A kalandjátékok
során esetenként dönteni kell, hogy merre lapozzunk tovább. Ebben segíthet a
dobókocka, vagy számítógépes verziók esetén a véletlenszám-generátor.
Alkalmasint különböző karakterekből is választhatunk, és kipróbálhatjuk, hogy
milyen szerepekben, és a vele járó milyen tulajdonságokkal jutunk előrébb.
Nagyobb hatalomhoz, nagyobb tapasztalati értékekhez, esetleg újabb pályákhoz.
Azokhoz, melyek ismét előrébb juttatják a karakter fejlődését. Néhány esetben,
akár licitálhatunk is egy-egy értékesebb cuccra, tulajdonságra, varázstárgyra. Mikor
mire. Hogy aztán mikor és mire? Ez nyilván attól függ, hogy milyen pályát
választunk a nagyobb személyes nyerség elérésére.
Ezzel semmi gond
nincs is, amíg bármikor újra kezdhetjük a játékot, és nem veszélyeztetünk mást,
mint pár összefirkált papírlapot, és néhány órát az életünkből. A bajok akkor
szoktak kezdődni, amikor beszivárog ugyanez a mindennapokban. Természetesen
akkor is, ha a játékszenvedély tönkretesz egy-egy családot. Amikor azonban az országos
hatalmi játékokban válik uralkodóvá a véletlenszerűség, akkor már nem egy-egy
család, hanem akár generációk életét teheti tönkre. S ebből a szempontból
teljesen mindegy, hogy a vegytiszta hataloméhség, vagy a hozzá-nemértés okozza
azt hatást, hogy a licit egyetlen tulajdonságpont növelésére megy. Arra, ami
nem más, mint a káosz. Márpedig jelenleg nagyjából az az érzése támadhat
bárkinek, aki a napi politika hatalmi nyilatkozatait szemléli, hogy akár lovagi
címet is osztogathatnának egyes politikusoknak káoszkeltésből. Miközben a
mérleg nyelvei nagyjából a hatalomkoncentráció és a tehetségtelenség különböző
értékei körül járnak vitustáncot. Legyen a játéktér akár gazdasági-, vagy akár
politikai terület. S ami különösen szomorú, még referenciaértékek után sem kell
nagyon kutakodni, mert, mint a miniszterelnök egykori szakdolgozata, a napi
ténykedések is önmagukhoz képest mérve lehetnek problémásak.
A politika
térfelére tévedve a hatalomkoncentráció megfigyelhető számos olyan területen,
ami a közéletet érinti. A januári állapotot például alkotmányos diktatúraként értékelték,
De mostanság is szinte naponta röppennek fel újabb hírek például a sokat
emlegetett Klubrádió kapcsán, vagy azokról a mérlegelésekről, melyek a hatalmi
ágak szétválasztása ellen hatnak. A káosz talán nem is ebben nyilvánul meg,
mert ebben talán még a rendszer foszlányai is fellelhetőek. Nem éppen szimpatikus
rendszeré, de egyfajta rendszeré. A miniszterelnök legutóbbi nyilatkozatai azonban
azt sejtetik, hogy valamiféle politikaértelmezési válsággóc alakult ki
napjainkra. Mert mi mással lehetne magyarázni azokat a nyilatkozatokat, melyek
egyfelől sikernek próbálnak eladni olyan adatokat, mint a nemzeti össztermék, a
GDP csökkenése, a hazai valuta értéktelenedése, vagy a növekvő munkanélküliség.
Márpedig ezeken örömködni, és azt állítani, hogy ezek a kibontakozás
nyilvánvaló jegyei valamiféle értékválságot jelent. Értéktelennek tekinteni
mindenkit, aki átesett a szociális háló egyre tátongóbb lyukain, és kizárólag
egy szűk kör szemszögéből szemlélve a világot. Ez a fajta beszűkülés még egy
magánvállalkozás vezetője esetében is szűköléshez vezet a túloldalon, de
különösen problémás akkor, ha egy ország vezetője nem képes esetleg szembenézni
a tényekkel.
Ha ezt olyan
politikai nyilatkozatok egészítik ki, melyek a külső támogatást is veszélybe
sodorják, akkor az különösen nagy problémákat sejtethet a mélyben. Márpedig az
a kitétel, hogy Orbán Viktor szerint úgy kell az elutasítást eltáncolni, „mintha egyébként barátkozni szeretnénk”, különösen azon gondolatai fényében látszik
neccesnek, hogy „majd a hét javaslatból kettőre-háromra - úgyis meg csináltuk már, csak ők nem vették részre - rábólintunk, a maradék kettőt pedig, amit nem akarunk, úgy utasítjuk el, hogy a többségét tulajdonképpen elfogadjuk”.
Nem azért, mintha a politika szende szentek játéka lenne, hanem csak
kivételesen nagyképű játékosok nézik a tárgyalópartnereket nyíltan hülyének.
Azt hinni tehát, hogy minden elemző vak és süket, aki nem veszi észre, hogy mit
teljesítettünk és mit nem, és mindezt még a kinyilatkoztatások szintjén is
megjeleníteni nem biztos, hogy jó ötlet. Főleg nem akkor, ha végső soron a
lakosság nagyobb része nem a hazai valuta értékvesztésében érdekelt. Így a
politikai tevékenységet önmagához mérve is elmondhatjuk, hogy a miniszterelnök
jelentős lépést tett a káoszlovagi kinevezés felé. Mely lépést a forint
értékvesztésében szinte azonnal be is árazott a piac.
De a káoszlicitnek
természetesen ez csak egy, bár kiugró eleme. Mert ott van például az a remek
mondat, melyben a középosztályt, a lakosság elvben legnépesebb részét
egyszerűen a pornóhoz hasonlítja a miniszterelnök: „a középosztály olyan, mint a pornó, nehéz lenne pontosan definiálni, de aki látja, az biztosan tudja, hogy ez az”. Ezzel persze
lehet, hogy csak arra akart célozni Orbán Viktor, hogy a középosztályban már
csak azok vannak, akik prostituálódtak. Mert aki kellően nyal, az a
kedvezményezett gazdagok között, aki nem nyal, az a szegények közé süllyedve találja
magát. Így aztán tényleg csak keveseket bánthatott meg. S a lenézése az állampolgároknak még akkor is igaz, ha ezt a bántó sületlenséget nem saját kútfőből hajította az emberek közé. Lassan mérgezve a közéletet. A lassan ható tényezők között persze ott
találhatjuk azokat a lépéseket, melyek a gazdasági alapokat teszik az ementáli
sajthoz hasonlóvá. Nyakon öntve egy kis össznépi konzultációval, melynek
meghirdetésekor a miniszterelnök mindjárt az elvárt választ is közölte. Elvégre
nyilvánvalóvá tette, hogy ő személy szerint az adóprés fenntartására fog
szavazni annak hosszabb távú hatásaitól függetlenül. Alighanem bízva abban,
hogy az egyre inkább csak hitelvi alapon támogatható kormányzati politika hívői
pusztán ezért is majd az általa sugalltakat kitöltve küldik vissza a
kérdőíveket. Mert az éppen aktuális Nemzeti Konzultáció azon a ponton papírpazarlássá
válik, ha előre meghirdetik a hatalmi elvárásokat a válasszal kapcsolatban. Még
akkor is, ha esetleg független szakértők is megtekinthetik majd a visszaküldött
leveleket, és nem csak egyfajta bemondásos vaklicit zajlik majd az eredmények
tekintetében. Bár még ebben az esetben sem biztos, hogy egy ország
adópolitikája tekintetében a döntési felelősség szétmaszatolása és kérdőívekbe
temetése az, ami a kormányzati döntésképesség legbiztosabb jele. A kérdésözön
ugyanis kiváló elbujdokolást jelenthet a döntéshozatal felelőssége elől, és
ráterhelve a döntés felelősségét a kérdőíveket visszaküldőkre.
Elvégre szinte
biztosan meg lehet nyerni az embereket azzal, hogy „fizessenek a multik”.
Különösen akkor, ha elfelejtik közölni azt a különben nyilvánvaló tényt, hogy az
ország gazdasága külső megfinanszírozás nélkül egy nulla összegű játszma. Márpedig
a fentiekkel szinte párhuzamosan azt is fejtegette a miniszterelnök, hogy a
kipaterolt, majd visszakönyörgött IMF-re tulajdonképpen nincs is szükség.
Elvégre csak a tejjel és mézzel folyó Pannóniában semmi akadálya nincs a tejből
és mézből kicsit többet csapolva drágább finanszírozási utat választani. Sőt,
meg sem kell talán finanszírozni, hiszen az egészséges életmód jegyében az
elhízás ellen is lehet nadrágszíjmeghúzással védekezni. Így végső soron a
miniszterelnök és kiváló, bár senki által meg nem értett gazdasági minisztere,
csak a közegészségügy javítását szolgálja ezen az úton is. Igaz ugyan, hogy a
hasonló megoldás az 1980-as évek Romániájában megmutatta, hogy ez mit jelent a
gyakorlatban. A párhuzam azonban nyilvánvalóan nem teljes. Jelenleg ugyanis még nem gátolja meg
senki, hogy nadrágszíjlyukasztás helyett a lábával szavazzon az, akinek nincs
kedve kivárni a végkifejletet. Akár a hatalmi politizálás teljes végkifejletét
sem kivárva.
Az utóbbit talán
azért sem, mert a Szálasi-parlamentben szerepet vállaló Nyirő Józsefet kötelező
NAT-elemként tevő Hoffmann Rózsánál többet olvasott a történelemről. Arról, ami
meglehetősen kedvezőtlen képet fest a kormányzatból eltűrt, illetve
hallgatólagosan támogatott fasiszta eszmék hatásáról a társadalmi viszonyokra.
Az persze csak hab lehet a képzeletbeli, de már rég elsózott tortán, ha az
egyik oldalon gárdaavatás zajlik rendőri biztosítással, a másik oldalon viszont
Orbán Viktor a diktatórikus, vagy szélsőséges eszmék térnyerésétől félti
Európát. Kétségessé téve, hogy ugyanannak az országnak a miniszterelnöke,
melyben például Hoffmann Rózsa határozza meg a NAT-ot, Navracsics Tibor miniszter úr nem utasítja vissza Szálasi rehabilitációjának ötletét, és a romló
hazai valuta uralja azt a gazdaságot, melyben lépten-nyomon oligarchisztikus
összefonódások gyanúi fogalmazódnak meg. Bár lehet, hogy Orbán Viktor tud
minderről, csak már nem érdekli, mert már olyan magas fokozatú káoszlovag, hogy
a licit ilyen apró-cseprő ügyeivel már nem is kell foglalkoznia. S különben, ő
szólt, hogy Európa tehet mindenről.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése