Az a bizonyos két betű az életrajzban. |
Korábban,
januárban, magam is megállapítottam, hogy a Schmitt Pál doktori disszertációja
egy olyan gumicsont,
melyen a média fórumai olykor kéretlenül rágódnak. Mi tagadás, úgy gondoltam,
hogy előbb utóbb lecseng a jelenség, a köztársasági elnök megerősítve az
erkölcsi minimumról alkotott elképzeléseket lemond, vagy legalább felajánlja
lemondását, és nyugvópontra jut az ügy. Már csak azért is, mert a köztársasági
elnöknek mégis valamiféle egységet kellene képviselni. Mint azt egy fórum moderálási alapelvei is megjelenítik.
Sajnos az inkriminált doktori, és vele az elnök ügye korántsem jutott
nyugvópontra, mert több oldalról is további gyűrűket vetnek a hullámok.
Ezek egyik oka
nyilvánvalóan az, hogy újabb és újabb szövegszakaszokról derült ki azok
kétséges eredete.
Ennek következtében újra felmerülhet az a kérdés, hogy amennyiben Schmitt Pál
valóban az országot képviseli, akkor vajon jó-e az országnak, ha a köztársasági
elnök maga erkölcsileg sebezhető helyzetbe kerül? Vajon ezt követően nem maga a
köztársasági elnök intézménye járatódik-e le? Olyan kérdések ezek, melyek
igencsak alkalmasak a közvélemény megosztására. Mert nyilvánvalóan lesznek
azok, akik szerint már az első megalapozottnak tűnő támadások során fel kellett
volna ajánlania a lemondását az elnöknek. Míg a másik oldalon gyakran
megnyilatkoznak azok a hangok, melyek a „kitartás a végsőkig” elvét
hangoztatják. Ha nem is teljesen világos néha, hogy mi mellett is tartanak ki a
végsőkig.
A kitartás ugyanis
szólhat magának az intézménynek, ami mellett érdemesnek látszana kitartani, ha
nem éppen a jelen helyzet inflálná el azt az erkölcsi tőkéjét a köztársasági
elnök szerepének, melyet az elődök, és nem kis részben Göncz Árpád halmozott
fel. De szólhat a kitartás a Schmitt Pált az elnöki székbe juttató pártnak és
annak vezetőjének is. Ugyanis kár lenne megfeledkezni arról az apróságról, hogy
a papíron parlamenti választás mögött egy kétharmados képviselői aránnyal
rendelkező pártszövetség, és végső soron a miniszterelnök áll. Azon párt
miniszterelnöke, melynek Schmitt Pál 2003 és 2007 között az alelnöke volt.
Nehézzé téve azt, hogy a köztársasági elnökre, mint minden tekintetben pártokon
felül álló emberre gondoljanak a kormányzat ellenzékének tagjai. Ám,
visszatérve a kitartási faktorokhoz, az végső soron természetesen szólhat
magának a köztársasági elnök személyének is, de a fórumokat lapozgatva ez az a
szempont, ami egyre inkább a ködbe veszőnek tűnőnek látszik.
Marad tehát a főbb
szempontok közül a két korábban emlegetett, melyek közül a párthűséghez való
ragaszkodást kár lenne alulbecsülni. A jelölés, és a köztársasági elnök korábbi
pártfunkciói ugyanis kétségtelenül egy áttételes hatást is kiválthatnak a
plágiumtámadások nyomán. Nevezetesen azt, hogy Schmitt Pál hiteltelenedése
óhatatlanul az őt jelölő és hivatalában tartó parlamenti többséget is gyengítheti.
Nem a szavazatadás szintjén, de elfogadottságában mindenképpen. Így végső soron
olyan helyzetben kerülhetnek a pártszövetség hívei, hogy kénytelenek kitartani
a jelenlegi köztársasági elnök mellett, ha nem akarják beismerni a választásuk
kudarcát. Márpedig az emberek nem csak a parlamentben ismerik be ezt nehezen,
és nem csak a parlamenti képviselők „foghatók meg” azzal, ha a saját felelősség
áthárítására adnak lehetőséget.
Tehát, a köztársasági elnök gyengülése, sajátos módon az összezárási hatásokat
fokozzák, miközben az ellenzéket, vagy a plágium-botrány kirobbantóit lehet
megnevezni az országot képviselő elnök lejáratásával, és közvetve az ország-kép
rombolásával. Egyben arra hivatkozva, hogy jogilag, az ártatlanság vélelme okán,
várja ki mindenki a plágiumvizsgálók
2012. március végére várható jelentését. Ami jogkövetkezmények tekintetében
kétségtelenül érthető elvárásnak tűnne, ha nem egy olyan pozíció betöltéséről
lenne szó, mely végső soron az erkölcsiséget is reprezentálni illenék.
Azt ugyanis, hogy a
plágium nem az erkölcsiség magaslatát képviseli, még az ennek tényére vállrándítással,
a vizsgálóbizottság jelentésére pedig szkeptikus várakozással reagálók, is
elismerik. Ha tehát köztársasági elnök az erkölcsi nevelést emlegeti, vagy
azzal kapcsolatos viták nyomán születő törvényeket ír majd alá, sajátos
kettősség alakulhat ki. Legalább annyira, ahogy furcsán veheti ki magát, ha a
magyar nyelv használatával hadilábon álló köztársasági elnök emlegeti a nyelv
védelmét. Márpedig az utóbbira akad, akár tavalyi, példa is.
Aminek egyik következménye az a blogbejegyzés, mely szerint a köztársasági
elnök kettős nyelvisége mosolyt fakasztó.
Amit más bejegyzés odáig fokoz, hogy már a jelentést is hasonló stílusban hitelezi meg. Így óhatatlanul eszébe juthat valakinek az erkölcsiség esetleges kettőssége például
az új NAT–tervezettel kapcsolatban. Hiszen előbb-utóbb ebből is törvény lehet,
melyet majdan a köztársasági elnök aláírása fog a jogrendben illeszteni.
Márpedig az oktatási rendszer kapcsán gyakran felmerül az erkölcsiségre nevelés, és a maga ellentmondásaival a NAT-ban is ezért kapott valószínűleg
helyet.
A napi híreket
olvasgatva az láthatjuk ugyanis, hogy az oktatáspolitikában már megannyi vihart
megélt, és nem kevesebbet saját kezűleg kavaró Hoffmann Rózsa kitart az
erkölcsi nevelésre buzdítás mellett.
Ami különben egyáltalán nem baj, ha az iskola hitelesen tudja ezt képviselni.
Bár az egyház általi felügyelet azért vethet fel kérdéseket ezügyben is.
Az pedig kifejezetten kérdéses lehet, hogy ezt az iskolarendszer miként tudja
hitelesen képviselni majd abban az esetben, ha a plágium-vád igaznak bizonyul.
Még akkor is, ha eltekintünk attól, hogy esetleg a közvélemény nem fog hinni a
bizottságnak az esetleges felmentés bejelentésekor sem. Az azonban érthető,
hogy a helyzet tisztázása előtt, a publikussá vált adatok fényében, nem kis
ellenérzéshullámot generál az, ha Schmitt Pál megjelenik egy oktatási intézményben.
Ezek a látogatások,
a helyzet adottságai miatt, aligha zajlanak csendben. Az egyik oldalon
megjelenik az elvárás, miszerint a látogatóba érkező Schmitt Pálnak meg kell szólalni
a közönség előtt. Ahogy ez minden hasonló protokoláris helyzetben elvárható. A másik
oldalon hiányzik a megszólalások mögül a személyes hitelesség. Nem kis részben éppen
a plágium-gyanú, és annak agyonhallgatási kísérletei okán. Belejuttatva a köztársasági
elnököt egy olyan spirálba, ami végső soron csak egy falnak csapódásra elegendő
energiát fog tartalékolni. Ha ugyanis nem jelenik meg a nyilvánosság előtt, és
hallgat, akkor ez óhatatlanul a kezdeti hallgatásokat idézi. Míg abban az
esetben, ha megjelenik például egy főiskolán vagy egyetemen, és a tanulás fontosságát,
a becsületes munkát emlegeti, akkor a plágiumra, és a kritikátlan jogszabály-aláírásokra
emlékezve fütyüli ki a publikum egy része, S ebben az esetben kár az
ellenzékben keresni a probléma okát. Nem mintha adott esetben ne lenne mód
politikai indíttatású akciókra,
de érthetően nem lenne talaja az ilyen akcióknak, ha Schmitt Pál valóban a
helyzet, és nem csak a pozíció magasából tudná, tudhatná a helyzetet
megközelíteni.
Ebből a
lejtmenetből kétségtelenül még mindig a legkisebb veszteség lenne mind a
köztársasági elnökségnek, mint címnek, mint valószínűleg Schmitt Pálnak
erkölcsileg, ha legalább gesztusként felajánlaná lemondását. Ezt természetesen
saját elhatározásból is megtehetné, de a jelek szerint valami okból, talán a
két éves szolgálati idő kivárásának szándékából nem teszi. Noha, természetesen
nem csak a két év kivárása miatt, hanem abból az okból is cselekvési válságban
lehet, hogy valójában mára olyan csapdahelyzet alakult ki, amiben nincs
veszteség nélküli döntés. Veszteség személyesen, és veszteség a kinevezést
előterjesztő miniszterelnök számára is. Így a lemondáshoz mára alighanem
szüksége lenne a kormányzó pártszövetség valamiféle bíztatására, amit a
legutóbbi hírek szerint továbbra sem kap meg. Bár a Fidesz legújabb tervezetei
jelenthetnének egyfajta közeledést ehhez a ponthoz, ha nem cáfolnák erőteljesen. A napi
kommunikációban ezzel párhuzamosan tovább erodálódik az elnöki tekintély. Miközben a politikai összezárás sem látszik változni. Ami
csak remélhetőleg nem egy olyan megoldás tervezett előjátéka, ami egy, elvileg
megreformált, gyakorlatilag erősen centralizált vezetési modellt állít parlamentben
kormányzó pártszövetség, a miniszterelnök kétharmados szavazati többsége mögé.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése