Az év eleje, többek
között, a felsőfokú oktatásban való továbbtanulási szándékok érésének, az erre irányuló
szándéknyilatkozatok megtételének az ideje. Sokaknak idekívánkozna talán, hogy
a diákok számára, de azért ez természetesen nem igaz. Mert a döntések
óhatatlanul családi szinten és nem teljesen a család tehervállaló képességétől független
viszonyban születnek. Még abban az esetben is, ha felnőttképzésről esne szó, hiszen
a felnőtt családtagok képzése is terhet ró arra a közösségre, melyben a megélhetési
koordinátarendszerek egyre kevésbé kiszámíthatóak az utóbbi időben. De pillanatnyilag
maradjunk a gyermekek képzésénél, mert azért manapság inkább a jövő nemzedékbe hajlamosak
beruházni az emberek. Már ha van miből, és van annyi, amennyi az átalakított felsőoktatás
költségvetési támogatásának lyukait segíthetnek betömködni.
Azt, hogy ez
mennyire jelent merényletet, vagy sem az eljövendő évtizedek iskoláztatási lehetőségeit
illetően, önmagában is számos gondolatot ébreszthet. Ahogy az, hogy mennyi időt
hagyunk a családoknak a döntésre. Idén ez első körön kissé Prokrusztész
módszertanát alkalmazva került kimérésre. Így az az MTI-hír, hogy
meghosszabbították a felvételi beadásához rendelkezésre álló időt,
minden bizonnyal tekinthető egy, a továbbtanulni szándékozókat segítő döntés
kidobolásának. S szinte azonnal megjelentek azok a kritikák, melyek joggal
keveslik szakmai okokból a kapott haladékot. Mert azzal alighanem csak egyet
lehet érteni, hogy nem néhány nap, vagy akár hét jelenti a kritikus időszakot.
A felsőoktatási orientáció ugyanis évek tanulmányait határozza meg. Így a
felsőoktatás paramétereinek változásához évek kellenének alkalmazkodni.
Alkalmazkodni a középiskolának, és a családoknak egyaránt.
Az is nyilvánvaló,
hogy az alkalmazkodás a család részéről nem kis részben pénz kérdése. Egyrészt
azért, mert amennyiben újabb különórák, nyelvtanfolyamok teljesítése válna
szükségessé, azt a jobb körülmények között született gyermeknek egyszerűbben
fogja biztosítani a környezete. Egyvalamiben ugyanis biztosan szűkölködni fog.
Az időben. Márpedig ahhoz, hogy a középiskola tanulmányi programja kövesse a
változásokat, idő kellene. S természetesen szintén pénz, mely a közoktatás
átalakulása nyomán szintén nem áll számolatlanul az iskolaigazgatók rendelkezésére.
De a család pénzügyi keretei nem csak az extra tanulmányok megfinanszírozásán,
hanem közvetlenül a felsőfokú képzés megfizetésén keresztül is hat. Aki ugyanis
megteheti, megfizetheti a gyermekének, hogy ott tanuljon tovább, ahol korábban
is tervezte. Amennyiben pedig az adott szak nem indul a kinézett egyetemen,
főiskolán, akkor könnyebb lehetőséget találni arra, hogy más városban, esetleg
más országban folytassa a gyermek a tanulmányokat. Így végső soron az oktatási
kabinet kapkodása a korábbi rendelkezésekkel, törvényekkel már elindított kasztosodás
további erősödésének kedvez. Példaként nem csak az állami finanszírozású helyek csökkenése, hanem például az önmagában is vitatható hallgatói képviselet, a HÖOK által is bírált, illetve a honlapjukon idézett ESU (European Students'
Union)-állásfoglalásban kritizált „röghözkötés” is említhető. Mert ez utóbbi alól nyilvánvalóan azok tudják magukat leginkább függetleníteni, akiknek a tandíj kifizetése a kisebb problémák közé tartozik.
Egyébként a sokat
emlegetett külföldre orientálódást a továbbtanulásban nem csak a tanulmányok
családi megfinanszírozhatósága, hanem a hosszabb távú tervezést nehézzé, vagy
lehetetlenné tevő kiszámíthatatlanság is elősegíti. Ha ugyanis a hazai
oktatáspolitika csak az instabilitást tudja felmutatni, akkor felértékelődik
az, ha olyan körülmények állnak másutt rendelkezésre, mely a diplomaszerzésig,
vagy tovább is tervezhetővé teszi a diák életútját. Különösen akkor, ha
fokozott áldozatvállalást, például hitelfelvételt, családi költözést, igényel a
gyermek továbbtanulásának biztosíthatósága. A tervezhetőség ilyenkor ugyanis azt
is jelenti, hogy a ma befektetésének megtérülése biztosabbá válik. Ha a
munkaerőpiacon talán nem is mindig, de a gyermek diák-karrierjének során szinte
biztosan. Így végső soron minden olyan oktatáspolitikai ötletroham, mely a
családi idegrohamok számának növelésében éri el legnagyobb hatékonyságát,
alapvetően arra fogja orientálni a tehetségesebb diákok szüleit, hogy ne
erőltessék gyermekükre a hazai oktatási intézményeket. Amelyekben nem lehet
tudni, hogy hetek vagy hónapok múlva éppen merről fújnak majd a böjti vagy
rózsás szelek. Vagy azt, hogy éppen melyik papír, vagy pontszámítási fétis
előtt lesz kötelező leborulni a forrásoktól megfosztott hazai egyetemi rendszer
igénybevétele érdekében.
Mely egyetemi,
akadémiai rendszert alapvetően megtépázott az utóbbi időben egy, a presztízsén támadt
fekete lyuk. Igen, természetesen a köztársasági elnök lassan a nevetségességig
fajuló plágiumvitájáról van szó. Ami különben nem is feltétlenül azért tépázza
meg a rendszert, mintha a plágium olyan soha elő nem forduló jelenség lenne a
történelemben. Sokkal inkább annak kezelési módja, a szakmaiságot félreállító
átpolitizáltsága, a politikai arrogancia felszínre buggyanásai teszik egyre
inkább kínossá az egész felsőoktatás számára. Az a rendszer ugyanis, mely nem
képes garantálni azt, hogy a kiadott diploma, tudományos fokozat többet ér,
mint a nyomtatására használt papír,
az alapvető vonzerők egyikét veszíti el. Márpedig az a rendszer, amely nem
képes egy plágiumgyanút gyorsan, hatékonyan, és megkérdőjelezhetetlen szakmaisággal
lekezelni, erre a garancianyújtásra alkalmatlan. S alig vonható kétségbe, hogy
a gumicsonttá nemesült plágiumvita
a gyors és hatékony szakmaiságot sugallná. Így óhatatlanul azt a folyamatot
erősíti, mely a hazai egyetemeket a beiskolázás pillanatában egy alacsonyabb
szintű képződményhalmazként, egyfajta „jobb híján” választott képzési hellyé változtatja.
Erősíti, mert a folyamat korántsem új.
Azonban a folyamat megállítására alighanem az élhető és túlélhető, alternatívák
biztosítása célravezetőbb lehet, mint a röghöz kötési ötletelések.
Ez a folyamat
jelenleg a felsőoktatásban talán a legnyilvánvalóbb. Azonban kár lenne azt
hinni, hogy nem kezdődött máris meg esetleg a „leszivárgása” a középiskolák
felé. Aki ugyanis külföldre orientálódik a felsőoktatás tekintetében, alighanem
eljut arra a pontra, hogy annak előkészítése is jobb helyen van egy olyan terepen,
iskolarendszerben, ahol nem ötletszerűen változnak az elvárások, iskolai
tulajdonviszonyok, és esetleg az elvárt politikai orientációk az
iskolavezetéssel, a fenntartóval szemben. Ahol a közoktatás rendszerében nem annyira
a múlt pongyolán odacitált görögjei,
mint a jövőt előkészítő szemléleti motívumai uralkodnak.
Így végső soron a
hazafias öntudatot lehet ugyan a régi tudósok, professzorok emlékeivel
legyezgetni, de a jövő hazai nemzedékeinek oktatása feneketlen örvénybe
hullhat. Mert a lelkesedés és politikai öntudat ritkán tudja pótolni a valós
szakértelmet, és az azt hordozó emberfők oly régóta áhított hazai kiművelését.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése