Az ÉS-be
tervezett egyik, és részleteiben a netre került írással kapcsolatos véleményt
megfogalmazva, megfogalmazódott az ellenzéki kudarcszéria egyik lehetséges
oka. De csak a felvetés szintjén. Így, annak ellenére, hogy a Halmai –
Sebestyén szerzőpáros által jegyzett írás második
része is publikálásra került, magam az előző gondolathoz kanyarodnék
vissza.
Teszem ezt
különben azért is, mert az említett, a magyar polip szellemiségével, és
kapaszkodási pontjaival, foglalkozó írás az ellenzéki kudarcokat sok
szempontból mintegy felülnézetből szemléli. Ezt a nézőpontot kétségtelenül
nehéz elkerülni, mert kétségtelen, hogy az autoriter rendszerekben meghatározó
a hierarchikus pót-papa. Azonban sajátos módon ez a társadalmi pót-apaság nem
csak az autoriter rendszerek jellemzője. S ezen a ponton kanyarodnék vissza az
előző írást lezáró gondolati fonal felvételéhez. Ehhez a ponthoz:
„Ha ugyanis
egyszer pozícióba került, akkor a „tagság” alfa-szereplő utáni vágya már ott
tartja. Legitimációja a szerepéből fakad. A szerep pedig állandó. A szereplőtől
szinte függetlenül.”
Ezen, különben az
egykori hordalétet emlegető, és a humánetológiai szempontot kiemelő szálon
továbbhaladva juthatunk el oda, hogy az alfa-szerep valós betöltője valóban
indifferenssé válhat. Mármint akkor, ha elég messziről nézzük. A távolságot
ebben az esetben a hierarchikus távolságként képzelve el. Márpedig egy
társadalmat, mégpedig egy hierarchikus társadalmat szemlélve, a csúcson levő
igencsak messze van ebből a szempontból azoktól, akik a „horda” hétköznapi
tagjai. Márpedig az utóbbiak azok, akik okkal „gyanúsíthatók” meg az ÉS-ben
megjelenő írás által is emlegetett „társadalmi apakomplexussal”. Amely
komplexus sok szempontból inkább tünete az alfa-szereplő iránti
horda-lojalitásnak, mintsem oka lenne. Az azonban kétségtelen, hogy az
evolúciósan beégetett hierarchia-keresés nem csak a társadalmi, hanem
ideológiai pótpapák iránt is lojális tömegek megjelenését ugyancsak szolgálta.
Absztrakt alfa-szereplőként ugyanis megjelenhetnek a különböző istenségek is.
Az absztrakt alfa elemelkedése mindennapoktól azt eredményezi, hogy a vallási
motivációtól hajtott horda-lojalitás felülírhatja a napi tapasztalatokat, a
földi világ alfa-szereplői iránti „hűséget”.
Ez a történelem
során két ponton is jól tetten érhető. Az egyik, hogy számos uralkodót hánytak
már kardélre az istenek nevében, vallási vezetők utasítására. A másik, hogy
ugyanennek az elkerülésére a földi hierarchia csúcsain levők nem egyszer
hivatkoznak egyfajta istentől eredeztethető leszármazásra, uralkodási jogra.
Akár csak olyan formában, hogy gesztusokat tesznek egy-egy egyháznak. Cserébe
az ideológiai védelemért. Nem véletlen tehát, ha a szekularizált állami
környezetben személyes alfa-szerepre törő diktátor egyházi szimbólumokra,
vallási jelképekre és isteni szózatokra kezd hivatkozni. Megpróbálva, többnyire
sikerrel, az egész társadalmat áttolni az ideológiai absztrakt alfa
tiszteletének küszöbén. Ha sikerrel jár, hosszú távon nyert ügye lehet. Ha
önmagát sikerül az említett kettős felhatalmazás által kijelölt vezetőnek
feltüntetni, akkor különösen sikerre számíthat. Nem véletlen tehát, ha sok
diktátor igyekezett a hierarchia csúcsán egyfajta vallási vezetőként is
feltűnni. Függetlenül attól, hogy a hit tárgyára biggyesztett címkén a
„kereszténység” vagy a „szocializmus” felirat ékeskedett.
Ugyanakkor ez a
folyamat, amit különben az említett Halmai – Sebestyén féle írás, noha kicsit
másként, de szintén érint, nyilvánvalóan csak az egyik oka annak, hogy az
ellenzék jelenleg nem rúg labdába. A bevezetésként említett gondolat egy másik
pólusán megjelenik az a jelenség is, hogy tényleg mindegy az alfa-szereplő
„személye”. Alkalmasint akár egy társadalmi szinten ugyancsak absztrakt
szereplő is betöltheti ezt a szerepet. Mert ez egy istenben hívő világkép
egyetlen istenében pontszerűen megjelenő ideológiai absztrakcióhoz hasonlóan
társadalmi absztrakció is létezik. Ha belegondolunk, akkor legdemokratikusabb
választások alkalmából felálló kormányzati hatalom pontosan ugyanúgy
szerepelhet absztrakt alfa-szereplőként a társadalom többsége számára, mintha
egyetlen személy töltené be a csúcsvezetést. Elég az olyan köznapi
vélemények-indokokra utalni, hogy a „kormány tudja”. Holott a kormány a
legritkább esetben egy személy.
Ha pedig
elfogadjuk, hogy akár egy demokratikus választás eredményeként felálló irányító-testület
is lehet alfa-szereplő, akkor ebből az is következhet, hogy alulról nézve
tényleg tök mindegy a szerep betöltőjének kiléte, miben léte. Különösen azért,
mert a napi problémák sodrából felpislantva egy homályos pontnak látszik a
király is, meg a parlament is. Onnan nézve a falusi elöljáró, a kerületi
hangadó van közel. Ha mögötte érezhető az össznépi alfa támogatása, akkor
tényleg részletkérdés az utóbbi. A helyi vezető el tudja érni, hogy ne lopják
el a biciklit a kocsma elől, akkor az összes magasztos eszme elmehet a búsba.
Az esedékes államformával, parlamenttel, királlyal és diktátorral együtt. A
személyes érintettség közvetlen megtapasztalását leszámítva ugyanis tényleg
mindegy az onnan már szinte minden esetben pontszerűnek látszó társadalmi
alfa-szerepet betöltő személy vagy testület.
Ezért az a fajta
ellenzékiség, ami a magasztos eszmék iránti fogékonyságot tételezi fel, eleve
bukásra ítélt. Jól látszott ez jelenség hazánkban már a választások előtt is,
amikor a szélsőségesek meg is lovagolták a maguk féligazságaival.
Miközben a másik oldalon még a választási véghajrában is legfeljebb az
önbecsapást szolgáló levél-fétiseket lobogtatták.
Olyanok aláírásával, akik lehetnek ugyan önjelölt zsenik, vagy szűk kör
közjelölt zsenijei, alul senkit nem szólítanak meg, és puszta létezésük is
részletkérdés. Az ellenzék jó része egyszerűen nem ismerte fel azt a tényt,
hogy létük nem több a társadalmi alfa-szerepért vívott, a világtól
elrugaszkodott csata porfelhőjénél. Miközben, ameddig nem a sógort lövik
tarkón, a szélsőjobb sem látszik többnek. Amely jelenségnek a Jobbik
kifejezetten haszonélvezője tudott, és tud lenni. Néhány csápot lebocsátva a
hierarchia aljára képes meghúzni a hierarchia iránti lojalitás szálait.
Kihasználva különben azt, hogy az országos szintű társadalmi alfa-szereplő
személye iránt kifejezetten közömbös az, aki számára csak sok áttételen
keresztül jut el a fenékbe rúgás.
Ott „lent”
dolgozni kell és adót kell fizetni. Akárki lesz a király. S akkor is, ha a
királyt parlamentnek hívják. Ott lent a gépházban teljesen mindegy, hogy ki
kiabál lefele, mert lapátolni kell a szenet, és tocsog az olaj. Onnan lentről
úri huncutság az alfa-szerepekért, a szócső felső végének birtoklásáért, vívott
száj-karate.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése