A köztereken előforduló, 1956-ra emlékeztető plakátok márpedig
vannak. Valószínű, hogy sokaknak alig érdekesebbek, mint bármelyik másik
ragasztvány. Metrón, és falon egyaránt. Ebből a szempontból akár pozitív
kommunikációs mérleggel is bírhatna a Pruck Pál versus Dózsa László jelenléti
vita. Annak ellenére, hogy a valóságban bemutatja a cseppben a populizmust.
A vita akkor robbant ki, amikor az RTL Klub-ban jelezte
a már elhunyt Pruck Pál unokatestvére, hogy Schmidt Mária állami emlékbizottsága
valószínűleg téves nevet szült, és pottyantott oda a fegyveres tinédzser képe
mellé. Az állítás igazát látszott igazolni, hogy Life magazin archívuma szerint
sem Dózsa László van a képen. Márpedig előfordulhat, hogy a fényképet egykor
exponáló riporter autentikusabb forrásnak tűnik. Dózsa ellenérve, miszerint még
a sapkája is megvan, némileg furcsának tűnt már akkor is. S azóta sem tűnik
valószínűbbnek, hogy a fényképen látható sapka egyedi darab lett volna. Az már
komolyabb ötletnek látszott, hogy akár antropológiai vizsgálatokban is szívesen
részt vesz, ha kell. Erre ezidáig nem került sor a jelek szerint. Hacsak az
említett bizottság nem végeztette el annak idején. Mert azt mégsem
tételezhetjük fel, hogy egy komolya bizottság a pártkáderi minősítés foka
alapján írjon ki, a személyiségi jogokat is érintve, egy nevet. Csak úgy.
Találomra.
A névhasználati polémia tényleges megoldás persze lehetne
egy, akár a fényképeken alapuló szakértői vizsgálat is. Ha az emlékezők bizottsága
ezt elvégezte, akkor a jegyzőkönyvek és eredmények publikálása. Akár Dózsa
László ifjúkori képeinek csatolásával. Ilyen képet a 444, az RTL Klubot jelölve
meg forrásként, a Pruck Pál lányának nyílt levele kapcsán megjelent
írásban közölt. Ami alapján nagyon úgy tűnik, hogy Dózsa Lászlót a elég
komoly fül-plasztikai behatás érhette. Miközben Pruck Pálnak ilyesmi nélkül is
sikerül hasonlítani a tinédzser-forradalmár képére. Kínos. Első ránézésre
kínos. Második ránézésre akkor lesz nagyon kínos, ha ezt erre szakosodott
szakértők is megerősítik. A Balog Zoltán és Schmidt Mária vezette állami
emlékbizottság számára is. Nem mintha attól félteném a bizottságot, hogy
tagjainak majd felkopik az álla, és pont ettől tűnnek el a politikai süllyesztőben.
Az a hajó azonban elment időközben, hogy kiálljanak és
belássák az esetleges tévedést Dózsa László ugyanis, kegyeleti okokra
hivatkozva lemondott a nevének szerepeltetéséről. Fenntartva azt az
állítását, hogy a képen márpedig ő van, és kész. Ami akkor lehet csak igazán
kellemetlen, ha később mégis kiderül az ellenkezője. Még akkor is nagyon
kellemetlen lehet egy színész számára a hitelesség elvesztése, ha az események
kapcsán elég nagy publicitást kapott a neve. Azokkal is megismertetve, akik
különben azt sem tudták, hogy a világon van. Amellett ebben az ügyben a
kegyelet a legkevesebb. Egy személyazonosság igazolása, vagy cáfolata nem
kegyeleti, hanem biológiai, antropológiai kérdés. A kegyeleti okra hivatkozni
ebben az esetben süket dumának tűnik.
Sokkal inkább tűnik az átlátszó indokú visszakozás egy
sértődéses gesztusnak, mintsem a tények előtti kapitulációnak. Amit a tények
adott esetben akár ki is kényszeríthetnek. S amelynek simán elébe lehetett
volna menni azzal, ha Dózsa önmaga jelenti be a bizottság tévedését, ha a
bizottság téved. Amellyel különben annak is elébe mehetett volna, hogy az
általa felépített Dózsa-legendáriumot az utolsó kötőszóig elkezdjék esetleg
ellenőrizni. Baki esetén pedig kétségbe vonni. Amely kétségek, igazolódásuk
esetén, nagyon gyorsan Schmitt Pál szintjére helyezhetik Dózsa Lászlót. Amitől
még nem fog éhen halni, csak nevetségessé válni.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése