Az ellenzék nagyobb pártjai közül az MSZP gyors egymásutánban
kétszer is hírt adott magáról a hét végén. Először Molnár
Gyula értekezett a hogyan tovább kérdéséről. Aztán Kunhalmi Ágnes beszélt
arról, hogy milyen hatalmas baki az iskolák államosítása. Az MSZP-kettős
után meg csak nézünk ki esetleg a fejünkből. Pedig mindkét hír mélyén van némi igazság is.
Molnár Gyulának például teljesen igaza van abban, hogy a
2010. előtti világhoz nem érdemes visszatérni. Már csak azért sem, mert a
történelem nem egy videojáték. Jelenleg nem megoldott, hogy visszatérjünk egy
mentett álláshoz, és kipróbáljuk a „mi lett
volna, ha” elágazások más-más történéseit. Annak ellenére, hogy igény azért
volna rá. Molnárnak azzal a véleményével sem lehet vitatkozni, hogy az MSZP
gyakorlatilag elnémult a kormányzása második ciklusára. Nem véletlenül. A
pártvezetés kommunikációját sikerrel bénította meg az ellenzék azzal, hogy
éveken keresztül a veretes demagógiát vetette be. Gyakorlatilag mindent
visszavezetve az „öszödi beszédre”, és arra, hogy a Nagy Őszi Pisis
Forradalom derék hősei teljesen békésen gyújtottak fel TV-székházat,
autókat, illetve törtek zúztak.
S a Fidesz mindezt valóban egy olyan baloldali
populizmusba csomagolta, amit csak vak hittel lehetett elhinni. Mégis sokan elhitték,
mert az akkori ellenzék sikerrel épített a gyenge oktatásra. Arra, hogy az
emberek zömének lila gőze sincs a történelemről. Holott a történelemből
tudható, hogy amikor a szélsőségeket felhasználó, alapvetően jobbról érkező
politikusok a baloldali demagógiához nyúlnak, akkor ott baj lehet. Ha nem is
mindjárt nemzeti szocializmus. Ahogy hazánkban is megrekedt a már kormányra
került Fidesz az illiberális személyi kultusznál, és az erre ráépített nemzeti
demokráciánál. Ami, sok szempontból, inkább egy feudalisztikus korruptokrácia.
S amelynek létrejöttében az MSZP-nek is vitathatatlan szerepe van. Részben a
cselekvések terén, részben az alternatívák felmutatásában mutatott restségük
miatt. Mely utóbbi gyakorlatilag egy olyan program teljes hiányát is jelenti,
amelyet az MSZP egységesen, és a társadalom széles rétege felé kommunikálni lett
volna képes. Ezzel különben a párt a 2014-es választások előtt is adós maradt. De
meg is látszott!
De Molnár a hibák közé sorolta a 2006. utáni államosítási
tendenciákat is. Melyek a külső tőkebevonások, és a hazai tőketartalékok iránti
bizalmatlanság kialakításával párhuzamosan folytak. Ha azonban ezek a megállapítások
igazak, akkor a Fidesz kormányzása sok szempontból a 2010. előtti
kormányprogramok folytatását végzi. Csak erőszakosabban, és centralizáltabban.
Többek között az oktatásban is, melyben Kunhalmi említett megnyilatkozása szerint
jelentene hatalmas bakit az államosítás. Az az államosítás Klebelsberg
Intézményfenntartó Központ (Klik)
fennhatósága alá söpri az iskolai WC-papír nyilvántartását is. S amely lépés, az
ellenzéki párt fővárosi elnöke szerint, „a
rendszerváltás óta a legbutább és legkártékonyabb kormányzati lépés, amit
tehetett politikus Magyarországon”. Amelyre a Fidesz válasza az, hogy az
MSZP annak idején jelentős forrásokat vont ki az oktatásból, amelyet a
jelenlegi kormánynak kell visszapótolnia. Illetve kellene. Viszont nem valami
hőstett gyanánt, hanem azért mert így lenne természetes. Viszont, amit a Fidesz
mégsem teljesen gondol komolyan. Tekintve azt, hogy az iskolák most sem a
tejjel és mézzel kellően ellátott ágazatát jelentik a társadalomnak.
Ez azt jelenti, hogy a Fidesz központosítási törekvése
alapvetően az oktatás eróziójához vezetett. Amiben sok igazság van. Azonban az
iskolákat illetően már 2009-ben is megfigyelhető volt egy jó ideje ható kontraszelekciós nyomás. Ami
jellemzően akkor alakul ki, ha a források szűkösek, és a hierarchia erősen
kötött. Ez pedig azt jelenti, hogy a formális centralizáció hiánya korábban sem
jelentette azt, hogy ne egy kötött és forráshiányos rendszerben működött volna
a közoktatás. S mielőtt most a Fidesz-hívek önelégülten kezdenének az MSZP-re
mutogatni: ennek a hatásnak a kiteljesedése generációs távlatokban „szokott”
kiteljesedni. A 2009-ben leírt jelenség tehát már jó ideje hatott az
oktatáspolitikában. Úgy, hogy az egymást követő kormányok nem igazán látszottak
szándéknyilatkozatot tenni a kontraszelekciós spirál megtörésére.
S hogy akkor a két MSZP-s hír hol kapcsolódik? Esetleg
hol van rés a kettő között? Ott, hogy Kunhalmi Ágnes nyilatkozatából több
minden hiányzik. Az egyik hiányjel egy, az „utáljuk
a Klik-et” mottón túl mutató, következtetés levonásának sorába tehető.
Mert, ahogy Molnár más területen említette, a 2010. előtti állapotok
visszaállítása sem lenne megoldás. Az oktatás területén semmiképpen. Akkor sem,
ha a politikai és szakmai bivalyoknak ez kedvére való lenne. A másik hiányérzet
ebből következik. Azt már pompásan tudjuk, hogy az oktatás területén mit nem
akar az MSZP. Az azonban nem igazán körvonalazódik, hogy mit szeretne helyette.
Nem szervezetileg, és nem a vízfejek átcsoportosítása terén, hanem egy
generációs oktatáspolitikai program keretében. Mondjuk egy 15-20 éves
cselekvési terv formájában.
Amelynek, az iskolai kompetenciamérések eredményei alapján,
már 2008-ban is igencsak ideje lett
volna. S jó lenne, ha a 2018-as választásoknak úgy lehetne nekiindulni,
hogy a jövő generációk kérdése nem csak kampánylózung marad. Mert ha igen,
akkor arra nem mentség az, hogy a Fidesz sem, és a tanártüntetések sem vették
fel ezt az évtizedes problémát a cselekvési palettára. A pártok megtehetnék.
Sőt! A Molnár Gyula által is igénylistán szereplő összefogás egyik kiinduló
pontja lehetne ennek a megalkotása.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése