A nagy kérdés a nyájas
olvasóhoz az lenne, hogy amikor egy napsütötte zöldellő domboldalra tekint
akkor milyen kérdések szokták foglalkoztatni? Hányszor gondol a szárazföldi növények
evolúciójára, a csillagokban zajló fúziós folyamatok fizikájára, illetve a
fotoszintézis redox-folyamataira? Valószínűleg nem sokszor. Egészen érthetően. Holott
az általános iskolásokat érintő tantárgyi változásokra adott kommunikációs
reakciók alapján már-már azt hinném, hogy csak ilyesmivel foglalkoznak a
kirándulók.
Alkalmasint Mendel sem
tanult genetikát az iskolában, és az evolúció elméletével sem sokat
bíbelődhettek a gyermek Darwint tanítók. Ami azt is jelzi, hogy az egyes
témákban az ismeretek szintje nem okvetlenül attól függ, hogy az alapok
lerakása mennyire zajlik önálló tárgyként. Kiemelném: az alapok lerakásáról, és
nem az alkalmazott ismeretek szintjéről van szó. Azt két éve is ostobaságnak
tartottam, hogy annak idején nagy ötletként elővezették a természettudományos
tárgyak összevonását. Ma is annak tartom. Különösen azon, a valójában az
időarányos ismeretátadás hatásfokát rontó módon, amit akkortájt elővezettek. A
mostani ötlet arról szól, hogy az általános iskola felső tagozatában is
általános természetismeretként oktatnák a biológiai, kémiai, illetve fizikai
ismereteket. Ami indokolja, hogy a hirtelen fölhördülések közepette egy kicsit
elgondolkodjunk a kérdésen.
Az, hogy a HVG
olyan címmel tálalja, ami alapján azt hihetnénk, hogy a golyó a lejtőn nem
gurul tovább, mert elsorvad alóla a fizika, az egy más kérdés. Természetesen
sem a biológia, sem a fizika, sem a kémia nem fog elsorvadni attól, hogy az
oktatásukat összevonják-e, vagy sem. A Föld vidáman keringet a nap körül akkor
is, amikor az ellenkezőjét oktatták. A természeti világ tesz nagy ívben arra,
hogy Kásler Miklós miniszter szerint mit, illetve hogyan kell tanítani róla az
általános iskolában. Ahogy korábban sem kevésbé fütyült az oktatáspolitikára. Ráadásul
elég komplexen fütyült. Alkalmasint arra is fütyül, hogy most hányan kezdik
globálisan siratni a tudomány egyes részterületeit. Holott az összevont
alapismereti oktatás akár indokolt is lehet.
Ez a bevezető
kérdéssort tekintve is belátható lenne. Egy növény, mint biológiai rendszer, pillanatnyi
létét nagyon is befolyásolja az, hogy milyen hullámhosszú fény érte az őseit,
milyen környezetekhez kellett alkalmazkodnia, milyen kémiai folyamatok zajlanak
le a sejtjeiben. Egyáltalán nem tűnik tehát ördögi ötletnek, hogy a gyermeknek
az általános iskolában egységes rendszerben, és az egyes tárgyak, esetleg
egymással sem összebeszélő keretei között oktassák. Csak példaként említeném,
hogy a gravitáció törvényszerűségeiről is több módon lehetne beszélni. Az egyik
lehetne annak a megtárgyalása, hogy miért nem nőnek a fák az égig, illetve
miért kell vastag láb az elefántnak. A másik az, hogy a hipotetikus golyó
miként gurul a szintén hipotetikus, légüres térben leledző, súrlódásmentes
lejtőn. Annak megítélését az olvasókra bíznám, hogy egy általános iskolásnak
melyik tárgyalási mód az érdekesebb. Magam az elsőre szavaznék.
Feltéve, hogy van annyi
tanítási óra, amin egy természeti folyamat, egy környezeti objektum minden összefüggésben
kivesézhető, az egyes részkérdések külön-külön megbeszélhetőek, megtaníthatóak.
Aztán, természetesen, van elegendő olyan tanár, aki minderre felkészült. Akit
nem hoz zavarba egy kereszt-tantárgyi kérdés. Az a tanerő, aki most, mondjuk
kémiatanárként, elküldi a csemetét azzal, hogy kérdezze meg a biológia-tanárt,
az erre nem biztosan alkalmas. Az olyan tanár lesz erre alkalmas, aki ha kell
elmeséli, hogy a fűszál nem levél, a kloroplasztisz önálló genetikai egység, illetve
a vízből miként szabadul fel az oxigén, és milyen fény kell mindehhez. Legalább
alapfokon ismerve mindezt. Legalább alapfokon felkeltve és nem leugatva az
érdeklődést. Ráadásul olyan középiskolás tanárokra is szükséget támasztva, akik
az egységes alapokról szét tudják ágaztatni az egyes tudományterületeket. Mert
a középiskola környékén már eljön az a pont, amikor szükség van erre a
szétágaztatásra.
De halott ötlet az
egyesítés, ha a tanárképzés nem alkalmazkodik az összevont képzés támasztotta
igényekhez, ha a tárgyak összevonása a relatív óraszámok csökkenésével jár, ha
nem az érdeklődés felkeltése, hanem az órák ideológiai átterelése a cél.
Márpedig ezen a téren, ismerve a hazai viszonyokat, a tanárszervezetek
impotenciájától függetlenül is, szkeptikus vagyok. Különösen az olyan oktatás
esetében, amelynek a minisztere az ideológiai elköteleződést javasolja a
betegségek legyőzésére. Egy olyan kormányban, amelynek vezetője már évekkel
ezelőtt az olcsó, betanított rabszolgaként
eladható munkavállalók tömegeivel házalt.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése