A korábbiakban,
amikor hazánkat egyfajta kísérleti terepeként emlegettem a diáksággal,
és az adópolitikával kapcsolatban,
mi tagadás volt némi ironizálási szándék a sorok mögött. Nos, töredelmesen
bevallhatom, hogy tévedtem. Az ironikus szándékban szinte biztosan, mivel maga
a miniszterelnök erősítette meg, hogy igen, hazánkban kísérlet zajlott, illetve
zajlik. Ennek
egyik részcsomagja az az új adócsomag, melynek egyes részhalmazait már korábban
is megszellőztették. Összességében, a hivatalos vélemény az, hogy a válságadók
kivezethetőségét remélik az új adóktól, miközben ezzel párhuzamosan a
foglalkoztatást is növelni szándékoznak. Nagyjából ezt csomagolták be a
megszorításairól is híres Széll Kálmánról elnevezett ötletcsomag új kiadásába.
Ami azonban könnyen
lehet, hogy csak optikai csalódássá válik majd. Bár közgazdasági indokrendszert
nem igazán tudok a megérzések mellé csomagolni, azért mégis az lehet az utca
emberének az érzése, ha az új adókról, vagy a már meglévők átalakításáról olvas.
Az egyik sokat emlegetett új adó kétségtelenül a telefonálást sújtja. A
pillanatnyi csomagvázlat szerint a mobiltelefonálást, ami a jelenlegi
penetrációt figyelembe véve tulajdonképpen legalább annyira, vagy még jobban
érintheti a felhasználókat. Aki pedig azt hinné, hogy a mobil-telefon egyfajta
státuszjelző eszköz, az téved. Vagy megragadt, úgy húsz évet, a hazai
történelem szirupjában. Mára a mobiltelefon igen komoly kapcsolattartó eszköz
sokaknak. Azoknak, akiknek például egészségügyi állapotuk miatt, ez az egyetlen
kapcsolattartó, vagy probléma esetén riasztó eszköze, aligha jelent majd kis
terhet a mobilhasználat megadóztatása.
De azt sem lehetne állítani,
hogy ezzel párhuzamosan a válságadó is kockázat nélkül kivezethető. A számszaki
adatoktól eltekintve nyilvánvalónak tűnik, hogy ennek nulla-összegű megoldásnak
kellene ehhez lenni. Ha tehát a telco-szektort érintő különadót veszteség
nélkül kivezetné a kormányzat, nyilvánvalónak tűnik, hogy nagyságrendben
hasonló bevételt kell beszedni. Praktikusan a mobil-telefonok használatának
adóztatásából. Talán ez is okozza az elsőre egyáltalán nem túl alacsony,
percenkénti, illetve sms-enkénti, mms-enkénti két-két forintot. Ellenben az is
nyilvánvaló, hogy ezt éppen úgy a felhasználók fogják megfizetni, mint bármely
más forgalmi adót. Az, hogy a forgalom visszafogása mennyiben nem
foglakoztatás-barát, korábban már érintettem.
A kísérleti program ezen a ponton tehát billegni látszik.
De az új adóknak
van néhány másik olyan pontja, mely aligha fogja megkímélni a lakosságot. Ráadásul
generációkra elnyújtva azokat a válsághatásokat, melyek évtizedekre
meghatározhatják gyermekeink sorsát. A HVG
előzetes tudósítása szerint szűkül például a gyermekek segélyezése. Egyedül a
krízishelyzetekben nyújtott segélyeket hagyva lábon. Az, hogy ez mennyire
megalapozott, ki-ki alkosson róla maga véleményt. Nem azon az alapon, ha lehet,
ami az előítéleteken alapul, hanem tényleg a saját környezetében szétnézve. Az,
hogy a csökkentés alapjának azt emlegetik, miszerint az önkormányzatok közül
némelyek többet tudnak nyújtani, és ezért ezektől ezeket a forrásokat elvonják,
elég furcsa hozzáállást sejtet. Valahol a kulturális nyomorszinten szándékozva
nivellálni gyermekeink világát. Pontosabban egyfajta kasztosítást bevezetve a
társadalom teljes metszetére. Hasonlóan ahhoz, amit a felsőoktatás átszervezése
is okoz, vagy okozhat.
Elég sajátos módon
erősítve meg a FIDESZ –ben politizáló Lázár János azon elhíresült kijelentését,
hogy mindenki annyit ér, amennyit össze tud kaparni magának. Immár akár sokad-íziglen.
Mert amennyiben feltételezzük, hogy a családokat a kivezetett válságadókat
pótló adók össztársadalmilag legalább olyan nagyságrendben érintik majd, mint a
válságadók, akkor az azt is jelenti, hogy változatlan jövedelemadók mellett a
kevesebb jövedelműeket aránytalanul jobban fogják mindezek érinteni. Erre,
ameddig lehet, a fogyasztások visszafogása és az elkerülő megoldások
megkeresése lehet az első reakció. Az utóbbi nyilvánvalóan nem a gazdaság
átláthatóságának fog kedvezni. Közvetve különben szintén csökkentve a
foglalkoztatottságot, mivel igen olcsó munkaerő-túlkínálatot fog jelenteni
azokban az esetekben, ahol tranzakciós költségeket kímélve lehet a munkajövedelmet
megszerezni. Mivel pedig referenciaként a megélhetésre gyakorlatilag elégtelen,
államilag megállapított 47 ezres minimum fog szerepelni a keresleti oldalon,
egyfajta modern rabszolgaság kialakulását, egy éhséggazdaságon alapuló foglalkoztatási
rendszert eredményezhet.
Az teljesen
egyértelmű, hogy ezek a családok nemhogy taníttatni nem fogják tudni a
gyermekeiket, de az is társadalmi szerencsének számíthat majd, ha nem
szocializációs krízis lesz a végeredmény. Olyan krízis, mely rögtön értelmet ad
a közelmúlt egy másik vitát kirobbantó ötletének. Nevezetesen az iskolai milíciák
ötletének. Egyszerűen azért, mert amikor a fentebb említett körülmények közül
kerül a gyermek az iskolába, akkor alighanem érzékenyítettebb lesz azokra a
hatásokra, melyek agressziót váltanak ki. Így az iskolaőrök ötlete
tulajdonképpen a jelen adócsomagra való cinikus felkészülés láncolatába is
beilleszthető.
De a gyermekek akkor
is vesztesei lehetnek a legújabb kísérleti hevületnek, ha a családja képes
valamilyen szinten lábon kihordani a gazdasági vezetés mindent elsöprő
ötleteit. A családi megszorításoknak ilyenkor is azok a beruházások eshetnek
elsőként áldozatául, melyek a gyermek iskolai fejlődését szolgálhatnák. Mert
nem kell internet-adó ahhoz, hogy egy családnak ne legyen pénze kultúrára. Nem, hogy számítógépes
és internetes kultúrára, hanem még egy folyóiratra sem. Persze internetre pláne
nem marad esetleg költségkeret. Még akkor sem, ha vagyonok közvetett adóitól, a biztosítási adóktól nagyvonalúan el is tekintünk. Így a gyermek, vagy akár az egész osztálya
elmarad a kortárs csoporttól. Akkor is, ha esetleg remekül fogja összestokizni
a cuccát a katonai foglalkoztatások nyomán. S akkor is, ha pár év múlva
bármelyik iskolába bevethető, de esetleg rejtett irigységektől frusztrált
iskolaőrré válik majd. Ha a gyermek erre a spirálkarra keveredik a család
fokozódó kisemmizése miatt, akkor csak alacsonyabb jövedelemmel fog a következő
évtizedekben is rendelkezni. Így a szegénységet fogja átvinni generációkon át. Végső
soron akár végletesen leszakadva a felzárkózás lehetőségétől is.
Így az új
adókísérleti csomag úgy tűnik a gazdasági megszorításokon keresztül egy mély
társadalmi, szocializációs válsághoz is elvezethetnek. Adott esetben
generációkat áldozva fel a hibásnak tűnő adópolitika, például az egykulcsos
szja oltárán. Már akkor, ha ez a pesszimista forgatókönyv valósul meg. Azonban
tekintettel az oktatási törvényre, a fiatalok munkaerőpiacra vezénylésére, és
arra, hogy maholnap a tehetségeseknek szinte csak a tartós külföldi tartózkodás
marad, nem tűnik úgy, hogy a gazdaság-, és oktatáspolitika a véletlenek
összejátszásaként és ideiglenesen alakul úgy ahogy. Legfeljebb az adótervek nem
minden burkát sikerült eddig lehántani.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése