A Karácsony közeledtével ismét megjelentek
a köztérre felállított keresztek és kettős keresztek. Az idén sem, mint ahogy
korábban sem volt, hangos az éter, de gyanítom a templomok légtere az egyházi,
leginkább keresztény egyházi személyek tiltakozásától. Ahogy a parlamenti díszkeresztények
is inkább a vasárnapi köz-szívatást gyakorolják, mintsem a vallásukat. Lehetőleg
rohadt messze a közélettől.
Na de maradjunk ezeknél a kereszteknél,
amelyeket jó érzékkel a fény születésének ünnepén felállítanak. Alkalmasint a
kereszténység Jézus, illetve ezáltal az isteni fény születését ünnepli ezen a
napon. Jézusét, aki zsidó tanítóként, és korántsem vallásalapítóként élte le
nem is igazán hosszú életét. Halála közismert a Bibliába is beválogatott iratok
alapján. Az elnyomott népek tagjai között előforduló bűnösöknek szánt kínhalált
halt. Mert a kereszt, mint azt Spartacus követőinek nem kevésbé elhíresült tömeges
kivégzése is mutatta elsősorban kivégzőeszköz volt. Nem is a legkíméletesebb.
Nem véletlen, hogy nem is a római polgárok számára tartották fenn. Nekik általában
kíméletesebb kivégzési módokat tartogattak. Ahogy arra már más, vállaltan ateistaként,
is rámutatott, a Jézus születésének emlékére szentelt ünnepen a Jézus kínhalálát
idéző kereszt állítása önmagában is meglehetősen morbid gesztus. Még akkor is,
ha megérteni vélem azt a populista gesztust, ami a keresztállítóknak a
jelképpel való visszaéléstől sem idegengedő, húdenagyonkeresztényekvagyunk mottóra
szervezett magamutogatását szolgálhatja. Még akkor is, ha a Biblia egyik
evangéliumában sem olvasható Jézus tanításaként, hogy: „Hivalkodjatok halálommal az én emlékezetemre”.
Bár az is igaz, hogy a köztérre kirakott
keresztek közül jó pár kettős keresztet formál. Aminek aztán végképpen semmi
köze nincs a Karácsonyhoz. A Jézussal kapcsolatos közkeletű szimbolikának még
akkor sem része, ha biztosan lesz néhány önjelölt szimbólum-kutató, aki majd
megmagyarázza, hogy hasonló ácsolaton szárították a halászhálókat annak idején.
Tehát Jézus tanítványai már akkor használhattak ilyen formájú eszközt, amikor a
tanítójuk még ott sétált a vízen. S mert a halászhálóhoz hal is tartozik, a
keresztények által sokáig használt hal-szimbólum evidensen kapcsolódik a kettős
kereszthez. Na ugye? Ugye, hogy ugye? Arról már nem is beszélve, hogy már az
ősmagyarok is keresztények voltak. Ott a pusztában, ahol Nagy-Magyarország
térképet rajzolgattak a porba. Mert másként aligha magyarázható, hogy a keresztek
némelyikén mintha az említett térkép-részlet is feltünedezne.
Miközben, ha már közeleg a Karácsony, talán
nem ártana Jézus tanításait is figyelembe venni, aki arról is megfeledkezett
megemlékezni, hogy: „Legyetek ultra-nacionalisták
az én emlékezetemre”. Az azonban világosan kiderül, hogy sok szempontból
pont a hagyományos zsidó kiválasztottság-tudattal került annak idején
összeütközésbe. Az ugyanis elég valószínű, hogy a Babiloni fogság ideje alatt sem
maradt zárt leszármazási közösség a zsidóság, és a megszállások ideje sem sokat
javíthatott ezen a helyzeten. A megszállók, köztük a rómaiak ugyanis aligha
tettek önmegtartóztatási fogadalmat. Azt pedig számos hadihelyzetről tudjuk,
egész a legutóbbi időkig, hogy a megszállók ritkán kérnek engedélyt a nemi
erőszak előtt. Ahogy idelovagló őseink sem valószínű, hogy nagy ívben
elkerülték a már itt talált településeket. De menjünk vissza a Közel-Keletre. A
származási kiválasztottság-tudat és a valóság között feszülő ellentétek
feloldásának szükségességére Jézus kiváló érzékkel kínált feloldást. S
alkalmasint feloldozást is.
Tanításai nyilvánvalóan megőrizték a „klasszikus”
zsidó tanítások szinte minden morális vívmányát. Már csak azért is, mert igen
komoly alapvetései a közösségi létnek. Ugyanakkor Jézus tanításai a
leszármazáson túlmutató egyfajta alternatív közösség-összetartó erőt is kínáltak,
és kínálnak a mai napig. Nem mást, mint az emberbaráti szereteten, az
emberségen és kölcsönös tiszteleten alapuló közösségformálásban rejlő, az
egyént felszabadító közösség-építést. Nem véletlen, hogy tanítványainak
közössége az első, ha nem az egyetlen dokumentált kommunisztikus közösség volt
annak idején. Az a szemlélet, ami a kiválasztottságot nem a leszármazásban,
hanem a morális és emberi értékek megőrzésében látja és láttatja érthetően
szembekerült a születés jogán való kiválasztottságban hívők világnézetével.
Lett légyen ez akár nemzetiségi, akár gazdasági alapú kiválasztottság. Jézus,
tanításai és a kiválasztottság újraértelmezése okán, érthetően vált szálkává a
rasszizmust hirdetők szemében éppen úgy, mint a gazdasági oligarchia számára.
Akikkel szemben a tanítások megnyitották a kiválasztottság útját mindenki
számára. Származástól, nációtól, és kaparnokságtól függetlenül.
Amikor tehát megjelennek a keresztek a
köztereken, talán nem ártana tudni azt, hogy akik állítják azok a jelek szerint
sem Jézus halálát, sem tanításait nem tisztelik. S továbbra sem igazán érthető,
hogy magát a kereszténynek beállító papság és politika miért hallgat. Csak nem azért mert semmi sem blaszfémia, ami a hatalmukat szolgálja?
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése