Forrás: chyl.org |
A rejtett tanterv mindig és mindenkor létezett.
Legfeljebb nem beszéltek róla. Mára, Lázár János jóvoltából kinyilvánítottá vált,
hogy Orbánia egész oktatásügyére nézve létezett ilyen rejtett tanterv. Amiről egyébként
beszéltek is. Csak valamiért nem vitte át az ingerküszöböt.
Az, amit 2013-ban már látszott: az
oktatást álszekularizált rendszerben képzeli a hatalom. Ha pedig valaki azt
hiszi, hogy a Fidesz klerikális lobbi-platformjából delegált Hoffmann Rózsánál
emiatt élénken tiltakoztak, az olvassa vissza az akkori híreket. Valamint az az
azóta történteket. Volt némi felületi karcolgatás az erkölcs, a hittan, az
etika oktatása kapcsán, de nem rémlik országos tiltakozó akció. Alkalmasint ez
az országos tiltakozások kibontakozásakor sem volt téma. Érthetően: nem akarták
megbántani a vallásos embereket. No meg persze ezzel elveszteni a vasárnapi
istenhívők, decibelben is mérhető, támogatását. De ez valószínűleg egy egészen
másik, sokkal inkább a kommunikációs képességeket, illetve a napi kommunikációt
érintő szándékok, és célok halmazát érintő történet.
A mindennapi kommunikáció természetesen nem független
Lázár mondandójától sem. Ugyanakkor az oktatáspolitika, normális esetben, egy generációkra
túlmutató, illetve ható, törekvés-együttes. Jól tudták azok is, akik annak
idején iskolákat létesítettek a missziókon, és a gyermekek oktatását vették át
a pogányoknak kinevezett embercsoportoknál. Ennek fényében azonban az is
érthető, hogy a gyarmatosításnak miért volt igen komoly tartópillére volt a
szellemi befolyásolás, az ideológiai gyarmatosítás. Lázár János ugyancsak
tartópillérnek nevezte
meg az egyházi oktatást Mezőtúron. Olyan általános, a református iskola
avatásán igencsak túlmutató, a kormány oktatáspolitikáját jellemző
kijelentéssel, hogy: „A kormány meggyőződése szerint a legtöbb,
amit egy diáknak adni lehet, hogy jó keresztényt, illetve keresztyént és jó
magyart nevelnek belőle”. Ami alapjaiban egy igencsak demagóg, és nem
kis részben véres emlékeket idéző kijelentés.
Az természetesen lehet egy gusztustalan demagógia, hogy a
kormány mit gondol. A kormány ugyanis egy absztrakció. A hatalmat gyakorló,
demokráciában a népet képviselő, és a nevükben a közhatalmat gyakorló embereket
összefoglaló absztrakció. Az egyes tagjai gondolhatnak egy, s mást. A gondolataikért
nem, de a gondolataik alapján tett dolgaikért felelősséggel tartozva. A kormány
gondolataira hivatkozni a felelősség elkenése. Ellenkező esetben, és akkor nem
demagógia, hanem beismerés, a demokrácia halála, ha a „kormány gondol” bármit
is. Azt jelenti ugyanis, hogy egyszemélyi vezetés van. A miniszterelnök gondol
valami, és a kormánytagok kesztyűsbábként végrehajtják. Sűrű bólogatások
közepette. Ez a konstrukció azonban már nem nevezhető demokráciának.
De azt el lehet fogadni, hogy ebben a konstrukcióban a
legtöbb, amit a kormány nyújtani hajlandó, az a keresztet felmutató néhány, a
kormányt hazánkban kiszolgáló egyház hatalmának biztosítása a gyermekek lelke
felett. Az ugyanis baromság, hogy a diáknak ez lenne a legjobb, amit nyújtani
lehet. A diáknak a jövőkép az, amit nyújtani kell tudnia az iskolának, ha a
jövőkép az, hogy „járj templomba, és a
papok mindenek előtt”, az analóg az egykori gyarmatosítók
hatalombiztosítási gyakorlatától. Valójában a gyermek gondolkodásának
beszűkítését és nem kitágítását szolgálja. Cserébe azt sem lehet mondani, hogy
ettől jobb ember lesz. A szó humanista értelmében. A beszűkült gondolkodású
fanatikusoknál sokkal emberibb embereket is ismerünk a történelemből. Még ezt
sem vitatva, hogy a vallás segíthet embernek abban, hogy Ember legyen.
Különösen az a fajta vallási felfogás, amit II. János Pál, illetve most Ferenc
pápa képvisel. S amitől a kormány, valamint Erdő Péter is fényévekre
eltávolodott. Márpedig akkor, ha az iskolákban az utóbbiak szemléletében
faragnak embert a diákokból, akkor az olyan ajándék, ami kívül csillog, de
belül rothadt.
Ellenben kiválóan kiteljesíthetik azt a szemléletet, amit
Lázár üzen: csak a kereszt szolgái lehetnek jó magyarok. Ami természetesen
szintén nem igaz. A „jó magyar”, ha végignézzük a történelmet, akkor szintén
egy igencsak plasztikus fogalom. Az aradi vértanúkról nehéz lenne azt mondani,
hogy nem szolgálták a magyarok ügyét. Nemzetiségüktől és vallási gondolataiktól
függetlenül. A keretlegényekről ez aligha mondható el. Noha keresztény jó
magyarnak titulálták valamennyit. Miközben a regnáló hatalom érdekeit
szolgálták. Az a hatalmi szemlélet, amely szerint a „jó magyar” elsősorban a kereszt
papsága által esztergált szellemiségű pillér-tégla az utóbbihoz áll közelebb.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése