Egy színmű a hatalomról is (forrás: http://mek.niif.hu) |
Az utóbbi időben csökkenni
látszik a társadalmi apátia. Abban az értelemben biztosan, hogy egyre inkább
megjelennek az utcai demonstrációk, és tömegeket megmozgató, politikai rendezvények.
A jelenleg is tartó folyamatnak egyfajta előjátéka lehet az, hogy már az előző év, 2011
Karácsonyán politikai megmozdulás vezette be az ünnepeket.
A megmozdulások sorozatában kétségtelenül van valami varázsa annak, amikor a
nemzetközi és hazai porondon sem keveset bírált kormányzat mellett jelennek meg
tüntetők az utcán. Nem azért, mintha egy kormányzat mellett probléma lenne
kiállni, hiszen a véleményszabadság gyakorlásába természetesen ez is belefér.
Ahogy az is, ha a kormányzat ellen tüntetnek az utcákon.
Ha azonban meghozott valaki egy döntést, akkor a személyiség egyensúlya érdekében, szereti azt hinni, hogy jól döntött. Figyelmes hallgatással fogja jutalmazni azt, aki megértőnek bizonyul, és mentségeket kínál, és tömegesen is pártjára áll annak, aki felmenti a hibák alól. Eközben számos kompenzációs mechanizmus képes életbe lépni abban a pillanatban, ha a döntés hibásnak bizonyul. Ezek egyike az, amikor a megválasztott politikai hatalom nyilvánvalónak tűnő hibákat halmoz fel. Jól követhetően lesz a választóik között egy olyan réteg, akik egyfajta szelektív felejtésre ítélik önmagukat. A folyamat végén pedig akár maguk is elhiszik, hogy valójában nem is arra az erőre adták le szavazatukat. Természetesen, amikor a hatalomra jutottak valamilyen módon megerősítik ezt a pozíciót, az amnézia szinte azonnal elmúlik, és az ellenzékre szavazók között is megjelennek a szelektíven felejtők. Az is nyilvánvaló, hogy ezt a folyamatot nem annyira a valós hibák léte vagy nem léte fogja manipulálni, hanem sokkal inkább a hatalom látszatának megmutatása. Hasonlóan ahhoz, mint amikor az alfa-hím egy hordában vicsorog és megdöngeti a mellét. Végső soron óhatatlanul megfigyelhető tehát a hatalomhoz zárkózás, és ellenzéki szerepben is ezért lehet vonzó egyfajta hatalmi kommunikáció. Akkor is, ha nincs mögötte valós politikai elhatározás, cselekvési terv. Miközben nyilvánvaló, hogy ezt a szerepet, a hatalomkommunikációs vezérszerepet, hitelesen csak az olyan karizmatikus vezető képes betölteni, akiben valóban meg van a hajlam és képesség erre a fajta kommunikációra.
Azonban az is
biztos, hogy ez nem alkalmas, csak a hívek egy részének mozgósítására akkor, ha
a hibás döntések megszülettek, és akár nyilvánvalóvá válhat, hogy a döntések
egy része visszavonásra érett. Ehhez nem kell feltétlenül külföldi
nyomásgyakorlás egy ország vezetésére, de kétségtelen, hogy ennek megjelenése
sem kizárt. Elérkezhet ugyanis egy olyan állapot, amikor megérheti a
nyilvánvalóan rossz döntésekre rálicitálni. Ha ugyanis a döntési lánc eléri azt
a pontot, amikor kiveri a biztosítékot, akkor a vezető egy újabb húron kezdhet
játszani a tömegek lelkén. Tegyük fel, hogy olyan döntéseket hoz, melyek
önmagukban kevés nemzetközi, de jelentős belföldi hatással bírnak, és nem túl
pozitív hatással. Ilyen lehet például akár az egy kulcsos jövedelem-adó is.
Nyilvánvalóan hibás, visszavonásra érett döntés. De mert az ellenzék is
követeli a visszavonását, a hatalmi centrum nem vonhatná vissza anélkül, hogy
presztízsveszteséget ne szenvedne. Miközben óhatatlanul erősítené az ellenzéki
kommunikációt.
Jobb megoldás lehet
további olyan, akár gazdasági, akár politikai beavatkozásokkal élni, melyek
tovább feszítik húrt. Ha ugyanis sikerül elérni azt a szintet, mely esetén
egyes gazdasági szereplő-rétegek vagy különösen külföldi politikusok is
felemelik a hangjukat, akkor a visszavonási döntések közvetlen személyes
felelőssége jelentősen csökkenthető. Ennek akár elébe is lehet menni azzal, ha
a közhangulatban amúgy sem a gáncstalan lovagok képét őrző gazdasági
szereplőket eleve bűnbaknak szemelnek ki. Ilyenre is volt példa, hiszen a
pénzintézetek sokak szemében nyilvánvalóan szálkát jelentenek. Talán azóta, amikor
az első pénzváltó kiállította az első adóslevelet. Nem is mindig alaptalanul
talán, de a kölcsönt felvevő, vagy jövedelmében aránytalanul elmaradó szemében
biztosan. Ugyanakkor biztosan nem lesznek kevesen, akik a személyes rossz
döntések következményeinek egy részét is szívesen áttestálják másra. A
kezdetben kedvezményesnek tűnő, de később drágává vált hitel felvétele például
ilyen. A kedvező korszakban például nem igazán voltak tömegtüntetések a
kedvezőség okán. Később azért mégis vonzó, és a belső feszültséget csökkentő
lehet az, ha legalább egy kicsit mást lehet a hitelfelvételi döntésért hibáztatni.
Ebben az esetben a pénzintézetek akkor is kéznél vannak, ha az
árfolyam-politikára a kormányzati erőknek van nagyobb természetes ráhatása.
Visszatérve a
döntési sorozatokhoz és a húr feszítéséhez, tehát biztosan szimpatikus lesz, ha
hatalmi helyzetből a személyes döntések kudarcához is bűnbakot kínálnak. Ez
nyilvánvalóan meg fogja nyerni mindazok szimpátiáját, akik nem szívesen
szembesülnek a saját döntési hibáikkal. Ahhoz azonban, hogy a hibás döntések
visszavonása ne okozzon jelentős presztízsveszteséget, ez nyilvánvalóan nem elegendő.
Sőt, akár káros is lehet. Vonzóbbnak tűnhet, ha olyan húron kezdenek játszani,
mely a nemzeti büszkeséggel rezonál. Nem azért, mintha baj lenne a nemzeti
büszkeség. De az ezzel való visszaélés már lehet problémás. Különben éppen azért lehet ezt a húrt megpengetni, mert ez egyike azoknak a
közös nevezőknek, melyek politikai nézettől szinte függetlenül ott rezegnek
szinte mindenkiben. Ha tehát olyan hangulatot lehet kelteni, hogy ezt
megsértve, úgymond a külföld kényszeríti ki a hibás döntések visszavonását, az
nyilván sokakban felmentést fog kijárni a hatalomnak. Ez akkor is végigvihető
út, ha nem történik meg a döntéscsomagok bevezetése előtt olyan előkészítés,
mely egy nevezőre hozza az országot korábban diktátumok végrehajtására kötelező
hatalmakat azzal a szövetségessel, akihez az ország népszavazással csatlakozott,
de ahonnan a döntéscsomagok kritikája is várható.
Ezt az utat járva
végső soron kettős haszon is learatható. Az egyik kétségtelenül a személyes
felelősség áthárítása egy országon kívüli erőre. Tehát az ellenzéket nem
látványosan erősítő módon lehet kikényszeríttetni a döntések egy részének
visszavonását. A másik haszon nem független ettől. Mert miközben a hibás
döntések egy része „kényszer hatására” visszavonásra kerül, a hatalmi centrum
olyan kommunikációs helyzetet teremthet, amiben a nemzeti öntudat egyedüli
felkent képviselőjének szerepében tűnik fel, mely ellen, lám, támadás indult
külföldről. Így a saját támogattatására egyszerűbb tömegeket mozgósítani. Már csak azért is, mert a „kényszerítést” jó kommunikációval, egy külön propaganda-szálat nyitva, úgy is be lehet állítani, hogy a „szegény” miniszterelnököt bántják. Egyfajta sajnálat gerjesztette együttérzést biztosítva a különben nem biztosan meggyőzhetők egy részében. Miközben, az előzőekkel párhuzamosan besöpörhető mindenki, aki nem ért egyet a hatalom képviselte nézetekkel, a nemzet
ellen munkálkodók címkéje alá. Sokakban valóban kínos érzeteket keltve, és
kellemetlenné téve a hibás döntések kritikájának nyílt felvállalását. Mert
egyfajta „az állam én vagyok” kép kialakulását, kialakítását segítve a hatalom
számára, az ellenzéki hangok, a hatalomhoz zárás, a beinduló öncenzúrázó
folyamatok hatására, akkor is halkulni fognak ilyen körülmények között, ha nem
kerül sor nyílt cenzúrára, illetve az ellenzék nyílt üldözésére. Utána természetesen kényelmesen lehet a kommunikációs manipuláció eredményeként, a pulpitussá nemesült hordó magasából rámutatni az ellenzőkre, hogy gyengék és kevesek. S természetesen ők a hibásak minden maradék rosszért, kritikáért. Egyenlőségjelet téve a vezető kritikája, és a nemzet elítélése közé.
Miközben
természetesen működik az a mechanizmus is, ami a kommunikációs lehetőségek
szinte természetes aszimmetriájának következménye. A hatalomnak, és a hozzá közel álló, azt támogató köröknek, mindig
szélesebb körű lehetőségei vannak a médiában, és ezzel a tömegek hangulatának
kezelésében, mint a mindenkori ellenzéknek. Ez oldal-független, és
tulajdonképpen már az ókorban is ismert jelenség volt. Ha akkortájt nem is volt
lehetőség olyan széleskörűen tömeges gyorstájékoztatásra, mint manapság. A
tömegek manipulálásának tudománya sem sokkal frissebb keletű múltra keltezhető.
Amiért a hatalom szerepe sokszor felelősségi kérdés, az éppen ez a szélesebb
körű lehetőség. A lehetőségekkel való élés ugyanis felelősséggel is jár. Akár
szereti valaki bevállalni ezt a felelősséget, akár nem. Ez azonban sajátos
módon akár ellentétes hatást is kelthet. A történelem szolgál ugyanis számos
olyan példával, amikor egy-egy karizmatikus vezető hatalmas tömegeket tudott
részben önkéntes, részben megfizetett, részben megfélemlített alapon
megmozgatni olyan történelmi, politikai és gazdasági célok,
ideológiák mentén, melyeket a történelmi folyamatok később nem igazoltak
vissza. Ha tehát a hatalom irányából, azt támogatva kezdenek olyan akciókba, amely tevőlegesen, vagy
hallgatólagosan pártolja a hatalmi centrum saját céljait éltető tömegmegmozdulásokat, az komoly
gyanút ébreszthet a saját hatalomgyakorlási céljaival kapcsolatban. Akár
megalapozott, akár megalapozatlan a gyanú.
S ehhez nem is kell
a közelmúlt századainak európai történelméhez fordulni példaként. Mert maga a
jelenség már a drámairodalom klasszikusaiban is megjelenik. Elegendő ehhez
Julius Caesar halotti beszédére gondolni:
„A rossz, mit ember
tesz, túl éli őt;
A jó gyakorta sírba
száll vele.
Ez legyen Caesar
sorsa is. A nemes
Brutus mondá, hogy
Caesar nagyra vágyott:
Ha ez való, úgy
súlyos bűne volt,
És Caesar érte
súlyosan lakolt meg.
Most, Brutus
engedvén s a többiek,
(S Brutus derék,
becsületes férfiú),
Jövök beszélni holt
Caesar fölött.
Barátom volt ő,
hozzám hű s igaz.
De Brutus mondja,
hogy nagyokra tört;
S Brutus derék,
becsületes férfiú.”
Miközben nem
véletlen az sem, hogy az említett sorokat nem egy esetben a tömegmanipuláció
példájaként emlegetik. Ám azt sem árt szem előtt tartani, hogy Róma valós
gazdasági és politikai problémáit sem az említett beszéd, sem Caesar megölése,
sem az ezt követő polgárháborús helyzet oldotta meg. Mert a kommunikációs
eszköztár alkalmas lehet az indulatok felkorbácsolására, a felelősség
elkenésére és másra hárítására, a rossz döntések elfedésére, végső és a
történelmi példák alapján senkinek sem kívánt módon emberek, embercsoportok,
nemzetek elleni indulatkeltésre. De a felkorbácsolt indulatok nem mindig
maradnak végig kezelhetőek, és a hatalmi centrum hibás döntéseinek következményeit
sem teszik semmissé. Mert a feszültség levezetése az elért eredményeket tönkre
tudja tenni anélkül, hogy jobbat nyújtson helyette. Ahogy a háború is el tudja
pusztítani a termést, de az elpusztult termés okozta éhínségnek nem tudja
elejét venni.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése