Fotó: EISimay |
Egy réges-régi ismerősömmel, nevezzük
Tombolónak vagy Tombinak, „beszélgetve”
egy netes cseten kerülte elő a régi témák mellett a politika. Már az is
jellemző, hogy az emberek mindennapjai annyira átpolitizálta, hogy a
generációkon átívelő témák között is előkeveredik. De az, ami közben
előkeveredett egy másik témát is felvetett. Nevezetesen a xenofóbiát.
Joggal nehezményezve talán azt, hogy
manapság a gyakran, gyakran kizárólagosan az idegengyűlölet szinonimájaként kerül
elő. A médiában, de a közbeszédben is. Talán nem is indokoltan. Korábban
egyszer az előítéletekről, a diszkriminációról szólva próbáltam „dekriminalizálni”
azokat. Akkor is megjegyezve, hogy az előítéletesség önmagában nem feltétlenül
főben járó bűn, és a diszkriminációnak, a megkülönböztetésnek is igen mély
gyökerei vannak. Sokkal mélyebbek, mintsem azt a napjainkban tapasztalható
melldöngető szellemi apokalipszissel lehetne kizárólag azonosítani. Nem feledve
persze, hogy a napi politika igencsak ludas a fogalmak mindennapi értelmezéseinek
alakulásaiban. Beleértve azt is, ha egy esetleg racionális alapokra helyezve is
értelmezhető, és azon konszenzushoz vezető vitákat eredményező állapotból
érzelmi fogcsattogtatásig rombolja a helyzetet.
A xenofóbia kapcsán, és ez kétségtelenül az
említett ismerős jogos felvetése volt, mindenképpen érdemes a szó valós
jelentését előkaparni a feledés homályából. Márpedig az idegen jelentésű „xeno-” szótő mögé biggyesztett fóbia
alapvetően tényleg nem gyűlöletet jelent. Olyanokat olvashatunk
akár az interneten is a jelentéséről, hogy: „a fóbiák valamely tárgyhoz, személyhez, állathoz társuló szorongás,
mely sokak életét keseríti meg tartósan”. Illetve még azt is, hogy „a fóbiás beteg rendszerint tisztában van a
szorongás túlzott mértékével, de az adott tárgyat, személyt, jelenséget a
valósnál mégis félelemkeltőbb tulajdonságokkal ruházza fel, majd igyekszik
elkerülni a vele való találkozást”. Ennek alapján a xenofóbia olyan, különben az azt érző számára is világosan
felfogott, túlzott szorongást, félelmet jelent, ami valaki idegenhez, esetleg
azok csoportjához, kötődik. Ezt a mindennapokban annyit emlegetett szóhasználat
miatt érdemes szem előtt tartani.
Alapvetően, ha helyesen, értelemszerűen
használnánk, akkor valószínűleg sokkal inkább szólna egy befele forduló,
kétségtelenül frusztráló félelemről, mintsem egy kifele forduló érzelemről.
Márpedig a gyűlölet alapvetően az utóbbi. Olyan megnyilvánulás, ami túlmegy a
hétköznapok „emberkerülésén”. Egészen más dolog az, hogy nem ül le az egyik
ember a másikkal egy teára, mert tart tőle, mert belülről viszolyog a
helyzettől, és más, ha vörös fejjel üvöltve szájon csapja egy péklapáttal. S ez
szinte független attól, hogy a másik különben mely népcsoport ki fia, borja. Nem
feledve persze, hogy a társadalmi érintkezések hálózata olyan fiakat, borjakat
és birkákat sodorhat egymás közelébe, akik egymásból kihozzák a farkast. A
xenofóbiát azonban nem igazán ezekre, a személyes szimpátiaviszonyokkal is úgy-ahogy
magyarázható helyzetekre szokták alkalmazni. Mégis, az egyéni, és kisebb
közösségek viszonyain keresztül talán érthetőbb lehet a fogalmi pálfordulás is.
Az említett kényszerhelyzet ugyanis szülhet
olyan belső frusztrációt, amely végül a személyiség egy másállapotához vezet. A
félelmek nyomán megjelenő frusztráció okozta, valójában az adott helyzetből
kitörni vágyó menekülési vágy a félelmek vélt okának fizikai eltüntetésének, a
helyzet radikális felszámolásának kívánására fog vezetni. A belső, nem egyszer
indokolatlan félelmek kivetítéséhez, a csoportos elutasításhoz vezetnek. Erre
azt mondani, hogy „holnaptól ne tedd”,
nagyjából az olyan mondatokhoz hasonlít, mint a „bízz bennem”. Talán nem kevesen vannak olyanok, akik számára az
utóbbi a végletes bizalomvesztés előszobájába való belépést jelenti. A bizalom
nem parancs kérdése. Azt, a tisztelethez hasonlóan ki kell érdemelni, és meg
kell szerezni. Nem erőszakkal.
Alkalmasint persze az idegenekkel szembeni
bizalomvesztést tanuljuk. Jó okkal. Elég a szülők nem egyszer indokoltnak
tekinthető intelmére gondolni: „ne állj
szóba idegenekkel, és ne fogadj el tőle semmit”. De az idegenekkel szembeni
viszony mély társadalmi beágyazódására utal az olyan jelző, mint a „távolságtartó”. Amiről általában mindenki
tudja, hogy mit jelent. Mindenesetre elég nagy fizikai, illetve szociológiai távolságot
ahhoz, hogy késszúrásnál és ételmérgezésnél messzebb legyen. Ahogy az olyan
szép baráti gesztus, mint a kézfogás is az üres kéz demonstrálására vezethető
vissza. Az idegenekkel szembeni „bizalom” nagyobb dicsőségére. Márpedig az
említett idegenektől való indokolatlan félelem is valahonnan innen, illetve a
törzsbe bekeveredett idegentől való indokolt tartásból eredhet.
A napi kommunikációért, a napi politikáért
felelősök felelőssége tehát nem az, hogy ezt eltüntessék a társadalomból. Reménytelen
vállalkozás lenne. Az azonban, hogy ne gerjesszenek ott félelmet, ahol különben
nem lenne, az azonban már talán vállalható cél lenne, lehetne. Ahogy az is, hogy ne juttassák el a
frusztrációkat a gyűlöletig, és ehhez ne rámutatással nyújtsanak indulatkiélési
célpontokat, célcsoportokat.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése