Dózsa László fergeteges megsértődésekor szinte már
várható volt, hogy a történetnek folyományai lesznek. Leginkább az, hogy elkezdik
karcolgatni a lufikat. Még akkor is, ha az emlékbizottság hallgat. Ha pedig
megszólal, és nem képes elismerni egy esetleges tévedést, akkor különösen. Holott
elnézést kérni is elég lett volna.
Ahogy különben Pruck Pál lánya is említette.
Abban a nyílt levélben, amelyben jelezte: Schmidt Máriának bocsánatot is elég
lett volna kérnie a mocskolódás helyett. Mely bocsánatkérés különben
valószínűleg tényleg az egyetlen olyan gesztus lehetett volna, ami nem csak
emberi, de politikailag is az ügy elsimulását segítette volna elő. Ami, az
1956-os eseményeket, ünneplés címén, kisajátító kormánypárt szempontjából is előnyösebb
lett volna. Annál mindenképpen, hogy a kisajátítási eljárás sikerül, de közben
az egész megemlékezősdit beszennyezi, nevetségessé teszi. Holott tudjuk: a
polgárháborús helyzetben emberek haltak meg. Mindkét, de inkább mindhárom
oldalon. Amikor tehát bárki ki akarja sajátítani az eseményeket, az könnyen
keveredhet történelmi ellentmondásba. Aki pedig ennek feloldására hazudik,
mocskol és nevetségessé tesz bármit is, az a holtak sírján táncol. Még akkor
is, ha Schmidt Mária esetleg, éppen az ünnepkisajátítás miatt, pártfeladatnak
kapta azt is, hogy kit kell hősnek neveznie. Ahogy azt is, hogy utána körömszakadtáig
ki kell tartania. Bár, az utóbbi talán párttól függetlenül, pusztán a sértett
hiúsága okán is menne.
A nemzeti történészasszony minden esetre elég rendhagyó módon
indokolta azt, hogy miért van az emlékbizottságnak alanyi jogon igaza, és
miért hazudik mindenki más. Az egyik oldalon idézi azt, hogy a Kádár-korszakban
készült egyik műsorban Prucktól elhangzottakat. Azt hogy: „Én senkinek be nem mutatkoztam, én nem is álltam senkinek oda, hogy
fényképezzen le. Hogy hogy fényképeztek le, vagy ki fényképezett le, honnan
tudják a nevem, az ma is titok előttem”. Ami világosan jelzi, hogy bár nem ismeri
a fénykép elkészültének történetét, azért tudja, hogy ő szerepel a képen. Egy
nevet megtudni különben elég lehetett annyi is a fotósnak, hogy „Te, nem tudod ki az a srác ott a puskával?”
De mindjárt olvasható a Schmidt-csavar arról, hogy Michael Rougier szándékosan
írt más nevet a kép mellé. Az, hogy az idézett Pruck-nyilatkozat, és a szándékos
torzítás ötlete szembe megy egymással? Egy történész, ha nemzeti, akkor igazán
nem akad fenn ilyen semmiségen. Ahogy a szerzői, netán személyiségi jogokon, illetve az etikai szempontokon sem okvetlenül.
Pruck esetében arra is gondolhatnánk, hogy antropológusok elég jól be tudnak
azonosítani fénykép alapján embereket. Elég ehhez figyelembe venni az eltűnt
emberek azonosításának módszertanát. Amelyhez ötleteket az emlékbizottság is
meríthetett volna. Egy egyszerű internetes keresés segítségével. De nem! Ők nem
ilynek. Annak idején Orbán is büszke volt, hogy lövése sincs az internetről.
Tehát, egy nemzeti történész ilyen gyarlóságok helyett egy igazán objektív
vizsgálatra hagyatkozik. Az emlékbizottság közzétett nyilatkozata
alapján Dózsa könyvet írt arról, hogy ő hős, tehát hős. A könyvet nem érte
kritika, tehát feltétlen igaz. Dózsát többször ki is tüntették, tehát az
igazsága már akkora, hogy kiveri a plafont. Egy ilyen nagyigazságú ember meg
csak igazat állíthat. Ugyanakkor van más is, aki „életében nem cáfolta meg a róla szóló könyv nevetséges és fantasztikus
állításait”. Igaz, ez utóbbi mondat Münchausen
báró kapcsán került rögzítésre, de ezen se akadjunk fenn. Elvégre a derék
báróról egy egész szindrómát
is elneveztek, sokszor meg is tapsolták, tehát igaz ember volt. S szeretett a
figyelem középpontjában lenni. Ahogy egy színésztől, és egy emlékbizottsági
történésztől sem meglepő. Mármint a figyelemigény.
Alkalmasint Dózsa történeteit lehet, hogy azért nem érte
eddig kritika, mert alapjában véve a kutyát sem érdekelte? Valami ilyesmit
sugall az, hogy a figyelem ráirányításával a legendárium is kezd repedezni.
Schmidt azt mondja, hogy Pruck Pállal az a baj, hogy szerepéről nem szól a
levéltár. Eörsi László egy interjúban
azt mondta, hogy Dózsa László legendáit sem sok minden támasztja alá. Így
könnyedén az is előfordulhat, amit korábban csak lehetőségként vetettem fel.
Dózsa olyan ’56-os hős, aki hőstettek nagy részét plagizálta, vagy egyszerűen
odamesélte a valóság szilánkjai fölé. Még csak nem is közé.
Lehet, hogy kegyeleti okból nem a plakátvitából kellett
volna kihátrálni, hanem egyszerűen csendben maradni? Akkor nyugodtan élhetne a
maga kis álomvilágában, és a legendáival. Most esetleg szilánkjaira hull a több
évtizedes mozaik. Amellyel kapcsolatban az is előfordulhat, hogy a nemzeti
történész minden szerecsenmosdatási szivacsrántásával, csak sötétebb kép válik
szabaddá. Alkalmasint minden áldozatot, és különösen a vétlen áldozatokat is
meggyalázva.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése