Stedman-hanging (forrás: Wikipedia) |
Annak ellenére,
hogy a bűnbakképzés kétségtelenül régi sajátja az emberi léleknek. Talán már
őseinknél is megjelent, amikor a szomszéd horda vadászterületének elszerzésénél
megpróbálták úgy feltüntetni, hogy tulajdonképpen azok tehetnek róla. Mindig az
éppen aktuális „azok”. Azok, akik az ilyen ideológusok szemében szinte kivívják
maguk ellen az agressziót. Holott a képlet ennél sokkal egyszerűbb. Egyfajta
erőforrás-szerzési reflexről van csupán szó, ami nagyjából azzal az egyszerű
döntési folyamattal írható le, hogy: „Neked van, nekem nincs, erősebb vagyok,
kotródj”. Elvégre, ha szétnézünk a világ még meglevő természethez közeli élőhelyein,
akkor az állatvilágban igen sokszor ez a mechanizmus figyelhető meg. Márpedig
őseink is egy hordában élő főemlősből alakultak ki emberré. Mely emberi
viselkedésre éppen az lenne a jellemző, hogy felülírja a fentebbi mechanizmusok
jó részét.
Talán éppen ennek a
felülíró mechanizmusnak a része, hogy az emberi társadalmak megtanulták
démonizálni a többi társadalmat. A történelem során törzsekké, országokká,
birodalmakká szerveződött „hordák” számára valahogy mindig elfogadhatóbbnak
tűnt, ha az éppen meghódítandó területek lakóiban megtalálták vagy a személyes,
vagy az ideológiai ellenségképet. S hasonló mechanizmus működik alighanem akkor
is, amikor az adott terület lakói között sikerül rámutatni egy rétegre, egy
vallási csoportra, egy bármiért megkülönböztethető csoportra azzal, hogy ők
tehetnek mindenről. Sajátos módon a kisebbséget felmutatva bűnbakként, mint a
többség minden bajának egyedüli okozója. Miközben mintha eltűnnének az
évezredes emberré válási folyamat vívmányai, és kiköszönne a társadalom mutogatós
embereiből a hordában élő szociológiai állat. Erősen leegyszerűsítve a
társadalmi problémák képleteit az „ők” és a „mi”, mint csoportok ellenállására.
Elfeledve akár a saját kulturális gyökereiket is.
Mert ez különösen
visszás lehet akkor, amikor önmagukat keresztényeknek vallók, kezdenek más
emberek ellen, puszta ellenségkép-képzetek alapján fellépni. Ugyanis ez az a vallás, mely vallás alapítóját, Jézus személyében, nyugodtan hívhatnánk a szeretet profétájaként. S amely
vallásnak olyan apostolai voltak, mint a szeretet apostolának is mondható Pál.
Hirdetve a felebaráti szeretet eszméjét, mely felebaráti szeretetet nyugodtan
fordíthatjuk az emberi szeretetre. Így amikor fekete, vagy akármilyen színű
egyenruhákba bújt, önmagukat éppen a martalóc szerepébe, a démonírtók
magabiztosságával, valami mesebeli szörnyre vadászó emberek más emberekre
mutatnak bűnbakként, aligha tekinthetők lelkükben az említett vallás követőiként.
Még akkor sem, ha zászlajukon, vagy szólamaikban a keresztet hordozzák.
Felvetve persze azt
a kérdést is, hogy vajon, ha a szegregációt tanuljuk,
akkor megtanulható-e a szeretet is? A felelet nyilvánvalóan egy többé-kevésbé
határozott „igen” lehetne. Leginkább talán azzal kezdve ezt a tanulási
folyamatot, hogy ne tanuljunk meg tudatosan elkülöníteni senkit. Tudat alatt
alighanem mindenkiben amúgy is megmaradnak a reflexek, melyek elkülönítik a
számára szimpatikusakat, és kevésbé szimpatikusakat. Azt elvárni tehát, hogy a
gyermek, felnövekedvén, mindenkit a kebelére öleljen, botorság lenne. Már csak azért
is, mert még a természetes és hasznos önvédelmi reflexeket is sikerülhetne „kinevelni”
belőle. Sokkal inkább az lehetne a cél, hogy, megtanulja az embereket emberként
kezelni. Hibáikkal és erényeikkel egyaránt, és csak a valós hibáikat róva fel,
de megbecsülve a valós erényeiket is. Nem is annyira vallási alapon, vagy a
vallási szükségszerűség talaján állva, hanem mert a hazaszeretet is ezt
kívánná.
A történelem
ugyanis számos esetben azt is bebizonyította, hogy a valójában a démonizációs
folyamatok semmit sem használnak, de sokat árthatnak. Ha valaki nem akarna a
közelmúltba gondolni, nyugodtan gondolhat a középkorra is. A szellemi szegregáció,
a vallás éppen aktuális főcsapásáról letérők elkülönítése, vagy fizikai
megsemmisítése például jelentős kulturális károkat okozott. Tudományos
eredmények mentek veszendőbe, vagy a félelem okán meg sem születtek. Míg a
természet, a tudomány ismerői közül sokan váltak ok nélkül mártírjaivá tanításaiknak.
Vagy nem egy esetben pusztán a létüknek, mivel szinte akárkire rá lehetett
sütni az éppen aktuális gonosz bélyegét. A bizonyítékokat később is elegendő
volt felmutatni, mely bizonyítékszerzésben a nem éppen a szeretet megnyilvánulásaként
értékelhető vallatási módszerek is szerepet kaptak.
Aki tehát manapság
hirdeti meg a saját ellenségkép-gyártási programjait, az végső soron ennek a
sokszor sötétnek nevezett korszaknak is utódjává követőjévé szegődik. Rombolva
akár azokat az emberi erőforrásokat is, melyek a haza javát szolgálhatnák. Az
emberi szereteten kívül azt a hazaszeretet is semmibe véve, melynek nevében
annyira szeretnek felkapaszkodni egyes egyenruhákba öltözöttek az aktuális
hordókra. Kihasználva azt, hogy a hallgatóságban akár ténylegesen meg lehet az
igény arra, hogy a problémák okait maguktól minél távolabbi csoportokban
keressék. Akár okkal, de főleg ok nélkül. Például, mert sokkal egyszerűbb azt
mondani, hogy az, aki szegény, az annyit is ér, mint szembenézni azzal, hogy a
szegénység milyen szocializációs károkat okoz. S sokkal egyszerűbb a
szocializációs, és szociális hátrányokkal küzdőket elizolálva kinevezni minden
problémák okozójának, mint megpróbálni a valós okokat feltárni. A bűnbak
megnevezése ugyanis egy rámutatást igényel csupán. Míg minden más azt az
odaforduló figyelmet, amit a szeretet profétája hirdetett.
Egy emelvényről
kiabálva mutogatni meg mindig egyszerűbb, könnyebb, és a hallgatóság számára is
követhetőbb, mint lemászva a hordóról hosszabban végiggondolni a társadalmi
folyamatokat. Főleg azért, mert akkor esetleg kiderülne az is, hogy a haza
érdekében nem mutogatni kellene másokra, a tettek igénye nem a mások
elkülönítésére szorítkozik csupán. Sőt, ellenkezőleg. A haza érdekét ugyanis
aligha az elkülönült szekértáborok szolgálják, de a szekértáborok szétbontása
esetleg olyan gondolatokra vezethet, hogy a vezénylő táborvezérekre sincs
szükség. Az ellenségképzés, a haza-, és az emberi szeretet fekete árnyainak
hízlalása helyett pedig neki kellene állni együttműködni, és az előítéletek
helyett a racionalitások mezején sátrat verni. Az pedig szintén sokkal
fárasztóbb, mint régmúlt őseink vicsorgó agyarát kimutatva a mell döngetése a horda
főterén.
Simay Endre István
...ez a nyelvipestis meg csak terjed, már nem csak az iskolázatlan prolik nem ismerik az idevágó általános 8 osztályában elsajátítható szabályt, hanem parlamenti képviselő prolik és firkászok, TV hírolvasó/riporter prolik sem... gyalázat.
VálaszTörlés"...fekete, vagy akármilyen színű egyenruhákban bújt..." - hová? kérdésre -ba, -be / hol? kérdésre -ban, -ben raggal felelünk, ugye kedves magyarul helyesírni nem tudó firkász uram?
A nyelvtani hiba jelzését köszönöm, és javítani fogom. A személyeskedő megjegyzésre inkább nem reagálnék. További jó olvasgatást :)
Törlés