A Holocaust magyarországi
emléknapja. Ez volt 2012. április 16.-án. Előtte egy nappal vonult az élet
menete. Fontos? Fontos. Önmagában talán nem is az emlékezés miatt, hanem a napi
politika miatt. Holott az emlékezésnek is igencsak helye lenne. De talán nem is
egy-egy emléknap alkalmából, hanem folyamatosan. Hiába zajlottak a
megemlékezésnek okot adó események sok évtizeddel ezelőtt. Amikor aztán eljutok
idáig, szinte hallom azokat a véleményeket, hogy miért kellene naponta
emlékórákat tartani a Holocaust okán. A véleményekkel akár egyet is lehetne
érteni. De!
De van egy kis bökkenő
ezzel. Szó nincs arról, hogy napi emlékórákat szeretnék tartatni bárkivel. Ha az
ezzel kapcsolatos kérdéseket feszegetjük, akkor valahol másutt érzem úgy, hogy
gond van. Ott, hogy a kérdés mintha társadalmilag is valamiféle elfojtás áldozatává
vált volna. Kampányeseményekké, ahelyett, hogy sikerülne valami tudati
konszenzust kötni. Nem a politika különböző oldalainak egymással, hanem az
emberek jó részének önmagával. Holott történelmi tény az, hogy hazánkban voltak
nácik a II. Világháború évei alatt. Ahogy az is tény, hogy hazánkban léteztek
zsidó-törvények, és hazánk lakosságának jelentős része vált faji, származási,
vallási alapon áldozatává a nácizmusnak. Törvény is van arról, hogy mindezt
nyilvánosan tagadni akár büntethető is. De vajon tud-e a törvény hatni az egyes
emberben? Aligha.
Az, akinek a
családja alig élte túl a faji alapú tömeggyilkosságokat, vajon mennyire van
tisztában ezzel a körülménnyel. Ugyanis egyáltalán nem lenne különleges emberi
reakció az, ha félelemből, vagy egyszerűen felejteniakarásból a családi
emlékezet inkább elfojtással és nem napi megéléssel kívánja feldolgozni az alig
feldolgozhatót. A családon belüli hallgatásokra nem lehet törvényt hozni. Ha
valakik, vagy az utódaik, nem meri, nem merik vállalni azt, hogy zsidókat
mentettek, nem lehet ezt kikényszeríteni. Ha pedig, nagyszüleink generációiból
még él, de megélte a sötét ingek, és hozzá illő eszmék tobzódását, vajon
mennyire lesz bátor, ha a főváros egy jelentős terén fekete ingesek
parádézhatnak.
S vajon vállalni fogja-e valaki ugyanekkor, hogy ott volt, és alig élte túl?
Könnyen lehet, hogy nem. Az pedig a sors fintora lehet, ha valaki internetes
fórumokon hangoztatott antiszemitizmusa biztos decibeljei mögül hirtelen
kizuhan. Mert rázuhan esetleg egy családi hagyatékban talált fecni, melyből
hirtelen szembesül saját származásával.
Vajon miként tudhat
reagálni erre? Meghasonlik? Netán mérlegre teszi eszméit? Vagy csak elfojtja
ezt az apró mellékkörülményt, és önmagát is bíztatva még hangosabban fog
üvölteni a hangosak kórusában? Immáron pótvéleményekkel helyettesítve a
sajátjait, melyek hirtelen elvesztették önnön alapjaikat? A veszélye alighanem
az utóbbinak a legnagyobb. Mert az idegengyűlölet csoportnormáit túlteljesítő, mindenen,
és mindenkin keresztül gázoló személyiséghez vezethet. Olyan emberhez, aki
menekülni akar önmaga elől. Az is látható, hogy ilyen esetben a személyes
helyzet alig különbözik sokszor a társadalmitól. Mert az iskolarendszerünk mennyire
birkózott vajon meg azzal a feladattal, amit a saját történelmünk reá testálna.
Sokszor úgy érezzük,
szinte sehogy. Olyankor, amikor valaki bármely ember ellen ki kell magából,
mint emberi lényből, szinte biztosan így érezhetjük. Mintha valami káosz uralná
történelemoktatásunkat.
Vagy sokkal inkább, mintha olyan felhő borítaná be egyesek tudatát, ami
meggátolja, hogy szembesüljenek az ország történelmével. Még a távoli
történelmével sem igazán. A közelmúlttal meg különösebben. Amit a politika
sajnos ki is használhat. Mert mit tudna kezdeni a szélsőséges ideológia
sokakkal, akik ismerik saját őseiket? Talán sokkal kevesebbet, mint amennyi elég
lenne a parlamenti jelenléthez. Különösen, ha az ellenségképek gyártása sem
emelkedne az uralkodó országos politika pótvélemény-generáló csomópontjává. De
a saját személyes származástól függetlenül sem ártana megtanítani a
gyermekeknek azt, hogy a hibák nem heted, vagy százheted íziglen szállnak
vissza a fejekre. A Holocaust és a háborút követő béke áldozataira is talán könnyebb lenne emlékezni. Mert az ország vezetésének világháborús szerepére talán nem
kell büszkének lenni ahhoz, hogy emelt fővel azt mondhassa valaki: volt, nem
örülünk neki, de nézzük azt, ami előttünk van.
Akkor lehetne a
napi politikától függetlenül, kegyelettel adózni az áldozatoknak. Nem
kileskelődve a megemlékezésből, hogy ki látja: ott vagyunk. Nem a napi
politikai demonstráció szintjére emelve, vagy alázva a megemlékezést. Nem a részt vevőket leltárazva, és celebekre vadászva a megemlékezések képein. S akkor
talán az sem keltene furcsa asszociációkat, egyfajta ifjúgárdára, vagy levente
nosztalgiára gondolva, amikor középiskolások katonai nevelésének tervét
jelentik be. Mert szükségtelen lenne
országos pótvélemény-versenyt hirdetni. S természetesen, ha megtanulunk az
egyik nemzeti sorskérdéssel ésszel, és nem indulattal, nem kirekesztőn szembe
nézni, talán könnyebb lesz a többivel is.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése