Az Amerikai Népszava blogszerzője
szerint a tanársztrájk visszafele sült el. Boda András, a Nol.hu-n,
arról ír, hogy a kormány semmibe veszi a tanárokat. S mindkét írás origója az a
fejlemény, amelynek alapján a kormányzat még szorosabbra fogja az oktatási gyeplőt. Azzal, hogy az oktatási intézmények államosításának új hullámát
hirdették meg a hatalom részéről.
Az utóbbi írás szépen leltárba veszi, hogy a
szakszervezeteknek nem tetszik a hatalmi gesztus, és az önkormányzatok sem
repesnek az örömtől. Az utóbbi érthető, hiszen az iskolai maradék államosítása
azt jelenti, hogy a lakosságot képviselő önkormányzatok szava jelentéktelenné
válik. Alkalmasint ezzel nem a tanárokat veszi a kormányzat semmibe, hanem a
lakosságot. Amely különben szintén mérsékelt szolidaritással kezelte a tanárok
megmozdulásait. Nem véletlenül. Annyiban semmiképpen sem véletlenül, hogy a
megmozdulások szervezői kemény, mondhatni verítékes munkával érték el, hogy a pedagógusok
felhorgadásának társadalmi támogatottsága ne legyen túl széleskörű. S ebben a „munkában”
a szakszervezetek sem kímélték magukat. Elég, ha a PSZ állandó, a
tiltakozásokat kifárasztó, a megmozdulások hitelességét kikezdő
sztrájk-halogatására, vagy a PDSZ vezetőinek sztrájkot sztrájkalap nélkül meghirdető,
máséval a csalánt verő taktikájára gondolunk. A közelmúltból.
S bár ez látszólag a tanárok belügye, mégsem az. Akkor
semmiképpen nem, ha fellépések, és a fellépéseket koordináló vezetők
hitelessége kell, hogy „eladja” a társadalomnak a pedagógusok bárminemű
megmozdulását. Márpedig ez a hitelességi deficit már az első
tüntetések környékén is inkább szavatolta a ráfázást, mint az eredményeket.
Ahogy az sem sokat segített a társadalmi támogatottság megszerzésében, hogy a
szerveződések során alapvető kérdésekre nem
született válasz. Gyakorlatilag eleve lemondva arról, hogy a pedagógusok
bárminemű mozgalma mély társadalmi beágyazottságban gyökerezve, és széles körű
támogatottsággal bírjon. Túllépve azon a szűk mozgalmi körön, amely képtelen
volt szembenézni azzal az egyszerű ténnyel: a tanár sem több, mint a társadalmi
szolgáltatók egyike. Nem egy különleges, alanyi jogon rátermett, és mindenki
felett álló entitás. Arról, hogy ezzel a tulajdonképpen egyszerű tükörbe
nézéssel is adósak maradtak a pedagógusok. Az állítólag csak a gyermekek és
csak a társdalom érdekeit szolgáló mozgalom szólamaiból teljesen kirekesztve
mindent, ami a tanárok alkalmasságát,
a pedagógus valós társadalmi szerepét, és az annak ellátására való felkészítést,
felkészültséget feszegette volna. Holott a gyermek, és a gyermek szülei nem a „PEDAGÓGUSsal”
találkoznak, hanem X tanító-nénivel, aki képtelen az oktatásra, illetve Y –al,
aki szemet huny igazgatóként Z gyermek-abuzáló viselkedése felett. Meg persze
M-mel, aki egy tündér, de egyedüli jó tanára az iskolának. S nem feledhetjük
el, hogy a szubjektív benyomások torzíthatnak. De akkor, ha egy mozgalom alanyi
jogon vár el támogatást X Y és Z számára, akkor az a mozgalom halálra van
ítélve. Társadalmilag. Akkor is, ha a mozgalom vezetői még sokat megtehetnek a
hatalom erősítése érdekében.
Akár a személyes hatalmuk érdekében is, ha önnön
támogatásukra találnak egy talajvízként feljövő politikai erőt. Ahogy a
tanár-mozgalmárok valahogy elfeledkeztek elhatárolódni a Jobbiktól. Annak
ellenére, hogy a diszkriminatív viselkedés eleve idegen kellene, hogy legyen a
pedagógiától. De nem csak a személyes, hanem a kormányzati hatalom erősítése is
szóba jöhet. Az időbeli elhúzódás nyilvánvalóan a kormányzatot erősíti, mert
kifárasztja a mozgalmat. Az időbeli elhúzásban pedig az szakszervezetek is
megtették a magukét, és a CKP is átveheti az elismerő oklevelet. Azzal, hogy a szorgos
műhelymunka ígéretével, de eredményének széleskörű publikálása nélkül még a
tanárokat is várakozásra, helyben toporgásra késztette. A társadalmat, a
szülőket pedig végképp megszólítatlanul hagyta.
De tudom, hasonlókat már többször leírtam. Amolyan
szélmalomharc jelleggel. A különböző internetes vitákban jött is hideg, meg
meleg. Olyan véleményekkel is tarkítva, melyekben több volt az indulat, mint a
ráció. Ez van, és sok szempontból rendben is van. Egy alapvetően mozgalmi
esemény résztvevőinek sokszor lehet meddő azt mondani: állj meg picit, és
vegyük számba a helyzetet. Ez természetes. Valószínűleg azt is botorság lenne
elvárni, hogy bárki megkövessen a kígyót-békát mondók közül.
Ami elvárható lenne, az nem is ennyire személyes. Illetve
nem számomra személyes. Mert az elvárható lenne, hogy mindazok a vezetők, akik
falnak vitték a pedagógusokat visszavonuljanak. Azok, akiknek a tevékenysége
nyomán a kormányzat tudta: immár kockázat és jelentős tiltakozások nélkül
államosíthat. Mert Pukli, Pilz, Sándor Mária, a CKP, a szakszervezetek már
eljátszották a nekik szánt szerepet. A tanárok fásultan, kifáradva, a mozgalom
a gőzt leeresztve várja az úthenger eljövetelét. De gyanítom, nem lesznek itt
nagy lemondások és visszavonulások. Még azt sem tartom kizártnak, hogy a
tanármozgalom végleges kifulladás esetén számosan fogják kifejteni: ők
megmondták előre. Azok közül is számosan, akik eleddig a gondolatától is irtóztak
a mérlegelésnek. Míg a végén már annyian lesznek, akik szóltak előre, hogy azt
sem fogjuk érteni: kik voltak akkor tüntetni?
Andrew_s
A pedagógusmozgalmak társadalmi beágyazódása mindenképpen csak felszínes és nagyon töredékes lehet, legalábbis egyelőre. Ugyanis a pedagógus alapvetően irigyelt ugyanakkor megvetett egyed a szülők többsége számára. Irigyelt a kistelepüléseken, ahol jószerivel a pedagógus az egyetlen, aki szabad szemmel is észlelhető biztos jövedelemmel rendelkezik, megvetett, mert "nem dolgozik" ("Miféle munka az, beszélni egész nap? Hogy lehet abba elfáradni?" - Szorgalmas, intelligens parasztasszony kérdezte). És megvetett az elitnek mondott gimnáziumban, mert "csak" annyit keres, amennyit, nem ott és úgy öltözik/fogyaszt, mint a kedves szülő, ugyanakkor irigyelt, mert olyasmit tud a csemetéről, amit anyuka-apuka nem. A vázolt két véglet között pedig mindenféle van, kivételt képez néhány kiemelkedő tanintézet, talán ha 4-5 van az egész országban :S.
VálaszTörlésA pedagógusmozgalmak sikerének másik akadálya a pályára alkalmatlan (máshova se jó) pedagógusok viszonylag nagy hányada. A sokéves kontraszelekció egyenes következménye, hogy tele vannak az iskolák olyan munkavállalókkal, akik túlélőtúrának tekintenek minden tanórát, sem felkészültségük, sem bátorságuk nincs a helyi körülményekhez igazodva valóban tanítani - mégpedig nem tananyagot, hanem gyereket. Az ilyen pedagógusok - még ha neki is buzdulnak egy-egy megmozdulás elején - hamar "lehiggadnak", számot vetnek azzal hogy egy esetleges retorzió (kirúgás) esetén alighanem éhen vesznének, és érthető módon kushadnak tovább.
Valóban okos dolog lett volna a tanárképzés megújítását, de legalább a pályaalkalmassági vizsgálatot is beírni a követelések pontjai közé....
A "pedagógussal" mint a cikk is írja, nem találkoznak az emberek. Ők az egyes tanárt ismerik. Azt viszont jól.
VálaszTörlésHa az egyes tanár nem tudja megszólítani a környezetét, akkor igen, működhetnek az izolációs mechanizmusok. Az irigység, a távolságtartás és a többiek. Ez nem azt jelenti, hogy a tanárnak együtt kell innia a sarki krimóban mindenkivel. De az ott iddogálókat, és a gyermekeiket is lehet ettől még emberszámba venni.
Nekem voltak távolságtartó, de emberszabású tanáraim. S voltak a katedrán bratyizós, de egyébként csendőrpertu-stílusban mindenkit lenéző egyedek is. Nem az előbbieket tartották rossz tanárnak még a diákok is.