A hatalmi viszonyokat feszegetve sokszor felmerülő
kérdés, hogy a diktatúrákat, az autoriter rendszereket mi stabilizálja. Nem
egyszer olyan eredményre jutva, hogy a belső félelem igazgatja, illetve tartja
féken a társadalom többségét. Ezt a jelenséget nem is becsülném le. Ugyanakkor
jól látható az is, hogy nem egy esetben erre szinte semmi szükség nincs. Ezt
vizsgálva született 2015-ben egy írás, amelyet alig átdolgozva bocsátok ismét a
tisztelt olvasók szeme elé.
Az alapkérdés alapja az az írás, amely az ellenzéki
kudarcszéria okát is vizsgálta. Kimutatva, hogy az autoriter vezetőnek, a
hatalom stabilizálását követően már nincs szüksége kommunikációs legitimitásra.
Addigra ugyanis a társadalom absztrakt alfa-szereplője kiválasztásra került,
egyfajta pót-apjaként is funkcionálva sokaknak. Így elmondható, hogy amennyiben:
„egyszer
pozícióba került, akkor a „tagság” alfa-szereplő utáni vágya már ott tartja.
Legitimációja a szerepéből fakad. A szerep pedig állandó. A szereplőtől szinte
függetlenül.”
Ezen, különben az egykori hordalétet emlegető, és a
humánetológiai szempontot kiemelő szálon továbbhaladva juthatunk el oda, hogy
az alfa-szerep valós betöltője valóban indifferenssé válhat. Mármint akkor, ha
elég messziről nézzük. A távolságot ebben az esetben hierarchikus távolságként
képzelve el. Márpedig egy társadalmat, mégpedig egy hierarchikus társadalmat
szemlélve, a csúcson levő szerepkő igencsak messze van ebből a szempontból. Azoktól,
akik a „horda” hétköznapi tagjai. Azoktól, akik az alfa-szereplő iránti
horda-lojalitás tüneteként mutatják a társadalmi pót-apakeresés tüneteit. Ugyanakkor
az evolúciósan beégetett hierarchia-keresés nem csak a társadalmi, hanem
ideológiai pótpapák iránt is lojális tömegek megjelenését ugyancsak szolgálja,
és szolgálta a történelem során. Absztrakt alfa-szereplőként ugyanis
megjelenhetnek a különböző istenségek is. Az absztrakt alfa elemelkedése
mindennapoktól azt eredményezi, hogy a vallási motivációtól hajtott
horda-lojalitás felülírhatja a napi tapasztalatokat, a földi világ
alfa-szereplői iránti „hűséget”.
Ez utóbbi jelenség két ponton is jól tetten érhető a
történelmi folyamatokban. Az egyik, hogy számos uralkodót hánytak már kardélre
az istenek nevében. Nem egy esetben a világi hatalomért versengő vallási
vezetők utasítására. A másik, hogy ugyanennek az elkerülésére a földi
hierarchia csúcsain levők nem egyszer hivatkoznak egyfajta istentől
eredeztethető leszármazásra, uralkodási jogra. Akár „csak” olyan formában is,
hogy gesztusokat tesznek egy-egy egyháznak. Cserébe az ideológiai védelemért. Így
aligha meglepő, ha a szekularizált állami környezetben személyes alfa-szerepre
törő diktátor egyházi szimbólumokra, vallási jelképekre és isteni szózatokra
kezd hivatkozni. Megpróbálva, többnyire sikerrel, az egész társadalmat áttolni
az ideológiai vezető tiszteletének küszöbén. Ha sikerrel jár, hosszú távon
nyert ügye lehet. Ha önmagát sikerül az említett kettős felhatalmazás által
kijelölt vezetőnek feltüntetni, akkor különösen nagy sikerre számíthat. Nem
véletlen tehát, hogy több diktátor is igyekezett a hierarchia csúcsán egyfajta
vallási vezetőként is feltűnni. Függetlenül attól, hogy a hit tárgyára
biggyesztett címkén a „kereszténység” vagy a „szocializmus” felirat ékeskedett.
