Fotó: Mohai Balázs / MTI |
Az egyházaknak valószínűleg a létük kezdete óta problémát
jelent a rajtuk kívül álló világ változásainak a lereagálása. Akkor is, amikor
a szellemi irányítás nagy részét birtokolták. Valamint mostanában is, amikor
már nem a világ közepében leledző lapos Föld híveit kell megvédeniük. Veres
András győri megyéspüspök
mondandóját a lombikbébi programok kapcsán akár egy ilyen reagálási
kísérletként is értelmezhetjük.
Még akkor is, ha szerinte a méhen kívüli megtermékenyítés
bűn. Mely véleménye alapvetően az ő személyes problémája. Lenne. Lenne, ha nem az
egyházi hierarchia súlyával próbálná lenyomni a hívők torkán. Mert egy püspöktől
való bűnnek nyilvánítás lehet egyeseknek a kiátkozással is határos. Márpedig Veres
András szerint egy katolikus nem tekinthet másként a mesterséges beavatkozással
elért gyermekáldásra, mint bűnre. Ez az általa megfogalmazott
gondolatkörnyezetben még akkor is igaz, ha arra a kérdésre, hogy „Bűnben fogannak a lombikgyermekek?”
csak odáig merészkedett a közvetlen válasszal, hogy „Azt el kell mondjam, hogy a lombikbébiprogram nem járható út az élet
továbbadására”. Bízva abban, hogy az ilyen leterelő válaszokkal nem fogható
meg jobban, mint egy angolna egy vödör takonyban. Noha valójában csak egy
politikailag korrektnek hitt megfogalmazása annak, hogy a lombikbébik
tulajdonképpen a fogantatásuk révén is eleve bűnösök. Mert olyan úton
születtek, amely a katolikus egyház magas rangú bürokratája szerint nem
járható.
Azt feszegetve, hogy mennyire is bűnös a lombikbébi
programban részt vevő megtudhatjuk: „Attól
függően, hogy mennyire volt tudatos részéről a döntés, ennek mértékében a bűne
súlyosabb vagy kevésbé súlyos”. Amihez érdemes tudni, hogy a méhen kívüli
megtermékenyítés nem egy bódult kocsmai pillanat pár perces folyománya.
Papírmunkát, és elég komoly orvosi előkészületet is igényel. Időben is meglehetősen
elhúzódva. Így a püspök megfogalmazása alapján minden résztvevő nagyon bűnös,
mert egy ilyen folyamatot öntudatlan állapotban elég nehéz lehet végigvinni.
Amikor tehát a püspök úr azt feszegeti, hogy a lombikbébi programokban részt
vevők alapvetően tudatlanok, akkor elég magasan érkezik a labda. Az a labda,
hogy egy katolikus püspök, aki hivatalból nem keletkeztethet terhességet vajon
mennyire kompetens a gyermek utáni vágy meg-, illetve elítélésében. Mert
könnyen lehet, hogy olyan, mint az elméleti úszóbajnok. Aki minden, vízben
megteendő, mozdulat elméletével tisztában van. Az utolsó izomrost biofizikájáig
bezárólag. De belefulladna egy sekély tóba is, mert víziszonya van.
Miközben a püspök megállapítása más tekintetben is elég
necces. A méhen kívüli megtermékenyítés lehetőséget adhat a genetikai sérülések
kiszűrésére is. Aki erre tudatosan, és indokoltan vállalkozik, az a családjában
esetleg előforduló, az emberhez méltó életvitelt esetleg korlátozó károsodások
csökkentésére is vállalkozik. Innen nézve az emberhez méltó élet biztosítása is
tekinthető bűnnek a katolikusok szerint? Esetleg csak a püspök szerint? Ha nem,
akkor a határt valószínűleg nem ezen a ponton kellene meghúzni. A lombikbébi
programokkal tehát közel az a helyzet, mint a genetikailag módosított
organizmusokkal. Mindent egy kalap alá véve, és kategorikusan elutasítva, elég
ostoba véleményeket sikerülhet artikulálni.
Valójában egy vallási vezető felelőssége talán ott
lehetne tetten érhető, hogy ne üljön fel, és ne legyen terjesztője, az
általánosítva címkéző címszavaknak. Ha tetszik, legyen mértékletes. Ne a bűnt
próbálja kidekázva méricskélni, hanem az emberi megértést. Már csak azért se,
mert a bűnök és bűnösök megítélését a legfőbb főnöke fenntartja magának. Míg az
emberi megértéstől a mindennapok lehetnének jobbak. Ha valamit, akkor ezt
illene egy püspöknek figyelembe venni. Még akkor is, ha katolikus.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése