Forrás: Nyugatifény |
Ráhel pelenkaügyét
illető gondolataimat korábban azza fejeztem be, hogy egyfajta hatalmi jelképnek
is tekinthető: „Annak
jelképeként, hogy Európa azé, aki teleszarja”. Aztán megjelentek a
kommentek, és megjelentek olyan írások is, amelyekkel alig lehet nem vitázni.
Nem azért mentegetnék ezt a szegény leányt, hanem inkább azért, mert nagyjából
egy legyintéssel nyugtázzák.
Ilyen az a jegyzet is,
amely a HVG
oldalán jelent meg. Nagyjából onnan közelítve a kérdést, hogy Orbán Ráhel magánügye,
hogy hova dobja a pelenkát, és lebukásában az igazságérzet kielégítését véli
megtalálni. Amelyről mindjárt el is meséli Révész Sándor, hogy milyen, szinte
már a demokráciát veszélyeztető káros hatással bír. Ami természetesen azt is
feltételezi, hogy a pelenka-hajításról készült fotóknak akár már az
elkészültében is egyfajta kielégülés játszott szerepet. Ezt nyilván nem tudhatom.
Azt azonban igen, hogy az ügy kipattanásában egyáltalán nem a néplélek
igazságérzetének felbuzdulását látom. Már csak azért sem, mert az igazságérzet
szerintem egyfajta „szemet szemért” mentalitásbó, nézőpontból táplálkozik. Márpedig
Orbán Ráhel ügyének esetében ez aligha érhető tetten. Legfeljebb egyfajta
kárörömként. Amolyan „hiába ugrálsz
kisanyám, mert mégis lebuktál” módon.
Az sem teljesn igaz,
hogy „az dobja az első követ”, aki
tökéletes, sosem szemetelt, és olyan pedáns életet élt, hogy nyugodtan
rászállhatnak a hatalmi kukkolók. Azért nem igaz, mert a társadalom nem
szentekből áll. Ugyanakkor a társadalmi normarendszer egyfajta közös nevezője a
korántsem szentek összességének. Ha mértékadó, ha tetszik példát nyújtó,
szereplők, akár köz-, akár csak közismert szereplők viselkedése, kommunikációja
azt sugallja, hogy trendi bunkónak lenni, akkor sokak szerint valóban trendivé
válik bunkónak lenni. A közbeszéd bunkósításának hatásai elég jól lemérhetők a
mindennapi kommunikációban. Ez nem PC kérdése. Annyira, hogy valójában azt
hiszem: Orbán nem az őszinteség jegyében kelt ki a PC ellen, hanem a saját
taplóságának a mentegetésére. Egyfajta szabvánnyá téve azt a stílust, ami neki
a sajátja ugyan, de amelyért számos más politikus elsüllyedt volna a szégyentől.
Akár a szóbeli gesztusokra gondolunk, akár a zsebhokizós kézfogásaira,
sajtószerepléseire. Ebből a szempontból Ráhel esete legfeljebb csak jelzést
jelent. Annyiban, hogy nem esett messze fától. Amit már az elhíresült „sajátlábonállós” szövege, operaházi
pezsgőzése is sejtetett.
Révész azt írja, hogy: „A szaros pelenka nem azt a szintet jellemzi,
amelyen ez a bunkokrácia sajátlagosan tevékenykedik, hanem azt a szintet,
amelyen mindenféle pártállású embertársunk helytelenkedik”. Amely annyiban
igaz, amit írtam fentebb: nem vagyunk szentek. Azonban, ahogy szintén
igyekeztem jelezni: sajnos a hazai bunkokráciát mégis jellemzi. Mely utóbbival
kapcsolatban azt a megjegyzést is olvashatjuk, hogy: „Mit mondjunk, még titkos szolgák garmada is a rendelkezésükre áll
titkosszolgálati eszközök arzenáljával”. Amiben teljes mértékben egyet
lehet érteni a HVG szerzőjével. Azt, hogy ezt valaki fenyegetésnek, vagy
figyelmeztetésnek tekinti,az legyen kinek-kinek a magánvéleménye. Valójában
szinte mindegy. Abból a szempontból, hogy mit sugallhat a két idézet kitétel
közös halmaza. Gyakorlatilag azt, hogy legyints a hatalom közelében virágzó
bunkóságra, mert a hatalom rád száll(hat). Ami a kár a korábban már általam is emlegetett
sajátos rendszer programbeszéde is lehetnek. A Nemzeti Besúgás Rendszeréé. Tudjuk:
volt már ilyen.
Ugyanakkor egy kevésbé
fenyegető, de következményeiben egy legalább akkora hatású üzenete is lehet
mindennek. Ne foglalkozz semmivel. Legyints mindenre. Légy a társadalmi közöny
közkatonája, és akkor nem érhet meglepetés, illetve bántódás. Márpedig éppen ez
a társadalmi közöny az, aminek nem hiányzik programbeszéd. Anélkül is jól érzi
magát. A HVG abban hív önvizsgálatra, hogy szemetelt-e a tisztelt olvasó már
életében? Noha a kérdés úgy is feltehető, hogy szólna-e a szomszédjának, ha az a
kérdezett ajtaja elé tenné szaros pelenkát? Ha nem szólna, akkor ne
csodálkozzon, ha megkapja. Ha szólna, akkor meg Ráhel is így járt. Közismert,
tehát a köz szólt. A látszólagos érv gyengesége itt érhető tetten. Eszerint: „Nem lehet magánélet nélkül élni!”
Ami igaz. Csakhogy a
szomszéd küszöbére szemetelés nem a magánélet része. Ahogy a kopuláció sem a
magánélet része, ha egy közösségi terület, mondjuk egy tér kellős közepén,
netán egy kereszteződésben űzik az abban részt vevők. Ennek semmi köze az
igazságérzethez. Nem kívánta senki komolyan O. Ráheltől, hogy menjen vissza,
keresse meg a csomagját, és vigye haza. De talán nem lenne okvetlenül szükséges
a társadalom totális közönyét tenni normává. Mert annak meg semmi köze a
demokráciához, illetve magánélethez.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése