Vekerdy
Tamás megnyilatkozott a magyar oktatásról. Jól tette, mert tőle talán
azokat a trivialitásokat is elfogadják, amelyekre egyébként szelektíven vakok
és süketek sokan. Az iskolák környékén is. Ugyanakkor olvasom az internetre
kikerült részleteit a mondandóknak, és sokszor az az érzésem, hogy csak a
halmaz felét látja, esetleg láttatja a szakember a problémáknak.
Ilyen például az, hogy friss közhelyként emlegeti: „a vállalatok a kreativitást és a kritikai
érzéket keresik a munkavállalóikban, ám épp ez a két dolog az, amit a magyar
iskola nem tud elviselni, ezt a mai oktatási rendszer egyszerűen
szemtelenségnek minősíti”. Amely állítás mindkét oldalon sántít. A
vállalatok jórészt nem keresik a kreativitást. Hacsak nem tekintjük
kreativitásnak, hogy csúcsteljesítményt várnak el olyan körülmények között,
amelyek között az csak munkaerő jelentős önkizsákmányolásával, és valójában nem
érdemben honorált önkizsákmányolásával teljesíthető. A kritikai érzéket meg
nemhogy nem keresik, hanem elviselhetetlennek tartják elég sok helyen.
Egyszerűen azért, mert az erősen hierarchizált multinacionális nagyvállalat
alig mutat működési különbséget az évtizedekkel ezelőtti szocialista nagyvállalatokhoz
képest. Ahol néhány pozícióban szintén elviselték a kritikát, és elvárták a
kreativitást, de alapvetően végrehajtókat, csereszabatos csavarokat kerestek. S
keresnek ma is.
Talán nem véletlen az, hogy az iskolarendszer már az
1960-as években is inkább beleverte a szürke átlagba az itt ott kiemelkedő
fejeket. Ellenben kétségtelen az is, hogy a gyengébb képességű, rosszabb
otthoni motivációt hozó gyermekeket is igyekezett felhozni erre a szintre. Ebből
a szempontból az ötven évvel ezelőtti iskola valóban jobb volt, mint a mai,
amely a leszakadókat a közrabszolgaság irányába tereli, a középmezőnyből pedig
valóban igyekszik szolgaszemélyzetet nevelni. A kiemelkedő fejeket meg ugyanúgy
belepofozza a szürke masszába. De ettől még azt a bizonyos régi iskolát sem
tekinteném átütő példának. Volt szerencsétlenségem belülről „élvezni”.
Vekerdy másik példája, a társadalmi megegyezésen alapuló
finn modell határozottan szimpatikusabb. A teljes oktatást három-négyévenként
felforgató oktatáspolitikai ötletelésnél mindenképpen. A pszichológus szerint „ehhez
megvannak a nagyszerű szakemberek”. Mármint a finn vagy dán modellhez is. S
valahol biztos megvannak. Azonban érdekes lenne ezeknek a szakembereknek a
véleményét ismerni a teljes, katedrán álló, és a katedrán állókat jó tanáccsal,
illetve igazgatással ellátó társaság szakmai alkalmassági átvilágításáról. Beleértve
a magukét is. Mert azért egy gyökeresen átalakított, a társadalom bizalmára,
támogatására és szakmai tiszteletére igényt tartó iskolarendszerben olyan
szakembergárdát tudnék elképzelni, amelyik alkalmas a bizalom kiérdemlésére, és
van miért tisztelni. Nem alanyilag elvártan, hanem a munkájával kiérdemelten. Egy
ilyen átvilágítás azonban a jelenlegi, erősen kontraszelektált akadémiai
rendszert, illetve tanárképzést, tanári kart figyelembe véve könnyedén
jelenthetne egy jelentős rostálási veszteséget.
Talán ez az, ami miatt évtizedek óta nem mer ehhez a
kérdéshez hozzányúlni a pedagóguskonferenciák kiváló látogatógárdája sem. Ahogy,
talán emiatt, az egy évvel ezelőtti pedagógus-megmozdulásokon is kerülték ezt a
témát. Mert oktatáspolitikusnak és oktatási foglalkoztatottnak egyaránt kínos
lenne egy, az érintetteknek akár az ötödét is érintő elbocsátással szembe
nézni. Ami egyáltalán nem véletlen. A jelen pedagógusait ma már sokszor azok
képzik, akik maguk is a kontraszelektált tanárképzés során szereztek
végzettséget. Végrehajtók egy végrehajtókat képző, és a vak végrehajtást
honoráló rendszerben. Sokan valószínűleg nem hüledezve nézik az őrültségeket,
hanem alig megélt belső kritikával végrehajtják azokat. Mert ellenkező esetben
már rég kivonultak volna az iskolákból. Mert kár elfeledkezni arról, hogy a
Klikk, a szakiskola-tönkretételi központok, de valószínűleg az Emmi prominensei
is elmehetnének zabot hegyezni, ha a leiratokat kidobnák, az utasításokra
fütyülnének. Vagy éppen olyan kreatívan alkalmaznák, mint az 1960-as, 1970-es
években még katedrán álló,”régi vágású” tanárok. Akik legjobbjai remekül
megtanították a diákokat a kettős igazságok hálójában kihozni magukból a
legjobbat.
Miközben a központi tanterveknek, tananyagoknak is meg
van, meg lehet a maguk előnyei. Leginkább az, hogy a legkisebb faluban is azt a
tudásszintet várja el, mint az elit-iskolákban. Legalább egy elvárásban
kiegyenlítő lehetőséget teremtve a kiemelkedésre. Már akkor, ha ehhez szakmailag
kompetens tanárok is tartoznak. Akikből kétségtelenül hiány van. Az inkompetens
tanár pedig csak fokozza azt a rendszerabúzust, ami miatt, ahogy Vekerdy is
említi, egyre inkább megbetegítő tényező az iskola.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése