Ma már talán csak kevesen emlékeznek rá, hogy
volt a Magyar Újságírók Országos Szövetségének (MÚOSZ) egy kifejezetten az online
sajtóval „foglalkozó” szakosztálya. S a net emlékezete is lassan megkopik.
Amiért teljesen retro-érzés keríthette hatalmában az egykori tagokat az mostanság
felreppent kerekasztal-,
és bit-bot-kormány-hírek.
Gyakorlatilag illusztrálva azt, hogy nem
sok új van a virtuális napok alatt sem. Annak idején a MÚOSZ berkeiben működő
szakmai közösségben ugyanis többször is téma volt a nyomtatott-, és az
internetes média viszonya. Nem egyszer személyes konfrontációkhoz is vezető
viták témájaként kerülve az asztalra. Sokszor talán csizmaszerűen is. Egykori érdekeltként,
résztvevőként, titkárként, s különösen évtizednyi távolból nem lenne
tisztességes visszamenőleg minősíteni az akkori vitákat. Összességében azért
világosan látszott, hogy a két „műfaj” nem kibékíthetetlen ellenség, hanem
egyszerűen más. A nyomtatott lapok hírgyorsaságban és az azonnali vélemények
artikulálási lehetőségének megteremtésében hosszú távon nem fogják megverni az
internetes hírpumpálókat. Az online műfaj pedig éppen az említett hírgyorsasági
szorításban egy kicsit talán mindig hebrencsebb képet mutathat magáról. Gyorsan
közölve sokat, és sok egyéni gondolat becsatornázására is lehetőséget teremtve.
A hosszabb elemzések, a mélységet bemutató betűtengerek pedig megmaradnak a
nyomtatott sajtó közelében. S akkor, ha visszagondolok az elmúlt másfél évtized
történéseire, még mindig tartható az említett vélemény. Megannyi határeset ismeretével
és elismerésével.
Ezt követően azt olvasni,
hogy az online újságírók ásnák a nyomtatott műfaj sírját furcsa volt. Még akkor
is, ha érteni vélem a cím sarkítottságának célját. Ráirányítva a figyelmet arra,
hogy Baló György, nyilvánvaló provokációs céllal, lúzernek nevezte a nyomtatott
sajtót. Ami a „Evolution – Mobile Hungary – Keresőmarketing” című rendezvényen,
és a reklámbevételek tekintetében talán igaz. Konkrét adatokat nem ismerve és
nyomtatott sajtóban régóta nem szereplő betűvetőként nehéz lenne a provokációs
koefficiensét pontosan meghatározni a kijelentésnek. Miközben, akár csak átvitt
értelemben lehet lúzer a nyomtatott sajtó. Valószínűleg akkor, ha nem az online
műfaj mellett, hanem vele versenyezve akarná ugyanazon a pályán megverni. A nap
24 órájában folyamatosan frissülni tudó hírfolyamot a napilap sem tudja
valószínűleg megverni. Talán nem véletlen, hogy számos nagy kiadó a világban
párhuzamosan kezeli a nyomtatott és internetes kiadványokat.
Amelyeknek egy külön kategóriája a blognak
nevezetett izé. Ami valamikor talán egyfajta naplónak, vagy az internetes
fórumok továbbfejlődésének indult, és mára igen sokrétű és önálló műfajjá vált.
A személyes közlési keret és a reguláris média világának a határán. Hol az
egyik, hol a másik világhoz közelebb. Nem egy esetben olyan információknak,
gondolatoknak is teret biztosítva, amelyek nem tekinthetők a fő csapás irányba
illeszkedőknek. Nem hagyva ki azt sem, hogy a fősodor kézivezérelt szélesítése
a blogszférába szoríthat olyan szerzőket és írásokat is, akik, és amelyek más
korban más formában lennének a köz elé terjesztve. A másik oldalon pedig
figyelembe véve azt is, hogy az említett „személyes közlési keret” szinte a
blogokkal egy idősen jelentette a jogi személyes közlési keretet és teret. Cégek
is rúgtak be már nagyon régóta blogmotorokat annak érdekében, hogy a nem
hivatalos közléseknek, lobby-híreknek, illetve szakmai gondolatoknak, vitáknak
teret biztosítsanak. De minden ilyen esetben, a tisztesség és hitelesség záloga
az volt és marat, hogy pontosan tudható: cégek, intézmények állnak az adott
blog mögött.
Erre azért érdemes talán kitérni, mert
önmagában semmilyen űznivaló ördögöt nem képvisel az, ha egy intézmény, illetve
párt választja közlési terepeként a blog műfaját. Akkor, ha pontosan tudható,
hogy mely intézmény, mely párt van a blog, illetve annak szerzői köre mögött. A
problémát az jelentheti, ha ez az információ „kimarad” a nagy okosságosztások
közepette. Azt a látszatot keltve, hogy a köz médiája, illetve független
fórumok állnak az adott szerzői kör mögött. Ebben az esetben ugyanis egy
hiteltelen masszává válik az egész. S itt van az eb elhantolva a közpénzen
szembemanipulált közlésekkel. Akár igazat is írhatnak, de a körülmények mégis
hiteltelenné tehetik a leírtakat. Ezzel, akár közvetve, a teljes média-világnak
többet ártva, mint egy megannyi provokáló kérdéssel lezajlott cica-harc a
nyomtatott és online média körül.
Elég sokat ártva ahhoz, hogy akár a MÚOSZ
etikai bizottsága is közölhetne némi állásfoglalást az ügyben. Legalább annak a
látszatnak az érdekében, hogy a hitelesség, mint absztrakt norma legalább
hipotézisként létezik a média-világban. Nem az online, vagy offline média, vagy akár a blogvilág érdekében. Szakmailag. Ha még emlékszik valaki arra, hogy mi is az. S ameddig emlékezhet rá valaki. Mert a kommunikációs képzéseket már víz alá nyomnák.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése