Forrás: tudnodkell.info |
Egy cikk-ajánlóval
kezdeném, aztán egy másikkal folytatnám. Boldogkői Zsolt tett közzé egy
tanulmányt azzal a címmel, hogy „Illetékes-e a tudomány a vallás
kérdésében?”, mely kérdés önmagában is megérne egy külön kötetet. A
tanulmány hosszú, de megéri elolvasni. Utána mindenki adja meg maga a saját
válaszát a kérdésre. Előítéletekkel olvasni nem ér. Számos gondolata vitatható
szerintem, de nem szeretném lelőni senki elől. Tessék elolvasni.
Önmagában a címről
azonban eszembe jutott, hogy annak idején, a hit kapcsán magam is karcolgattam
pár gondolatot az út menti kavicsokra. Természetesen tudva, hogy a hit, illetve
a vallás nem egészen ugyanaz. Köztük néhány a tudomány és a hétköznapi hit
kapcsolatát is érintette. Eredetileg az euroASTRA oldalain jelentek meg.
Közel egy évtizede, 2009. decemberében. Azt ami szerintem lényegesebb belőle,
igyekszem ide is átemelni. Ime:
A hit szó említésekor a
legtöbb esetben valamiféle vallási ihletésű kép fog megjelenni a képzetek
szintjén. Ez aligha tekinthető véletlennek, mert általában a különböző istenhitek
kapcsán beszélhetünk a hit megnyilvánulásáról. Noha hinni valamit, illetve hinni
valamiben az nem csak a vallási képzeteket, fogalomképeket jelent. Már cask azért
sem, mert az egyik olvasat kétségtelenül bizalmi kérdéseket vet fel.
Ezt jól mutatja, hogy
általában annak az embernek hiszünk, akiben megbízunk. Az adott kérdést illető
a tudás, az emberi hozzáállása, esetleg hozzánk-állása okán. De nem
tekinthetünk el attól sem, amikor nem a részletes megfontolás a bizalom, a hit
alapja, hanem például a tekintély, netán a részletes megismerhetőség hiánya. Ha
a vallásos hitet tekintjük, akkor ez utóbbi tényezőkkel mindenképpen számolnunk
kell. Elég az időről időre folyó a beszélgetésekre figyelnünk a vallásról, a
hitről, az Istenről. Netán az istenekről. Tudva, hogy a materialista alapvetésű
iskolák történelemóráin az istenhiteket általában az ismerethiány kisöccseinek
tekintették. Bár valami primitív felhangot sok isten, vagy hitvilág
emlegetésekor nem egyszer kihallhatunk a mindennapi kommunikációkból is.
Rendszerint az éppen aktuális hitvilágon kívüli más gondolatrendszerekkel
kapcsolatban. Mert sokan rögtön jobban érzik magukat, ha a másik gondolatiságát
silányabbnak, alacsonyabb rendűnek titulálhatják.
Az említett
személyiség-működéstől a “materialisták” sem mentesek. Noha kár tagadni, az
ismeretek egy része kétségtelenül a közvetlen tapasztaláson alapul. De minél
messzebb keveredünk el ettől, annál inkább a hit veszi, veheti át terepet. Például,
a köznapi hit a tudományban. Ami önmagában majdnem olyan nehezen megfogható
fogalom, mint a vallás. Ha valaki fennen hirdeti, hogy a tudomány tényei
mindent megmagyarázhatnak, akkor tulajdonképpen egy eléggé korlátos
fogalomrendszer mindenhatóságát hirdeti. Elég arra gondolnunk, hogy ha a
tudomány mindenre magyarázatot adó volta igaz lenne, akkor nem lennének
tudományos viták a különböző nézetek képviselői között. De szólhatnánk arról
is, hogy meglehetős gyakorisággal kaphatunk hírt egy-egy olyan tudományos
újdonságról is, amelynek hallatán kedvet éreznénk a korábbi mindent tudó
egyenletek sutba hajítására. Ami egyébként már többször meg is történt a
történelem során.
Éppen azért, mert
miközben tudományos eredményeket emlegetünk, az amit „tudománynak” tekintünk,
az leginkább egyfajta absztrakt megfeleltetése az emberiség aktuális
ismereteinek. Valamint az abból levonható következtetések összességének. Az,
amit ma tudományos tényként, az oktatást megalapozó igazságok rendszerének
tekintünk, a középkor embere számára akár elképzelhetetlen is lehetett. Nem
csak azért, mert elképzelése esetén esetleg a máglyán végezte, hanem azért is,
mert a olyan ismereteken alapul, melynek akkoriban nem voltak, nem lehettek
birtokában. Ez baj lenne? Aligha. Elvégre az egész tudományos fejlődés éppen
azon a folyamaton alapszik, hogy az újabb és újabb megfigyelések árnyalják,
vagy éppen részletezik a környező világot. Ilyenkor nem egy esetben kellett
igencsak újrafogalmazni azokat az elméleteket, melyek a környező világot szándékoztak
leírni.
De mondhatjuk-e azt,
hogy mindent tudunk? Teljes magabiztossággal még az emberiség összes
ismeretanyagát összecsipegetve sem állíthatnánk ilyet. Az egyes emberek
tudáskészletét tekintve aztán végképpen nem. Ahol pedig a személyes tudásnak a
határára érünk, ott általában átlépünk a hit világába. Mármint akkor, ha
kellően szélesen értelmezzük a hit fogalmát. Korántsem alkalmazva azt a nem
egyszer elterjedt, de erősen leszűkítő értelmezést, amely az istenhit és a hit
közé megbonthatatlan, és kiterjeszthetetlen, egyenlőségjelet tesz. Ami abban a nem
egy alkalommal tapasztalható rosszallásban is tetten érhető, ami akkor
mutatkozik meg, ha valaki a materiális alapú világnézet kapcsán a hitet emlegeti.
Holott ez korántsem a kötél fogalma az akasztott ember házában. Nem olyasmi, ami
ellen minden áron, foggal-körömmel tiltakozni kellene.
A személyes tudás, általában,
amennyiben úgy tekintjük, mint a személyes tapasztalásokon alapuló ismeretet, ugyanis
igencsak csak korlátos. Mert valóban a személyes tapasztalás, mérés
eredményeként vagyunk-e birtokában annak az ismeretnek, hogy mennyi a Föld
tömege, vagy mik az öröklődés mendeli szabályai? Az emberek többsége számára
egy ilyen kérdésre szinte biztosan egy határozott tagadás fedné le a személyes
tapasztalatok szintjét. Sok ember számára egy határozott „igen” a személyes
ismeretek szintjét. Noha a kettő nem egészen feleltethető meg egymásnak. A
kultúra története azt mutatja, hogy az átörökített tudás, a korábban, vagy
mások által feltárt összefüggésekben való hit szükséges ahhoz, hogy ne kelljen
minden generációnak elölről kezdenie a világ valamennyi törvényszerűségének
felfedezését.
De hasonló lehet a
viszonyunk a jövővel kapcsolatban is. Amelyben a még nem ismert adatok, a meg
nem figyelt jelenségek lapulnak a történelem folyamának hullámai között. Valamilyen
külső szervező erőt sejtve a világ történései mögött és valami eleve
elrendelést a mozgatórugókban, akkor az elrendelésbe helyezzük hitünket. Mondván:
elterveztetett, ami majd eljön. De, sajátos módon, akkor is a hit világa marad,
ha szigorúan az anyagi világ tudományát tekintjük a megismerés eszközének.
Ebben az esetben a kultúrális hagyományok, és a tudományos eredményeket
felhalmozók, iránti tisztelet jegyében valami olyasmit mondhatnánk: a jelen
világunkat kielégítően megismerhetjük a tudományos módszertanok alapján, tehát
ez a jövőben is így lesz. Bízva abban, hogy az új jelenségeket, a majdan eljövő
tudósnemzedékek majd egyenletekbe foglalják.
Az uóbbi esetben a
hitünk alapjául egyfajta megismerési extrapolációt választunk, és a
tudományban, az emberi elme megismerőképességében fogunk hinni. Ehhez
valamilyen istenkép nem fog ugyan csatlakozni, de a hit igen. Miközben persze
tudjuk azt is, hogy a megismerhető tudás határa nemzedékről nemzedékre változó
lesz. Ezt a tény nagyon sokszor sikkad el a hétköznapokban. Noha ahhoz, hogy a ma
tudományos eredményeit a ma nemzedéke számára, az aktuális jelenségek valós
megértésévé konvertáljuk, célszerű lenne a határosság ismerete.
Mert csak attól várható
el a közös tudás gyarapítása, aki tisztában van azzal, hogy léteznek határai a
mai tudáskészletnek. Ellenkező esetben nem a változó tudáshoz való
alkalmazkodás képessége kerül a középpontba. Akkor, ha a múlt példáit nem
ismerve, és a jövőre nézve sem tudja megkülönböztetni valaki azt, hogy hol van a
valós megismerés határa, illetve hol kezdődik a hiten alapuló vélelem.
Nagyjából úgy, mint amikor az iskolában csak a kőbevésett egyenletrendszereket
ismeri meg valaki. De nem tanítják meg ezek mellé azt a használati utasítást,
mely nagyon zanzásítva úgy foglalható össze, hogy „jelen ismereteink szerint". Így, miközben tölcséren keresztül
adjuk, adagoljuk a személetet, esetleg megfeledkezünk valami fontosabbról.
Arról, hogy azok az
iskolák voltak a saját korukban hatékonyak, ahol szerepet kapott a hit a
haladásban, a ma ismereteinek meghaladhatóságában. Ahol szerepet kapott az
önálló véleményalkotásra, az önálló gondolati koncepciók kialakításának
képességére való nevelés is. Mert a történelem megannyi „eretnek"
gondolata példázza, nem az iskolában tanultak iránti vakhit az, ami előrevisz.
De a hétköznapok is talán bizalommal teljesebbek azoknak, akik ismerik a kor
ismereteinek határait. Mert talán jobb eséllyel fogják elfogadni saját
ismereteik határait is. Mely utóbbi nem egy esetben lehet alapja annak, hogy
továbblépjenek. Továbblépjenek a tanulmányokban, hivatásválasztásban,
ismeretgyűjtésben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése