Köll! Hát nem értik? Fotó: MTI - Bruzák Noémi |
Felújították a Kálvin téri református templomot,
és ennek alkalmából ünnepi istentiszteletet tartottak. Ezen felszólalt
Balog Zoltán is, mely felszólalása több tanulsággal is szolgálhat. Leginkább
arra nézve, hogy a tervezők és építészek kiváló munkát végeztek. De erről
kicsit később.
Mindenek előtt arról, hogy eszembe sincs
kétségbe vonni az egyházi építészet évszázados jelentőségét. Sőt! A hit
jelentőségét sem. A hit tényleg nagyon fontos. Ha nem is feltétlenül abban a
formában, ahogy azt az egyházak elképzelik. Egy ügyben, de még egy Istenben
hinni sem jelent azonosságot az egyházakban és az egyházi személyekben való
hittel. De még a vallásokat felváltó, vagy az azokat a napi hatalmi érdekekből
felhasználó politikai ideológiákban és az azok képviselőiben való hit közé sem
tehető egyenlőségjel. Így a Karácsonyhoz egyre közelebb kerülve talán érdemes
megemlékezni arról, hogy Jézus a maga idejében sokkal inkább vallási reformer,
mint vallásalapító volt. A tanításai nyomán kialakult vallás kereteit sokkal
inkább Péter, Pál és András alkották meg. Mígnem aztán összehívtak egy zsinatot, ahol
a közkézen keringő tanításokat átfésülték, megcenzúrázták, a maradékot kötetbe
rendezték, és az egészet egy államhatalmi ideológia megalapozására használták
fel. A hivatalos keresztény egyházak és a hatalom összemosódása tehát korántsem
mostanság keletkezett. Ám ettől még létezett a történelemben, és éppen a
csodálatosan megépített és korántsem olcsón kivitelezett egyházi épületek
demonstrálják annak a tételnek a hamisságát, amit az Emberi Erőforrsáok Misztériumának
főigazgatója adott elő.
Balog Zoltán ugyanis azt fejtegette, hogy: „Az egyház ugyanis sohasem magának kér”. Ami
így, általánosságban nem igaz. Nyilván vannak egyházak, szerzetesrendek, amelyek
nem elsősorban maguknak kérnek, és ismertek azok is, amelyek mesés vagyont halmoztak
fel. Mondhatnánk persze, hogy a hely, és az esemény kapcsán nyilván a
reformátusokra gondolt. Azonban egy minisztertől, akinek a szavát, ím
szerteszét idézik több distinkció, valamint világos beszéd várható el. Különösen
egy olyan politikai helyzetben, amikor egy párt és az abból szelektált
kormányzat magának vindikálja a jogot annak eldöntésére, hogy mit tekintsenek
egyháznak egyáltalán. Nem egy esetben éppen azoktól a gyülekezetektől tagadva
meg az egyházi státuszt, amelyek valóban sokat tesznek a betegekért, a
szegényekért, fiatalokért és öregekért, hajléktalanokért. Nem egyszer éppen azokért,
akiket a kormányzat simán az út szélén hagy és még beléjük is rúg. Ellenben
szívesen látnám, amint Balog Zoltán pusztán lelki kenyéren éli túl a telet egy
köztéren felállított fűtetlen, de közszemlére alkalmas helyen. Igazolandó, hogy
neki az is elég. A fizetését pedig addig is osszák szét a környék
hajléktalanjai között.
De régi tanítás, hogy ne kívánd
felebarátodnak azt, amit magadnak nem szeretnél. Így el is állok a fenti
ötlettől. Az ehhez hasonló demagógan cinikus véleményeket meghagyom Balog
Zoltánnak, aki már két éve is azt fejtegette, hogy a szegény családok puszta
rosszindulatból nem taníttatják a gyermekeiket. Mondjuk Svájcban. Orbán Viktor
lányának évfolyamtársaként. Úgyhogy Balog Zoltántól nem idegenek az erős falak.
Továbbá az erős korlátok sem. Még akkor sem, ha aligha a saját belső korlátaira
gondolt, amikor az erős falak és a hit szükségességét emlegette. Mint olyan
kellékeket, amelyek Budapesten okvetlenül szükségesek. Ahogy valószínűleg még
csak nem is arra célzott, hogy milyen erős falak épültek ki az emberek, az
egyes társadalmi csoportok között. Olyan falak, amelyek felépítésében és
körbeárkolásában a kormányzatnak elévülhetetlen érdemei vannak. S olyan falak,
amelyeket csak erős hittel, és még erősebb szemellenzővel lehet csak nem észrevenni.
Nem vitatva el Balog Zoltán lelkész úrtól a kiváltságot, hogy ő rendelkezik az
ehhez szükséges erős hittel és szemellenzőkkel is.
Függetlenül attól, hogy a Kálvin téren álló
templom felújítását nem sajnálom, ahogy szívesen elidőzök más templomokban is.
Ha bejutok. Akár, mint turista. Az is lehet, hogy Szabó István püspök úrnak
igaza van abban, hogy a templomnak eleddig háromszor kellett volna összedőlnie.
A II. Világháború végén, Budapest ostromakor, majd ’56-ban, amikor szintén
lőtték a környéket, és akkor is, amikor a négyes metrót építették. De nyugodtan
hozzátehetnénk a negyedik alkalmat is. A bevezetőben említett tervezők,
építészek remek munkájának eredményeként ugyanis most sem dőlt össze. Még Balog
Zoltán templomavató haknijának hatására sem. S attól sem, hogy a püspök úr megfogalmazása
szerint a „a kormányzat nagyvonalú
támogatásának” hála nem dőlt össze. Mondjuk 1945-ben? Esetleg 1956-ban? Az
imák hatását nem vitatom. Kell is, ha a protokoll-nyalások hatásától is meg
akarják védeni az épületet.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése