A felsőoktatás, úgy
tűnik, az adórendeletekhez hasonlóan kifogyhatatlan tárháza a kísérletezésnek. Egy
korábbi ötletrohamról már szóltam korábban, de az akkor még aktuálisnak tűnő
koncepciót elerodálta az idő. Nem az évszázadok tapasztalata, hanem a perc-százak
politikuma. Akkor még úgy tűnt, hogy a nagy múltú Corvinus lényegében megy a
levesbe, és általában is felforgatásra kerül a felsőoktatás. Ez utóbbi továbbra
is napirenden van, hiszen a papír és az értekezleti jegyzőkönyvek szinte
mindent kibírnak. A diákság nem feltétlenül. Bár a kormányzati oldalról bírált
hivatalos és a napi közlekedés során elcsípett félszavakból leszűrt nem hivatalos
közvélemény-kutatás alapján a diákság egyre hajlamosabb a lábával szavazni.
S ebben az esetben
nem elsősorban a lábbal való szőlőpréselésről van szó, az újjászervezet ismerős-családi
tulajdonú nagybirtokokon. Sokkal inkább arról, hogy az állam által korlátozott
keretszámok hatására a külföldi tanulás mellett döntenek. Ahogy
tendenciaszinten ugyancsak felvetettem már ennek a lehetőségét hónapokkal
ezelőtt is. Ám, az oktatáspolitikát az ilyen apróságok nem látszanak zavarni,
és újabb felsőoktatási egyetemátszervezési ötlet látott napvilágot.
Ez immár zónákba sorolná az egyetemeket, mely Prokrusztész együttműködési
modelljét is átültetheti esetleg a gyakorlatba. Mert a felsőoktatásba hatalmi
szóval bel lehet avatkozni, de kérdés, hogy mennyire érdemes. Ahogy az is lehet
kérdéses, hogy mennyire volt értelme a korábbi Orbán-kormány által elindítani a
tömegképzés felé a felsőoktatást. Az azonban szinte biztosan káros, ha a napi
közgazdasági bakik okozta problémák, vagy a politika éppen aktuálisan népszerűnek
hitt szólamai függvényében változnak a koncepciók.
A korábbi
tömegképzéses irány ugyanis jócskán hozzájárult ahhoz, hogy a szakképzésben
szerezhető bizonyítványok illetve az amúgy sem magasra taksált érettségi
társadalmilag elinflálódott. Pontosabban felgyorsította ezt az amúgy is létező
folyamatot. Most, hogy nincs pénz a felkeltett felsőoktatási várakozások
megfinanszírozására kicsit kapkodó, vagy akár szemforgató megoldásnak tűnnek a
fiatalok életpálya-tervezésének igényeit semmibe vevő oktatáspolitikai
nyilatkozatrohamok. A tanulmányok családi tervezése ugyanis évtizedes program,
és nem Hoffmann Rózsa éppen aktuális álmainak alapján zajlik a legtöbb
családban. Különben ez az a bizonytalanság, ami röghöz kötés nélkül is kilendíthet
valakit a határon. Márpedig az oktatáspolitikában jelenleg, a jelek szerint, a
kiszámíthatatlanság az egyetlen kiszámítható paraméter. Még intézményi szinten
is, mint azt az említett átszervezési ötlet is jelzi.
Nem mintha minden
szép és jó lenne. Alighanem ráfért volna az oktatásra egy tabula rasa. Akár az
akadémiai rendszertől némileg függetlenítve is. De az, amire jelenleg a
kormányzat képesnek tűnik, az a diákok jövőjének megszorítása. Miközben hallgatólagosan
szemet hunynak azok felett a tendenciák felett, melyek hazafisági kérdést
csinálnak abból, ami alapvetően megélhetési kérdés. Ha ugyanis egy, a
közeljövőben családalapító, fiatalnak nincs biztos pályaképe, nincs még
hozzávetőlegesen sem kiszámítható megélhetési lehetősége, és a munkahelyek
számának csökkenése prognosztizálhatóbb, mint az elhelyezkedés tervezhetősége,
akkor hiába lenget zászlót, vagy kart bárki. A populista szólamok lehetnek
kedvesek a fülnek, de kevesek a gyomornak. De ettől még persze lehet újra és
újra átszervezni az egyetemeket és főiskoláknak. Legalább a nagy közoktatási puzzle-játékosoknak
van munkájuk, és fontosságuk tudatában ítélhetnek abban a hiszemben, hogy meg
nem ítéltetnek sosem.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése