A volt-nincs adatok képei (forrás: http://nol.hu) |
A Magyar
Családtudományi Társasággal kapcsolatos korábbi írás
vége fele azt a megjegyzést tettem, hogy a társaság elintézhető lenne egy vállrándítással
is, ha alapszabályának és küldetésnyilatkozatának, akkor még elérhető,
tervezeteiben nem lennének olyan megállapítások, melyek nehezen elfogadhatóak.
Akár a család, mint társadalmi egység, akár a humánum, vagy akár csak az emberi
közösségek szempontjából. Azóta más szempontból is újabb és újabb hullámokat
vetettek a Társasággal kapcsolatos történések.
Ezek egyike, a
korábbi írás megjegyzésében már említett azon jelenség, hogy a „Tudomány a Családért Egyesület” honlapjáról letakarították az említett
Társaság anyagait. Arra talán nem gondoltak, hogy azok, akik dokumentációs
hivatkozásként kezelték, letöltötték, megőrizték a dokumentumokat és a képernyőképeket
egyaránt. Így NOL-on, a tisztítóakciót hamar követve, megjelentek ezek a képek.
Már csak azért is, mert a Magyar Családtudományi Társaság meg is vádolta az
említett szerkesztőséget némi hazugsággal. Talán tényleg a „holnaptól minden
másként volt” szemléletének jegyében. Ugyanakkor az interneten szinte
természetesen tovább gyűrűztek a viták arról, ami egyáltalán elérhetővé vált a Magyar
Családtudományi Társasággal kapcsolatban. Ami egyszerre sok és kevés. Elég sok
ahhoz, hogy szerteágazó vitákat generáljon, és elég kevés ahhoz, hogy önálló
ténykedésüket valóban meg lehessen ítélni.
Már csak ezért is
lényeges a másik oldal meghallgatása, ami ebben az esetben a csaladhalo.hu –n megjelent
interjúban is megtörtént.
Ebben a társaság elnöke, Balásházy Imre azt véleményt hangoztatja, hogy a
társasággal kapcsolatos, felháborodott hangoktól sem mentes vita csak azt
demonstrálja, hogy „Az egész folyamatból lehet egy olyan konklúziót is levonni,
hogy még nagyobb a baj, mint eddig gondoltuk”. Amiről azt hiszem sokaknak az
egyszeri autóvezető jut az eszébe, akivel mindenki szembejön az úton. Kicsit
sajátos tudományos megközelítést sejtetve azzal, hogy nekik igazuk van, és amennyiben
más szerint nincs igazuk, akkor az a másik tehet róla. Ha pedig valaki
kirekesztőnek érez egy megfogalmazást, akkor nem a megfogalmazást tevővel van
gond. Hiszen ők csak idézték például a házasság törvényi megfogalmazását. Azt,
hogy a tudományos megközelítés nem szervilista idézgetésekre kéne, hogy
támaszkodjon, borítsa feledés.
Az interjú ezen
részében különben immár az elnök mossa össze a családot és a házasságot. Ezzel
különben szintén a kirekesztő szemléletét igazolva. Ugyanis finoman, de
kirekeszt minden olyan családot, akinek nincs házasságlevele arról, hogy együtt
élnek. Esetleg „csak” szeretik egymást és szeretetben nevelik közös
gyermeküket. S ezen a képen csak ront akkor, amikor megpróbálja valahogy
megmagyarázni, hogy ezt miért is nem kell kirekesztőnek gondolni. Viszont
sugallva, hogy ezen ponton akár a gyermeket is szembe lehet állítani a
szüleivel: „Azt is el tudom képzelni, hogy annak a gyereknek is lehet mesélni a
házasságról, akinek az édesanyja és az édesapja élettársi kapcsolatban él, de
valóban nehéz elmondani, hogy miért nem házasodnak össze a szülei.” Mi tagadás
kicsit sajátos hozzáállás egy magát a család védelmére szakosodott társaságnak
definiáló közösség vezetőjétől.
Azt már végig sem
merem gondolni, hogy ezek után miként nézne ki az, hogy „... [pl. A jó család
kialakulásához] kellene házasság előtti és iskolai kurzusokat tartani.” Mert,
miként az egy másik portál, az Index fórumán
is megjegyezték, a tanári pálya erősen elnőiesedett. Márpedig a saját
tapasztalatom is az, hogy a hölgyek kevésbé nyílnak meg diákok előtt erről a
témáról. Azt pedig inkább már el sem képzelem, amint a diák számára vadidegen,
sosem látott vendégpróféták fogják rájuk tukmálni a szexuális tutit. Természetesen
szigorúan a tudományosság jegyében. Miközben nem igazán lehet tudni, hogy mégis
mit kell érteni a „családtudomány” fogalmán, mivel a család ügyeit a
jogtudománytól a humánetológiáig igen sok tudományterület érinti. Az iskolai
nevelő munkát pedig szívesebben tudnám szakképzett pedagógusok kezében. Olyan
pedagógusokéban, akiket komplex képzéseken készítenek fel akár a
családvédelemre is, és nem valami rétegnormát próbálnak képviseltetni velük.
Annak a rétegét, aki a gyermek jogát csak a papírral fedezett házasság keretein
belül ismeri el csorbítatlanul családtagként.
Így végső soron
egyet lehet érteni azzal az állásponttal, hogy a Magyar Családtudományi
Társaság okozta vihar csupán egy minibotrány abban a bizonyos éjjeliben.
Miközben a lényeg nem okvetlenül a társasággal van. A szólás-, és egyesülési-,
bocsánat egyesületi-, szabadság jegyében nyugodtan társuljanak, míg kárt nem
okoznak. Elsősorban társadalmi kárt, mert bizonyos határok között alighanem
senkit sem érdekel, hogy egy más közt, vagy egyedül mit tesznek. A reakciókat
olvasva különben ez az a pontcsoport, ami a biztosítékot kiverte. A
tudományosság vagy áltudományosság mértéke senkit nem érdekel mindaddig, amíg nem
érzi úgy, hogy a hálószobájába akarnak gyertyát tartani bármelyik jegyében. S
különösen kiverheti a biztosítékot az, ha burkoltan, vagy nyíltan de olyan
eszméket kezdenek hirdetni, mely összecseng az egyik kormányalkotó párt
hivatalos ideológiájának alaphirdetményével. Lévén, hogy az MCST először
publikált, majd villámgyorsan eltüntetett dokumentumaiban levő, a házasság
előtti és házasságon kívüli szexuális együttlétet elítélő elvek ilyenek. A katekizmusból
idézve: „2353 A paráználkodás (lat. fornicatio) egy szabad állapotú férfi és nőházasságon kívüli testi egyesülése. Súlyosan ellenkezik a személyekméltóságával és az emberi szexualitással, amely természete szerint a házastársak javára, valamint gyermekek nemzésére és nevelésére rendeltetett.”.
Azt a folytatását
az előző idézetnek, hogy „Ezenkívül súlyos botrány, amikor fiatalokat ront meg.”,
aligha tudományos társaság programjának alapjaként kellene kezelni, hiszen az a
hazai jogrendben amúgy is ismert, és büntetendő tényállást takar. A korábban
említett vitafórumot olvasgatva persze azzal is lehetne érvelni, hogy Jézus
születése kapcsán akkor elfogadottnak tekintik-e a házasságon kívüli szexuális
együttlétet, vagy sem, talán nem is itt kellene felvetni. A hasonló vitáknak
gyakran visszatérő motívuma ugyanis. Hasonlóan ahhoz a keresztényeket alighanem
sértő, de biológiailag némileg megalapozható véleménnyel, ami alapján Jézus
születése egy Máriát ért nemi erőszakkal is megmagyarázható. De ez is túlmutat
az MCST körüli csapongásokon. Valószínűleg ez akkor fog újabb vihart kavarni,
amikor esetleg a kormányzat, mint a KDNP-t támogató civil kezdeményezési
alapot, törvényjavaslatokban fogja visszaköszöntetni azokat az elveket, amik az
MCSTE-dokumentumokban kiszivárogtak. Már csak azért is, mivel ezek a
dokumentumok még állami, és akadémiai segédleteket is tartalmaznak a
megcélzandó források között. Anyagiakat, szellemieket, kitől mit. Szintén
aggályossá téve a társaság politikától való függetlenségét. Noha alighanem
minden kutató egyéni szabadságának tiszteletben tartása mellett, joggal
elvárható lenne, hogy egy valóban tudományos társaság lehetőség szerint ne
politikai szócső legyen. Különösen nem egy olyan
politikai közhangulatban, amit több más törvénnyel kapcsolatban egyfajta
kötelező hitgyakorlati, -megvallási kényszerhelyzet-teremtési szándékgyanúk
árnyalnak.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése