Ahogy telnek a napok, úgy
kerülünk közelebb ahhoz a diáktüntetéshez, amit 2018. január 19.-re hirdettek
meg a szervezők. A Facebook-on is olvasható cím alapján „Ne menj
suliba - demonstrálj az oktatásért”. Ami szép és hangzatos. Valahogy
mégsem teljes a mosoly, és nagyon emlékeztet azokra a tüntetésszervezésekre,
amelyekből kicsit túl sokat is láthatunk az utóbbi években.
Ami nem jelenti azt, hogy
tüntetni, demonstrálni szükségtelen. A hatalom karcolgatásának mindenképpen
lehet szükséges feltétele. Az elégségességével kapcsolatban ébredhetnek fenntartásai.
Ahogy, annak idején, a tanártüntetésekkel, a tucatnyi, agyonismételgetett pontokkal
kapcsolatban is. Az olyan volt, mintha a márciusi ifjak tüntetéséről
nem a nyomdához, nem a költő kiszabadítására indultak volna, hanem mindenkinek
elmondják, nyugodjanak meg, a vezérkar dolgozik a projekten. A tanártüntetésekkel kapcsolatban
láttuk: valós program, de még ötlet sem igazán volt a tüntetések elindításakor.
Annyira nem, hogy a tüntetések akkori arcának, Pukli Istvánnak, még 2016.
júniusában sem volt sok fogalma a saját mozgalma programját illetően. Tudom,
ez a múlt. Látszólag. Holott jelenidőben is hat.
Amiért érdemes erre
visszatérni az az, hogy az oktatás továbbra is mindenki ügye. A
pedagógusképzésben közhellyé koptatják, hogy a gyermek és az iskola
viszonyrendszere legalább háromoldalú. A tanár, a szülő, és a gyermek egyaránt
résztvevője, alakítója, illetve elszenvedője. Nem egy esetben szó szerint értve
az utóbbit. Ezt a korábbi diáktüntetéseket szervezők még tudták. Ennek
tanújelét nem a magasztos szövegekben láthatjuk, hanem a szervezésben. Olyan
időben szerveződtek, amikor tanárok, diákok, szolidáris szülők egyaránt részt
vehettek rajta. Ami pénteken délután négykor, amikor a mostani tüntetés,
pontosabban a gyülekezés, indul, nem feltétlenül igaz. Amellett jó pár évvel
ezelőtt még rémlett a szervezőknek az, hogy jó lenne megszólítani valamivel a
társadalmat. Ezt a mostani tüntetés felhívásában nem igazán érzem. Sokkal
nagyobb részt érzek a sérelmek felhánytorgatásának szentelni, mint annak, hogy
merre lenne az előre. Természetesen tudomásul véve, hogy a szervezőknek elegük
van. Sok mindenből.
Többek között abból, hogy „az oktatás, aminek részesei” „korántsem modern”. Ami egyébként
nagyjából igaz is. Amit egyébként szinte minden korosztály elmondhatott volna a
történelem során. Attól függően, hogy mit tekint valaki „modern” oktatásnak. Jedlik Ányost például szinte biztosan nem
modernül oktatták, de azért képes volt tanulni. Az innovációs lécet is
átugrotta valahogy. Ahogy szinte mindenki más is, akinek a munkásságát a múltban
az innováció jellemezte. Ami pont azt jelenti, hogy meghaladják a korábbit.
Amely folyamat egy természetes jelenség része. Alkalmasint az oktatásban is.
Elég a Waldorf-iskolák történetére gondolni. Nem „modern” akart lenni, hanem egyfajta több évfolyamos, szociális iskola
a dohánygyári munkásnők gyermekeinek Stuttgartban. Abban a korban, amelynek
története a mostani diáktüntetés szervezőit csak érintőleg, vagy talán úgy sem
érdekli. Mert borzalmasan halmozódik a tananyag, mint mondják. Amiben amúgy
igazuk van.
Az embernek a születését
követően folyamatosan halmozódik a „tananyag”.
Valójában minden ébrenléti pillanatban tanul. Így valójában egyáltalán nem a
modernség, vagy a tananyag mennyiség lehet probléma, hanem a tanítás minősége.
Egy, a tárgya iránt érdeklődést felkelteni képes tanár csodákra képes. Értem
én, hogy a száraz történelmi tényeket nem okvetlenül kell bemagoltatni. Azt is,
hogy összefüggések nélkül porszáraz adathalom az egész. De az elme szabadságát nem
az adja, hogy a felszínes tényismeret aktuális összefüggésértelmezésének mit
tekintünk. Azt mondják a szervezők, hogy „ha
ez nincs meg, nem leszünk naprakészek, nem tanulunk meg önállóan élni, saját
értékrend és értékelés útján döntést hozni és nem lesz szabad az elménk”.
Nagy tisztelettel: egy fenét. Összefüggésrendszert is lehet kötötten tanítani.
Aki nem hiszi, keressen egy
tankönyvet a Marxizmus-Leninizmus tárgyköréből pár évtizedre vissza. A tanár
személyisége az, ami felszabadíthatja az elmét. Ahogy a szülő, a tanár, és az
iskola, illetve a környező társadalom az, amely kialakíthatja a gyermek
értékrendjét. Azt is, amit később sajátjaként ismer el, belső motivációitól
vezetve betart. Egyébként ez sem tudományos újdonság. Elég az, ha valaki
figyelemmel kíséri egy gyermek fejlődését. Amellett még a tüntetés szervezőiben
is mocoroghat valami sejtés erről. Mert a finn oktatási rendszer, mint
univerzális fétis, emlegetése kapcsán azért van valami utalás a stresszmentes,
közösségalapú oktatásra. Aminek a zálogát az osztályzásmentességben látják.
Többek között. Holott az osztályzás, mint kvantált minősítés önmagában se nem
jó, se nem rossz. Stresszt legfeljebb az okoz, ha a minősítő ereje, illetve
súlya nem tükrözi a minőséget, és a fontosságot. Erről azonban nem az
osztályzatok, hanem az osztályozó tehet. Ha egy tanár pszichológiai
verőlegényként működik, akkor osztályzatok nélkül is szét tudja zúzni egy
gyermek személyiségét.
Amihez újra, meg újra
visszakeveredünk az egy olyan alapvető pont, amilyen a tanárok alkalmasságának.
A tanárképzéstől a katedráig. Az, amiről jórészt a jelen tüntetés is hallgat,
és amit nagy ívben került sokáig a tanártüntetések tematikája is. Olyan képet
rajzolva, hogy alapvetően csak pár párnát kérnek a ketrecbe. Amiért kifejezett
előny lenne, ha ez a tüntetés is többről szólna, mint arról, hogy ez sem
tetszik, meg amaz sem. Pár „bezzeg a finnek” jellegű kimutogatással. Szólhatna
egy kicsit a hogyan továbbról is. Különösen, mert a csupa nagybetűs
zárófelkiáltás szerint: „MEGMUTATNI, HOGY
HA MÁS NEM, AKKOR MI FOGUNK VÁLTOZTATNI A RÉGI, ELAVULT OKTATÁSI RENDSZER
IGAZSÁGTALANSÁGAIN, MELYEK BENNÜNKET ÉRINTENEK”. Amihez nagyon is
odakívánkozik, hogy hogyan szeretnék, és mire változtatni. Mondjuk, azt is
megkérdezhetnénk, hogy kivel együttműködve? Netán kinek a pénzén? Mert jó dolog
az önérzet és magabiztosság, de azért az oktatáspolitikához némi pénz is kell. Ami
akkor is igaz, ha százszor, ezerszer inkább érné meg az oktatásba beruházni,
mint stadionokba.
Miközben felbukkanhat az a
renitens gondolat is, hogy a majdnem szavazóképes korosztályt utcára hívó, a
választási kampány előhajrájában esetleg újabb közvélemény-megosztó
törésvonalat bevinni nem kifejezetten az ellenzék érdeke. Tekintve, hogy minden
változás a következő kormányhoz lesz köthető, még nem is olyan sürgős a dolog,
amiért most, vagy soha alapon kellene tüntetni. Ellenben a kommunikáció
tematizálására, a feszültségek csökkentésére, netán elmaszatolására, nagyon is
alkalmas.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése