Mozgalmárság. Skype-on |
Az első írás „Kérdőjeles
grácia-avatás” címmel jelent meg itt a blogon, és ugyanezzel a címmel vette
át a Gépnarancs.hu,
illetve a Kanadai
Magyar Hírlap. Az az írás különben nem is annyira a disszertációval
foglalkozott, mint inkább azzal a szociomanipulációs hatással, amit kiváltott.
S ami egy pszichológus számára akár dicséret is lehetett volna. Olyasmiket is
leírva, hogy. „a helyzet demonstratív voltát, a hölgy politikai ambícióit, de
még a véleményéhez való jogát sem vitatom”. Célozva olyasmire, hogy a
jelenséget ott érdemes kezelni, ahol van: „politikai tiltakozóakciónak”. Ezzel
az írással kapcsolatban érdekes volt azt az interpretációt, véleményt olvasni a
Gépnarancson való megjelenésre hivatkozva, hogy az írás „szerzője úgy véli: én az egész doktori képzést azért csináltam, hogy a
végén >>egy jól irányzottnak szánt oldalvágással<< nemet mondjak az
eskütételre. Hogy hősnek tüntessem fel magam”. Mely Kende Juditnak
tulajdonítható gondolat a 168óra honlapján olvasható. A Sándor Zsuzsanna által
jegyzett „Mégsem
doktor” című telefoninterjú részleteként.
Természetesen
eszembe sincs kétségbe vonni Kende Judit jogát, hogy azt véljen arról, amit én
vélek, amit akar. Így rajtam a sor, hogy elnézést kérjek. Ország és világ
előtt. Azért, amiért nem azt vélem, amit szerinte vélek. Sőt nem csak ezért
kérek elnézést, hanem azért is, mert egy másik írásban, mint a bevezetőben
jeleztem, igyekeztem tényszerűen felsorolni azokat az adatokat, amelyek
elérhetők a disszertáció, a tézisek, illetve a védéskor vélelmezetten érvényben
volt egyetemi szabályzat kapcsán. Ez „Disszertációs
publikációk a napon” címen íródott, majd jelent meg, az előzőhöz hasonlóan,
a Gépnarancs.hu-n,
illetve a KMH-nál.
De ha már így belejöttem, azért is elnézést kérek, amiért az említett
telefoninterjú nem tért ki erre. Holott, például az írás pillanatában
letölthető Tézis-füzetekből, a szabályzat előírásai ellenére hiányzó
publikációk okozta csomót egyetlen tisztázó kérdés és válasz éles karddal
vághatta volna szét. Azért is elnézést kérek, ha valaki most ennek alapján azt
hinné, hogy én azt hiszem: célzatosan nem hangzott el, vagy csak nem került ki
a netre a kérdés és a válasz. Egész biztosan az lehet az ok, hogy a kérdező és
kérdezett egyszerűen nem olvasta azt az írást. Elvégre nem kötelező olvasmány.
Az említett interjú végén megemlítésre kerül,
hogy a TASZ vállalta Kende Judit jogi képviseletét. Szabó Máté Dániel
billentyűjéből meg is jelent egy szép hosszú írás a TASZ
jelenti blogon. Elnézést kérek, amiért csak most olvastam. Azzal a töredelmes
vallomással mentve a helyzetet, hogy most sem olvastam volna talán, a
Facebook-on egy ismerős meg nem osztja a VasárnapiHírek egyik cikkének ajánlása kapcsán. Különben az egész problémát kikerülhettem
volna, ha már az eredeti, Kende Judit-féle, Facebook-üzenettől is megtartóztatom
magam. Úgyhogy a világon kívül önmagamtól is elnézést kérek ezennel. A TASZ
írása szép hosszan elemzi az eskütétel és az alaptörvény viszonyát, és a
személyes hűség megtagadásának viszonyát. Arra a konklúzióra jutva, hogy „ha egyáltalán szükséges volna valamilyen
eskü, akkor a tudomány művelőinek a legkevésbé sem egy állam közjogi
berendezkedését lefektető alapdokumentumára lehet indokolt felesküdnie, hanem
egy olyan értékekre, aminek a tudomány a szolgálatában áll”. Ennek
jogfejlődési igazságát, megfelelő ismereteket nem birtokolva nem vonom
kétségbe. Pusztán elnézést kérek azért, amiért a TASZ részéről hasonló
fejtegetést, és a lelkiismereti szabadság ilyetén védelmét korábban nem
olvastam.
Azért is elnézést kérek, ha valaki azt
hinné, hogy én most azt hiszem, hogy a TASZ csak most, csak azért bocsátkozott
bele ebbe épp most, mert tekintettel van a jelenleg Belgiumban élő doktorjelölt
korábbi, aktivista múltjára. Valójában azt gondolom, hogy minden hosszú útnak
van egy első lépése. A TASZ számára most jött el az első lépés. Ennyi. A TASZ
oldalán olvasható konklúzió szerint „az
egyetemnek ezért változtatnia kell a szabályzatán”. Elnézést kérek, amiért
feltételezem, hogy a változtatási igény csak az alaptörvényre, és a személyes
hűségesküre korlátozódna. Változatlanul hagyva a tudományos színvonalra,
illetve az annak becslésére is alkalmas formai követelményekre vonatkozó
elvárásokat. Azért feltételezem ezt, mert a TASZ nem jelzi, hogy ez utóbbiakat
is besorolná a lelkiismereti szabadság kategóriájába.
Azért persze feltételezem azt is, hogy
amennyiben formai okokból az egyetem esetleg a doktori eljárás megismétlését
kérné, akkor a TASZ nem asszisztálna a formai problémák politikai üldöztetésként
történő beállításához. Mert, ami a vélelmeimet illeti, azok halmazában az is
benne van, hogy bár a mozgalmárság és a tudományos munkásság megfér egy fejben,
egy életútban, de nem egymás helyett, hanem egymás mellett.
Én kérek elnézést!
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése