Del Parson festményén Jézus gyermekeket áld meg. Forrás: www.lds.org |
A kormány, illetve a Fidesz környékén, a sorra felboruló menekültügyi bilik miatt, hatalmas kommunikációs pánik lehet. Valószínűleg ennek az egyik szövődménye, hogy szolgálatba helyezték a Boross-Lezsák-Szakály triót. Megpróbálva ellökdösni a média fókuszát a hatalmi hazugságokról. Bízva abban, hogy az ellenzék ráharap a most felkínált mócsingra. Amiről, a maga Jézus-ellenes üzenete miatt érdemes lehet szót ejteni. De csak kisebb kitérőként. Mert az említett, politikailag már árnyékukban is leharcolt figurák, aligha érdemelnek többet.
Boros Péter, Lezsák Sándor, Szakály Sándor neve egyébként ismerősen csenghet
mindazoknak, akik figyelemmel kísérték a neohorthyzmus életre hívását, majd
folyamatos mosdatását az utóbbi évek során. Legutolsó húzásuknak látszik, hogy
a Holocaust emléknapján szándékoznak emlékmisét
tartatni a zsidótörvények kormányzójának. Ámde az emlékmiséhez egyház és
pap is kell. A jelek szerint: akad.
Az utóbbi, a jelek
szerint, a Polgári Magyarországért Díjjal kitüntetett Osztie Zoltán, a
Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia plébánosa. A misét magyarázó, csúsztatásokkal
teli levél szerzője legalábbis ő. Amelynek kapcsán igazán érdemesnek
látszik egy kis viszatekintés. Mind a kezdeményezők, mind a levél kapcsán. Így,
például, Lezsák esetében nyugodtan megemlékezhetünk arra, hogy ő már korábban
kiérdemelte a horthysta
rinocérosz címet. Azzal, hogy 2015. augusztusában, a otalitárius diktatúrák
áldozatainak európai emléknapját megelőző napon méltatta Horthyt egy
konferencián, amely nevében a kultúráról kellett volna, hogy szóljon. A
provokatív időzítés tehát egyáltalán nem áll távol attól a Lezsáktól, aki alig
egy évvel ezt követően kitüntette
a kamerás ultrát is.
Szakály sem ismeretlen
a népirtásokat mentegetők táborában. 2014 januárjában azzal robbant be erre a
színpadra, hogy a Fidesz által paronált Veritas igazgatójaként próbálta felmenteni
a falvakat kiírtókat. Mondvan, hogy pusztán „idegenrendészeti
eljárás” zajlott. Amlynek kapcsán érdemes emlékeztetni arra, hogy a Szakály
által hivatkozott Külföldieket Ellenőrző Országos Központi Hatóság (KEOKH)
működése kapcsán már 1941-ben világosan látszott, hogy alapvető működési célja
a zsidók szervezett összegyűjtésének alapjait megteremteni. Akkor még német
megszállás nem igazán volt Budapesten. Miközben a Kárpátalja megszállásakor
volt hallgatólagos együttműködés a Gestapo-val. A helyi keresztények pedig
szinte azonnal feltörték és kifosztották az elhurcolak házait. Amit nyilván
azért tehettek meg, mert tudták: a többség soha többé nem tér vissza számon
kérni.
Szakály természetesen
nem maradt védelem nélkül. Boross Péter, a rendszereken átnyaló
karrierpolitikus szinte
azonnal a védelmébe vette. Aligha véletlenül. Mert talán még a saját
horthyzmusát is jobbnak tekintheti, mint a saját valóságát. Azt, hogy Boross
Péter annak idején egy, Szálasi vezette, hungarofasiszta kormány harcoló
alakulatához csatlakozott 1945. januárjában. Hogy aztán később, a kádárizmus
alatt, és persze puszta elnyomásból, igazgatónak nevezzék ki. Az, hogy a
nyálába folyt takonnyal nyalva most éppen Horthy a példaképe? Ha változás lesz
a politikában, és él még, akkor majd más lesz. Boross nem egy erkölcsi origo.
Hacsak nem annyiban, hogy egy erkölcsi nulla. Valószínűleg volt ára, hogy a
mostani miséhez adta a nevét, és valószínűleg megfizették az árát. Ami lehet,
hogy ma már nem több, mint a celeb-ötperc a médiában.
A miséhez kapcsolódó
papi levélről szinte alig érdemes szólni. Bár vannak gondolatok, amelyekről
talán igen. Mert, többek között, felemlegeti az első világháború zsidó
katonáit. Akikről a maga sajátos módján Orbán is megemlékezett pár éve a Kozma
utcai temetőben. Egy szalon-antiszemita
beszédben, amit Orbán gesztusai, illetve azok hiánya avatott, a mondandón
kívül azzá, ami. A papi levél kapcsán azért persze arra is emlékezhetünk, hogy
Horthy az Antant-nak köszönhette a szabad felvonulást. Alkalmasint, nagy
bátran, úgy, hogy még véletlenül se találkozzon a Budpestet végigrabló,
pusztító román csapatokkal. Bátorságával tehát igazán példát mutatott a ma
hatalmat gyakorló, felelősségpánikos, kormányfőnek. Egyébként az első
világháborús tisztikarban valóban számos zsidó származású tiszt és tiszthelyettes
szolgált. Azok közül azonban, akik a tengernélküli tengernagytól eltérően, nem
kívánták megszegni a magyar királynak tett eskűt, igen sokan tüntek el a sűllyesztőben.
Természtesen nem csak a zsidó származásúak, de az utóbbiakat a későbbi
rasszista törvények is érintették.
De ezek csak
mellékzöngék. Annak a mellékzöngéi, hogy immár a katolikus egyház egy tagja is
nyíltan felvállalja a rasszista, antiszemita gesztusokkal való szellemi
azonosulást. Megcsúfolva szinte mindent, amiről a kereszténység valójában szól,
illetve a zsidó Jézus tanításai alapján szólhatna. Amit az sem ment, ha az
vallásos hit haszonélvezőjeként működő, világi hatalmat birtokló egyház(ak) más
tagjai sem jobbak. Ahogy az sem, ha a múltban volt található ilyen. Az a pap,
lelkész, illetve egyházi személy, aki ki tud állni egy antiszemita, illetve
szélesebben értelmezve, rasszista szándék, az arra való pozitív megemlékezés
mellett, az lehet felszentelt egyházi személy, és betölthet a világi hierarchiában
akármilyen tisztséget.
De Jézus követőjének aligha
nevezhető.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése