A felsőoktatás
eléggé úgy tűnik, hogy kifogyhatatlan tárháza a politikai kísérletező kedv
kiélési lehetőségeinek. Elfeledkezve kissé arról az apró mellékkörülményről,
hogy az oktatás bármely formájában végrehajtott „emberkísérletek” generációknak
szabják meg, szabják át a jövőjét. De mit nekünk ilyen apróság akkor, ha egyre újabb és
újabb nagyszerű ötletek várnak arra, hogy az éjszakai rémálmokból, a kényszeres szervezhetnékből a valóság
talajára manifesztálódjanak.
Az egyik ilyen
álomhurok kétségtelenül az, hogy először gyakorlatilag tömegképzéssé tették
hazánkban a felsőoktatást. Végső soron több nagy célszalag egyszerű
huszárvágással való átvágásáról szólhattak a sikerpropaganda decibelharcosai.
Egyrészt nyugodtan mondhatták azt a diákoknak, vagy inkább a szüleiknek, hogy: „Diplomát
szeretnétek? Íme a kikövezett út”. Ezen az úton, ha az emlékeim nem csalnak
nagyot, az előző Orbán-kabinett tett igen populista óriáslépteket előre.
Összekapcsolva ezt azzal a remek gondolattal, hogy a pályakezdő munkanélkülieket el
lehet dugni a felsőoktatásban. A statisztikusok elől
elsősorban. Azzal meg minek is törődni, hogy az így
tömegképzettek diplomája inflálódik, hiszen hurrá, haladtunk a képzési statisztikában,
és pár tizedest a munkanélküliségen is fogtunk. Az újság hasábjain.
A valóságban azért
is csőbe húzva ezzel a pályakezdőket, de végső soron az egész társadalmat, mert a
beiskolázottak alsó hangon évekig, de legalább három, ám inkább öt évig,
leledznek az egyetemeken. A képzésük költségei tehát nem a zseniális
statisztikazsonglőröket, hanem az utánuk következőket lépteti finanszírozási
aknamezőre. S naná, hogy nem lehetett a képzésbővítési javaslat ellen szavazni,
mert annak populizmusa és a választások közeledte ezt eléggé megakadályozta
volna akkor is, ha valaki komolyan utánagondol a következményeknek. No persze,
hosszú távon az akkor kialakított norma vált irányadóvá, és a megemelt
létszámhoz igazított fejpénzek miatt a valós képzés sokszor az intézet
margójára került. Vagy átment a költségtérítős továbbképzésekre. Ami nem baj,
csak felesleges átverni generációkat azzal, hogy a papírjuk többet fog
önmagában érni annál, hogy kevésbé billeg tőle az asztal. Így a tömegképzéssé
tétel végső soron egy erőteljes lejtmenetre lökte a felsőoktatást.
S éppen azért, mert évekre
meghatározó a beiskolázás, az akkor, évekkel ezelőtt, hozott jogszabályok folyamatosan nyújtogatják
bosszúszomjas, a józan ész hiányát megbosszulni szándékozó, betűiket. Ami
persze a jelen kommunikációjában semmit nem von le abból, hogy nagy nehezen sikerült rájönni az
igazságra. Nevezetesen arra, hogy ez így nem megy. A finanszírozási csapdából nyíló
csapóajtót az állam által finanszírozott helyek számának impulzív
megkurtításával látta első körön megnyithatónak az oktatáspolitika. Ha ugyan
annak lehet nevezni azt a kapkodásnak tűnő felhajtást, ami hol a NAT-ba akar
görögöket, hol a felsőoktatásba kasztokat, hol az egészbe minél kevesebb pénzt
bevezetni. De leginkább, a kívül álló számára a káoszelmélet egyfajta
implementációja diákéletekre felhangolva. Lehangolva ezzel bárkit,
aki át akarná látni a káoszt. Mert lehet, hogy egy zseni képes lenne erre, de a
társadalomban kevés zseni, míg lényegesen több gyermek van. S persze semmi sem
garantálja, hogy a káosz megalkotása önmagában a zsenialitás bélyege,
jellegzetes lenyomata lenne. A felső-, és általában oktatásügyi káoszjelekben azonban
nem szenvedünk hiánytünetektől.
Különösen mivel a
világegyetem nagy egyesített elméletének vágya begyűrűzni látszik az egyetemek
körébe is. Önmagában persze egybe is tolhatnánk az összes egyetemet, és
kinevezhetnénk Magyarországi Központi Egyetemnek, mely csak karaiban létezik.
Mármint az egyetem karaiban, mert az oktatáspolitika pénztől egyre soványított
karjaiban aligha. Ott az erő kell az egyre furcsább szabásminták
összeállításához. A legutóbbi hírek szerint a hazai közgazdászképzés
fellegvárának számító Corvinus-t mégiscsak utolérte a fűnyíró. Biztos rossz helyre
került a abban a szubjektív listában, mely a kormányzat bázisát képező
Bibó-kollégiumtól, a kormányzati vezetőknek kedves szakokon át a DK-vezetőnek diplomát
adó egyetemig húzódik. De mert korábban már felröppent egy
Corvinus-megszüntetési hír, majd a hosszas csönd után most éppen egy
szétszabdalási ötlet, az egésznek van valami ad hoc jellege. Így mondjuk kicsit nehéz
egy gyermek tovább tanulását tervezni hazánkban. De talán nem is ez a cél.
Mármint nem annyira
a tervezhető viszonyok kialakítása, hanem egyfajta hatalmi demonstráció. Mint
amikor a kisóvodás tesz valamit, majd körbenéz, hogy még megengedték-e? Közben
negédesen, biztatóan mosolyog. Majd újabb pofont ad a valóságnak, és újra
teszteli a környezetét. Nem azért, mert a végeredmény érdekli. Sokkal inkább az
oda vezető út demonstratív hatása. Annak bizonyítása, hogy ő még ezt is
megteheti. Meg még azt is. S még aztabbat is. Lassan
erodálva az ellenállást, és csendben szétbomlasztva minden mást. Amíg építőkockákról van szó, addig ez talán egy bizonyos életkorig
kell is. Amikor mások életével, képzésével kezdenek játszani, az már inkább az
irányítási felelősség kérdése.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése