A tanév közeledtével ismét felcsillantak a szemek a
politika színpadán: lehet beszélni az oktatáspolitikáról. Mert legalább most, ahogy
sokan hiszik, majd jól odafigyelnek az oktatással kapcsolatos mondandókra. Ez lehet,
hogy így van. Talán nem is ártana. Már csak azért sem, mert jól meg kellene
jegyezni az ígéreteket. Csak számolni kell tudni elfelejteni.
Az ugyanis nagyon szép dolognak látszhat, hogy a hazai
oktatásért felelős miniszter most milliárdos nagyságrendű ígéreteket tesz. A
kommunikációs zuhatagból csak olyan „apróságok” hiányoznak, hogy a jövőidőbe
tett ígéretek legalább nagyságrendileg hogyan viszonyulnak a stadionokra már
elköltött valósághoz. A jövőidőre vonatkozóan a nemzeti atomhulladék-gyártási
programhoz. De ezeknek az adatoknak a hiánya legalább kapaszkodót nyújthatna az
ellenzéknek. Alkalmasint számon kérve Balog Zoltánon, hogy miből ígérget, és
miért csak a választások eljövetelének előszezonjában. Mert az, hogy eddig
korántsem volt fontos az oktatás, azt tudjuk, látjuk, tapasztaljuk. Azon a
zuhanórepülésen, amibe a korábbi csendes ereszkedés váltott Orbániában.
Amely ereszkedés korántsem 2010-ben indult. Az
oktatáspolitika korábban sem pártok közti nagykoalíciós és érdemi jövőképpel
rendelkező „iparág” volt. A tanárképzésben évtizedes a maradványelvűség. Annak
minden szakmai, illetve emberi és morális következményével együtt. Így aztán az
MTI-re
támaszkodó híradást látva arról, Botka szerint mit csinálna az MSZP, nem
tudom, hogy sírjak, vagy sírva kacagjak. Azt mondja ugyanis az MSZP ős-demokratája,
hogy „orbáni oktatáspolitika” hatására romlott a diákok tudása. Amin úgy
szeretne változtatni, hogy megduplázná az ágazatra szánt állami forrásokat. Mely
utóbbi ugyebár azt jelenti, hogy az erősen lecsökkent támogatást egy kicsit
kevésbé lecsökkentetté szeretnék tenni. Ha nem is teljesen világos a
közleményből, hogy ezt a miből szeretné megfinanszírozni. Nem mintha nem férne
el az oktatásban a jelenleginél sokkal több anyagi forrás.
Amivel kapcsolatban az ördög a múlt soraiban, és a jelen
mozgalmárjainak semmibe menetelésében kaparászik. Vihogva. A mozgalmárokkal
kapcsolatban „szép” példája a nagy igyekezettel, illetve még nagyobb
várakozással indult tanári megmozdulás-sorozat. Amiről sajnos az elején látható
volt, hogy az ominózus és elég üres tucatnyi pont ismételgetésével a vezetők
zöme teljesen elégedett. Az alternatív oktatáspolitikai program nemhogy a
tüntetésekre, de azokat követve sem igazán készült el. De legalább Pukli pártot
tudott alapítani. Kis eredmény, de a tanár-vezetők szerint nyilván teljesen
rendben levő. Igaz, hogy közben a mozgalom kifulladt, és a szülőket nem is
nagyon akarták megszólítani, de ez marginális probléma a jelek szerint. Nekik. Azoknak,
akik azóta sem tudtak a szülők felé közérthetően kommunikálható programot
letenni, és a „szakmaiság” kimerült abban, hogy kikeltek mindenki ellen, aki
ezt a programot számon kérte. Ez ott kapcsolódik a mostani hírekhez, hogy Botka
szólamai mögé odaképzelem azt a tanári kart, illetve azt a „szakmai” vezetést,
tanári érdekképviseletet, amelynek hangadói szóba jöhetnek egy szakmai
egyeztetésen. Aztán a „kétség” szó egy eufemisztikus megközelítése annak, amit
gondolok az esetleges tárgyalásokon részt vevők kompetenciáiról.
Különösen úgy, hogy jobbára most azok szövegelnek a
2010-es év előtti rendszerre való visszatérésről, akik 2010 előtt az ellen
keltek ki. Hozzájárulva Orbán győzelméhez. Miközben az akkori ellenérzések sem
voltak alaptalanok. 2008-ban például joggal lehetett megemlékezni az iskolai kontraszelekcióról. Pontosabban
az igencsak erős kontraszelekciós
nyomásról. Amely már önmagában is egy folyamat része volt. Amely folyamatot
egy kicsit illusztrál az is, hogy 2009-ben minisztériumi
tájékoztató igazolta, hogy a fel nem fedezett, illetve felmentvénnyel nem
könnyített diszlexia, diszgráfia, vagy diszkalkulia nem volt akadálya az
érettséginek, illetve a felsőfokú képzés felvételijének. Az említett folyamat
aktív résztvevői jelenleg is a tanári pályát tarkítják. Cseppet sem nagyobb
szakmai alkalmassággal, és korántsem jelentősebb szakmai felkészültséggel.
Márpedig 2008-ban egy MSZP-delegálta kormány leledzett az országban. Lehet
Gyurcsányozni, míg Botka, és hívei is belerekednek. De a valóság az, hogy a
miniszterelnököt nem az emberek választják, hanem egy párt delegálja. Gyurcsány
Ferenc, majd Bajnai Gordon az MSZP nevű párt miniszterelnökei voltak. Ennyi.
Amikor tehát az MSZP jelenlegi, igencsak fékezett
habzású, miniszterelnök-jelöltje az oktatásról beszél, akkor egy kicsit
hitelesebb lenne, ha a történetet nem egyfajta „elmú’tnyocévezéssel” vezetné
fel. Ellenben a sok hangzatos kijelentés mellé egy kicsit beszélhetne arról is,
hogy „miként”, „miből” és szakmailag „kivel”, politikailag pedig „kikkel”
szeretné újjászervezni az oktatást. Mert jó lenne tudomásul venni, hogy az
oktatás folyamat nem egy választási ciklust, hanem egy emberöltőt határoz meg
egy ország életében. Valamint az sem mindegy, hogy a fedezete állandó legyen.
Az anyagi és a szakmai is. Nekem a 2008-ban is miniszter Hiller István egy
kicsit vékonyka ajánlat. De az iskolarendszer, illetve az érdekvédelem kontraszelektált,
és több rendszert is kiszolgáló túlélőmestereivel együtt sem lesz ütősebb.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése