erőszak. Csak
sokkal nehezebb kezelni. Nem elméletben, hanem a gyakorlatban. Ha pedig visszaemlékszünk
a, valószínűleg inkább csak a jéghegy csúcsát leleplező, gólyatábor-botrányokra,
akkor azt is felmérhetjük, hogy ez a csoportnyomás a középiskolásnál
érettebbnek, felkészültebbnek gondolt korosztályokban is hat.
Annak nyomán, ahogy
alapvetően inkább elzárkóznak az oktatási intézmények az óvszerek közelségétől,
az az érzésem, hogy az elzárkózó iskolákban a tanárok többsége a
kortárs-abúzusok kérdésétől is elzárkózik. Amíg nem tevőleges, nem nyilvánvaló az
erőszak. Ebben az érzésemben nagyon szeretnék egyébként csalódni. Mert ez a
csalódás azt jelentené, hogy a tanárok többsége nyitott az intim kérdések bizalmas
megbeszélésére. Egyébként, szerintem, az őszinte, és nem elzárkozó, pedagógus a
prűdebb pályatársaknál a csoportnyomást is eredményesebben tudja, tudhatja csökkenteni.
Például azért, mert hamarabb észreveszi a jeleit. Akkor is, ha a gyermek nem
tudja, illetve nem akarja, a szüleivel megosztani az ilyen irányú problémáit.
Ahogy nem minden szülő sem indítja azzal el a csemetét az osztálykirándulásra,
évfolyambulira, hogy a kezébe nyom egy csomag óvszert.
Meg merem kockáztatni,
hogy azt sem tartanám az ördög művének, ha ez a kísérőtanár csomagjából állna
bárki rendelkezésére. Mert még mindig ezt tartom, ezt tartanám ahhoz képest a
jobb megoldásnak, mint az óvszer-automatákat telepíteni gondoló vállalkozóval
közölt beszélgetésben olvasható szomorú statisztikát. Ami alapján „hazánkban
évente nyolc-tízezer ezer tinilány esik teherbe, és nagyjából a fele abortuszra
meg”. Aki szerint a prüdéria megold mindent, annak a történelmet
ajánlanám. Azt a részét az emberiség történetének, hogy Európa lakossága nem halt
ki az egyházi, és igencsak álszent, prüdéria legsötétebb korszakában sem. Megritkulni
sem emiatt, hanem a járványok miatt ritkult meg időnként.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése