Cécile Bortoletti: My Suicidal Sweetheart Lurve Magazine (#5 Winter 2011) Forrás: mode.newslicious.net |
A történelmi traumákat nyilvánvalóan számos
nézőpontból lehet és érdemes is vizsgálni. Beleértve az egyes népek, nemzetek,
etnikumok, vallási csoportok sorsának alakulását is. S nyilvánvalóan azokat a
kulturális hatásokat is, amelyekben nyomot hagynak. Amelyek nyilvánvalóan
hatnak az egyes emberekre is,
Olykor mégis inkább a vizsgálatok hatnak
úgy, hogy azok ismertetése során érez az ember kisebb, vagy nagyobb traumát. S
nem csak a Szakály-osztályú szerecsenszappanozók, hanem sokkal szolidabb, és
kevésbé a történelem mélyrétegeit megcélzó esetekben is. Még akkor is, ha egyfajta
után-lövésként, csak most sikerült a világhálón belefutni egy beszámolóba,
illetve hozzászólásaiba. Ami különben, a cím, és a fősodorfonalak szerint, a
magyar kultúra történelmi traumáiról végzett kutatásról szólt.
Az említett személyesen traumatikus hatás ráadásul egyfajta közvetett
következményként csapódott le néhány, szinte csak odavetett következtetés nyomán.
Leginkább annak kapcsán, hogy néhányan láthatóan olyasmiről vitatkoznak, amiről
legfeljebb közvetett tudásuk lehet. Egyszerű biológiai okokból. S nem csak az
életkorukra célozva ezzel.
Az ugyanis nagyon szép gesztus a nagy
történelmi traumák felé, hogy például az öngyilkosságokkal is kapcsolatba
hozzák azokat, de azért ez nem feltétlenül igaz. Érdekes lenne erről például az
öngyilkosok véleményét is ismerni. Ez azonban, mint céloztam rá, kicsit nehezen
beszerezhető információ. Közvetlenül mindenképpen. A sikeres öngyilkos ugyanis
többek között pont arról ismerszik meg, hogy szófukar. Ez még akkor is igaz, ha
nyilván lehet a tettének körülményeire következtetni a búcsúlevelek, az utolsó
mondatok, az utolsó telefonhívás tartalmából. Ahogy kellő pszichikai
tapasztalattal nyilván az öngyilkosság körülményei is árulkodók lehetnek. Ezt a
tapasztalatot pedig eszembe sincs elvitatni az említett beszámolót tartóktól, A
témát bevezető előadást tartó dr. Bordás Sándor pszichológustól sem. De
valahogy mégis az az érzésem, hogy mégis kicsit elrugaszkodott dolog ez a
történelmileg traumatizált öngyilkosság-ügy. Nem a tizedikről, hanem a
valóságtól.
A közvetlen információk begyűjtése számomra
természetesen szintén nehézségbe ütközhet. Így teljesen ki sem zárhatom, hogy
az öngyilkosok jelentős részének utolsó gondolatai Trianon, a Holocaust, a
tatárjárás, vagy esetleg a mohácsi vész körül forognak. Azért legtöbbször
elhagyott szeretők, megcsalt szerelmesek, személyes élet-kútba fulladt karrierek,
kilátástalan adósságok, és hasonlók sejthetők a tényleges halálvágy mögött. Azt
a csemetét most nem is sorolnám ide, akinek azért sikerül, mert az
öngyilkossági kísérlettel zsarolni szándékozott szülő a szokott idő után ér
haza. Ezeket az öngyilkosokat inkább baleseti halottnak gondolom. A
kikényszerített, társadalmilag elvárt öngyilkosságokat pedig inkább tartom szimpla
gyilkosságnak. Különben az utóbbiba valóban belejátszhat, jórészt a kulturális
hatásokon keresztül, a történelmi hagyományok sora. S akár a történelmi traumák
hatása is.
Az „átlagos” öngyilkosságot azért én inkább
személyes, és nem egyszer pillanatnyi döntésnek érzem. Még akkor is, ha az
említett döntés, az egyén önmagára kirótt halálos ítélete után hosszabb idő
telik el az előkészületekkel, a siker biztosításával. Amibe beletartozhat a
búcsúlevél leghatékonyabbnak gondolt megszerkesztése is. Pörölyként használva
akár a hátramaradottak lelkiismeret ellen. Vagy csak szimpla magyarázkodásként.
Azért persze még ebben az utolsó üzenetben is hazudhat valaki. Különösen, ha
teátrális forgatókönyvet szán az utolsó aktushoz. Az utolsó megnyilvánulásokba
tehát akár a történelmi traumák emlegetése is belekeveredhet. Azonban kevés
toronyházból leugróról tudható, hogy „vesszen
Trianon” felkiáltással törte volna magát össze. Hasonlóan a Conspiracy
Theory (1997) „Geronimo” felkiáltással operáló agymosottjaihoz.
S mégis lehet némi összefüggés talán. De ez
alighanem sokkal prózaibb, mint a nemzeti gyász, a kultúrába mart csonka borjú,
és a „Szomorú vasárnap” hallgatásán felbuzdult vitriolivás. A nemzeti traumákat
nem egy esetben személyes traumák sora kíséri. Kiirtott rokonság, egzisztenciális
összeomlás, megerőszakoltság, és megannyi más olyan tényező, ami valóban
alkalmas a személyiség összeroppantására, a halálvágy kialakítására. Akár számokkal
is igazolva, hogy hány Trianon-egyenértékben kifejezhető az adott helyzet
öngyilkossági statisztikája. Ja, hogy a statisztika, a számok mögött valójában
egész más a személyes tartalom? Majd pont itt, az önakasztások világában fog ez
bárkit is érdekelni.
Andrew_s
Talán azt is meg kellett volna írni, hogy Magyarország olyan háborúhoz csatlakozott,amelyhez semmi köze nem lett volna,hiszen más érdekei indították el.Mit is követelhet az a vesztes,aki a háborus részvételben saját népének százezreit pusztította el a harctéren,és "csak" azt a büntetést kapta,hogy az általa elfoglalt területeket elvették azok,akik befejezték(győztesek) a gyilkolási őrületet.Örülhetünk, hogy nem jutottunk Poroszország sorsára-amit teljes egészében -megszüntettek,szétosztottak,jogos örököse nincs,így nem is kérheti területének visszaállítását.
VálaszTörlésMiért is kell Trianont nemzetpusztító döntésnek tekinteni? Semmi ok nincs erre.Inkább azt a figyelmeztető jelet kellene felfedezni,hogy a mások elleni háborúzás nem vezethet "eredmény"-re. A háború az,ami egy nemzet pusztulásához vezethet,és nem az, hogy egy összefogás megbünteti a háborúzót.
Persze, lehet az egész háborúzást is értékelni. Pro és kontra.
TörlésA történelmi események ismeretében akár az olduvai hasadékból sem kellett volna kijönni.
De ez a történet nem az a történet.