Ugyanakkor a bevezetésként említett gondolat egy másik
pólusán megjelenik az a jelenség is, hogy tényleg mindegy az alfa-szereplő
„személye”. Ez egy istenben hívő világkép egyetlen istenében pontszerűen
megjelenő ideológiai absztrakció éppen úgy lehet, mint egy társadalmi
absztrakció. Ha belegondolunk, akkor legdemokratikusabb választások alkalmából
felálló kormányzati hatalom pontosan ugyanúgy szerepelhet absztrakt alfa-szereplőként
a társadalom többsége számára, mintha egyetlen személy töltené be a
csúcsvezetést. Elég az olyan köznapi vélemények-indokokra utalni, hogy a
„kormány tudja”. Holott a kormány a legritkább esetben egy személy. Ha ezen
gondolat mentén elfogadjuk, hogy akár egy demokratikus választás eredményeként
felálló irányító-testület is lehet alfa-szereplő, akkor ebből más is
következhet. Azt, hogy alulról nézve tényleg tök mindegy a szerep betöltőjének
kiléte, illetve miben léte. Különösen azért, mert a napi problémák sodrából
felpislantva egy homályos pontnak látszik a király is, meg a parlament is.
Onnan nézve a falusi elöljáró, a kerületi hangadó van közel. Különösen, ha mögötte
érezhető az össznépi alfa, például a kormányfő, támogatása. Akinek a tényleges
személye ebből a szempontból részletkérdés. Ha a helyi vezető el tudja érni,
hogy ne lopják el a biciklit a kocsma elől, akkor az összes magasztos eszme
elmehet a búsba. Az esedékes államformával, parlamenttel, királlyal és
diktátorral együtt. A személyes érintettség közvetlen megtapasztalását
leszámítva ugyanis tényleg mindegy az onnan már szinte minden esetben
pontszerűnek látszó, társadalmi vezér-szerepet betöltő, személy vagy testület
személye, illetve összetétele.
Ezért az a fajta ellenzékiség, ami a magasztos eszmék
iránti fogékonyságot tételezi fel, eleve bukásra ítélt. Jól látszott ez
jelenség hazánkban már a 2014-es választások előtt is. Amikor a szélsőségesek
meg is lovagolták a maguk féligazságaival.
Miközben a másik oldalon még a választási véghajrában is legfeljebb az önbecsapást
szolgáló levél-fétiseket
lobogtatták. Olyanok aláírásával, akik nyugodtan lehetnek akár önjelölt zsenik,
illetve egy szűk kör közjelölt zsenijei. A maguk körein kívül szinte senkit nem
szólítanak meg. A társadalmi hierarchia „alján” pedig már a puszta létezésük is
részletkérdés. 2014-ben az ellenzék jó része egyszerűen nem ismerte fel azt a
tényt, hogy létük nem több a társadalmi alfa-szerepért vívott, a világtól
elrugaszkodott csata porfelhőjénél. Hozzátéve, hogy ameddig nem a sógort lövik
tarkón, a szélsőjobb sem látszik többnek. Ennek a jelenségnek a Jobbik
kifejezetten haszonélvezője tudott, és tud lenni a mai napig. Néhány csápot
lebocsátva a hierarchia aljára képes meghúzni a hierarchia iránti lojalitás
szálait. Kihasználva különben azt is, hogy az országos szintű társadalmi
alfa-szereplő személye iránt kifejezetten közömbös az, aki számára csak sok
áttételen keresztül jut el a fenékbe rúgás.
Ott „lent” dolgozni kell és adót kell fizetni. Akárki
lesz a király. S akkor is, ha a királyt parlamentnek hívják. Ott lent a gépházban
teljesen mindegy, hogy ki kiabál lefele, mert lapátolni kell a szenet, és
tocsog az olaj. Onnan lentről, amíg csak a hangszórón szűrődik le a „csatazaj”,
addig úri huncutság az alfa-szerepekért, a szócső felső végének birtoklásáért,
vívott száj-karate.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése