Mintegy két napja volt hír, hogy egy tanárnőt megróttak,
mert pofonvágta az egyik tanítványt. Most hanyagoljuk el azt a sajtóetikai,
vagy pusztán hírpontossági különbséget, hogy a tudósítás címében emlegetett sugallat
szerint „felpofozta” a 11 éves tanítványt a tanerő. mely felpofozás alatt zömmel
nem egy pofon kiosztását szoktuk volt érteni. De ezt a pongyolasági
szabadságot, és kezelésének problémáját, hagyjuk meg a 444-nek. Maradjunk a
pofonnál.
Már csak azért is, mert a közösségi média Facebook nevű
csatornáján lefolyó vélemények szerint voltak, akik a pofon mellett álltak ki.
Míg mások a tanári pálya környékéről is elhajtanák a tanárnőt. A vita a
tízmillió oktatáspolitikus és pedagógiatörténész országában szinte természetes.
Meg azért is, mert iskolailag sok állampolgár érdekelt lehet abban, hogy mi
zajlik az oktatásügy felügyelte gyermekmegőrzőkben. A konkrét esetben különben
szándékosan nem szeretnék véleményt mondani. Egyrészt mert megtette a bíróság.
Másrészt mert a bírósági eljárás során nyilván mérlegelték a pofonhoz vezető
folyamat lépéseit. Amelynek stációit valószínűleg együtt tette meg a tanárnő és
a tanítványa. Mármint akkor, ha nem egy hirtelen lezuhant vörös köd
következtében csattant el a fenyítés nyilvánvaló eszköze. Amennyiben igen,
akkor folyamatról nem beszélhetünk talán, de a tanerő eltanácsolásáról annál
inkább. A katedra ugyanis egyértelműen nem az élet egyéb területein begyűjtött
frusztrációk kiélésének a helye.
S ezen a ponton kanyarodnék el egy általánosabb vitatémához,
ami felmerült. Mert akkor, ha elfogadjuk a katedráról elcsattanó pofont, akkor
tulajdonképpen elfogadjuk a diák megalázásának tanári intézményét. Amely
állítás alátámasztására nyugodtan gondolja mindenki végig, hogy a pofont tartja
kellemetlenebbnek, vagy azt, ha a fenekére kap egy ugyanolyan erejű ütést. Nem
fájdalmasabbnak, hanem kellemetlenebbnek, frusztrálóbbnak, megalázóbbnak.
Különösen nyílt színen, társadalmi közegben. S nem otthon az elcsent lekvárt
majszolva a spájz sötétjében. Valószínű, hogy többen fognak a pofonra szavazni,
mint megalázóbb büntetésnek. Egyébként az iskolai fegyelmezés történetét áttekintve
is megállapíthatjuk: akkor is a pálcázást részesítették előnyben, amikor napi
gyakorlat volt a testi fegyelmezés az iskolában.
S ez a másik pont, amin érdemes elgondolkodni. Azon, hogy
kik és miért tartják elfogadhatónak az iskolai testi fenyítést általában. A „kik”
kérdése nyilván nehéz dió. A vélemények kapcsán azonban szinte biztosan
megjelenik a korábban nyakon vágott korosztály. Mert olvashatók a „bezzeg mi is
kaptunk” jellegű beírások. Ezzel az érvrendszerrel azért nem érdemes különben
foglalkozni, mert nem más, mint a személyes frusztrációk továbbhárításának
ideológiája. Ahogy annak idején a seregben is szívatták a kopaszokat. Mert
miért legyen nekik jobb? Nem igaz? Ugyanakkor szinte biztosan vannak a
fiatalabb korosztályban is pofonpártiak. Itt olyan vélemények jelennek meg,
hogy „tanulja meg a kölök, hogy hol a helye”. Meg olyanok, hogy „tanuljon
tisztességet”. Amelyek már látszólag érdemi vélemények. Látszólag.
Mert a veréssel megtanított „hely” nyilvánvalóan nem a
diák „helyét” fogja jelenteni, hanem azt, ahova a felnőtt társadalom
kényszeríti. Tehetségtől és képességtől függetlenül. Mert a testi fenyítés
valójában ott fogja kijelölni a diák helyét, ahova a fenyítő tanár képzeli azt.
Akit, érthető okból, akár az is frusztrálhat, ha a diák kínos, a saját
szakértelmét meghaladó kérdéseket tesz fel. Ehhez némileg kapcsolódik a verés,
mint a tisztelettanítás eszköze. Ami azért baromság, mert veréssel el lehet érni
egy megfélemlített állapotot, csendet, rendet, látszatfegyelmet. De tiszteletet
nem. Azt
kiérdemelni kell. A pálcával tanárt félni félheti a diák. Ám tisztelni
aligha fogja. Akkor sem, ha sokan hiszik a tisztelet kikényszerített látszatát
valós tiszteletnek. Azoknak a véleménye, akik szerint az ilyen okokból kiosztott
pofon teljesen rendben van, egy másik helyzetben érdekesebb lenne. Abban a
helyzetben, ha a tanár, a saját szubjektív megítélése szerint, az ő csemetéjük
viselkedését tekintené tiszteletlennek, helytelennek, zavarónak. S ezt egy
akkora maflással hozná a csemetéjük tudtára, hogy a fal adná a másikat. Mert ne
feledjük el, hogy a testi fenyítés jelenleg nem a tanítási metodika
játékszabályokkal lefedett területe. S nem véletlenül. A látszólag lefektetett
játékszabályok is túl nagy teret hagynának a tanerő pillanatnyi, és szubjektív,
ítélőképességének.
Ugyanakkor nyilván megilleti a tanárt is az arányos (ön)védelemhez
való jog. Azonban ennek körülményeit sem a könnyen manipulálható, és nem egy
esetben a virtuális megkövezésig is felpiszkálható, közhangulatra érdemes
bízni, hanem a bíróságra. Akár pszichológiai szakértők véleményére is támaszkodva.
Mely pakliban a tanár eltiltása is benne lehet. Ahogy a gyermek kiemelése is az
tanár védelmét indokló helyzethez vezető „nevelést” biztosító családból. Vagy
akár mindkettő.
Andrew_s
ahham... emléxem Pali bácsira... Trefort utcában töri tanár volt... Zajongtunk, bejött, szinte beosont az ajtón... ráült az asztala szélére és megvárta, míg befogtuk a pofánkat... -aztán: emelje fel a könyvét, aki méltóztatott elhozni. (Következetesen magázott minket, 15-16 éves diákokat).
VálaszTörlésFelemEltük (már akinek volt).
- Na, látják, Hölgyek és Urak a 165. oldalnál járunk. Azt Önök otthon is el tudják olvasni, amiről én itt beszélni fogok, az nincs benne a könyvben....
És telt az idő... és egyszer csöngettek, de senki nem kapkodott... 27 emberpalánta bámult ki a fejéből és leste Pali bácsi befejező mondatait...
Hogy fele odalett a szünetnek... ki nem szarta le, tudtuk 2 nap és újra jön Pali bácsi és készültünk is, mert dicsőség volt olyat kérdezni, amire helyben nem tudott felelni...
A pedagógia egyik alappillére, hogy a tanár az egész személyiségével hat, nevel. Egyáltalán nem mindegy, hogy az milyen.
Törlés