A 14. és 15. század fordulójának közelében
korántsem volt ritka a családon belüli erőszak. Ahogy az ismert járványok,
hadjáratok és a kevésbé ismert martalócizmus nyomán a családon kívüli erőszakok
is számosak voltak. A lakosságpusztulások következtében pedig gyanítható, hogy
a vérfertőzés is gyakoribb lehetett, mint ahány esetben kiderült.
Szóval elég zűrzavaros korszak volt ahhoz,
hogy igencsak kirívóan erőszakos, buta baromnak kellett lennie annak, akinek
nyilvánosan megsajnálták a feleségét. Márpedig másként aligha történhetett
volna meg az a csoda, hogy ház ura és jog szerinti parancsolója féken tartsa
magát. Legalább otthon. Mert aztán valami perpatvarban csak utolérte valakinek
a haragja. S eljőve érte a sátán, és vivé őt hátán. Meg ilyesmi. A neve annyira
nem érdekes, hogy szinte mindenhol csak Margherita Lotti férjeként emlegetik.
Akit azonban mégsem ezen a néven ismerünk általában. A Cascia-ban született
hölgyet ugyanis Szent Ritaként tisztelik az emberek. Akit elsősorban a végtelen
türelme, és szinte mindent elviselő jámborsága emelt ki az akkori környezetéből.
A leírások alapján először megtérítette az említett vadbarmot, akinek
gyermekként eladták, pontosabban, akihez a szülők hozzáadták.
Aztán özvegyként elérte, hogy mégis apáca
lett. Majd türelemmel viselte a másfél évtizedes elkülönítettséget is. Ami a
legenda szerint egy fejébe állt, majd elmérgesedett tövis miatt vált
szükségessé. Amely történet azért elég sebből vérzik. Mert ugyebár vagy fából
vala az a tüske, és akkor vagy bétokozódik, vagy begyullad. Az előbbi esetben
nem túl feltűnő. Az utóbbiban, ismerve az akkori egészségügyi viszonyokat, nem
tartott volna másfél évtizedig az agónia. De lehetett természetesen egy szobor
alkatrésze is, amitől valóban áldozatává válhatott egy lassú nehézfém-mérgezésnek
az áldozat. Talán esztétikailag sem lett volna megnyerő a hölgy. Fejében egy
bronztüskével. Azonban a szepszishez hasonlóan, ebben az esetben sem a
romlatlanság példájaként mutogatnák a holttestét. Márpedig Szent Ritának még
holtában is tűrnie kell a mutogatást.
Talán az életében elszenvedettek után
emiatt is a türelem, és a reménytelen ügyek védőszentjeként ismert. De még a
kanonizálás kivárásához is türelem kellett. Az 1457. május 22.-én elhunyt csodatevőt
csak 1900. májusában avatta szentté XIII. Leó. A hölgy addig is töretlenül
fejlődő kultusza minden esetre azt jelzi, hogy a reménytelen ügyek folyamatosan
jelen vannak az emberek életében. S némelyik megoldásához gyakran érzik az
emberek, hogy csak a csoda segíthet. Különösen azt követően, ha már az orvosi
kamara is csődöt mond. Már akkor, ha például egy betegség türelmes elviselése
tölti már csak i valaki egész létét. Az egyéb jellegű problémáknak pedig aztán
tényleg se szeri, se száma.
Mert hiába a mondás arról, hogy a remény hal
meg utoljára, azért az emberek nem szeretnek megoldhatatlan ügyekbe
belerokkanva távozni az árnyékvilágból. Amire az árnyékot vetni évszázados rutinnal
képes az emberiség. Rendszerint a hatalommal arányos árnyékot. Kis hatalom
személyes árnyékot. Nagy hatalom országos árnyékot. Még nagyobb hatalom, világszintű
árnyékot. Szellemi sötétséggel párosulva már nem is annyira árnyékot, mint a
mélysötétbe hajló zónát generálva. Amelyben tényleg nem árt legalább egy
csodavárásnyi reménysugár.
Így nagy tisztelet Szent Ritának, akinek
alighanem ma is púpozva tele van mind a két keze a gondjára bízott reménytelen
ügyekkel. S csak reménykedni lehet benne, hogy nem az „Illetékes Elvtársnő” égi
megfelelőjeként. Ha már itt lent egyre inkább az Illetékes Elvtárs fénykora
látszik visszatérni. S nem a kabaréban, hanem az élet nagy cirkuszporondján.
Ahol legyen boldog a nap minden Ritának, és
minden reménykedőnek.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése