Amikor a tanári pályát
volt szerencsém különböző írásokban érinteni korábban, többször előtérbe került
a tanári presztízs. Pontosabban az iskola és a pedagógus presztízse. De
ugyanúgy, és ettől elválaszthatatlanul tudás társadalmi értékelése is, hiszen a
tudás értéke fogja meghatározni annak elismertségét, aki ennek a tudásnak a
gyermekbe plántálásban részt vesz. S az intézményét is, melyben ez a tudás
megszerezhető.
Mivel, mint
említettem, a pedagógia kapcsán erről a szakmai presztízsről többször esett
szó, most inkább nem erről, hanem egy általánosabb kérdésről fogalmaznék meg
pár gondolatot. Lévén a presztízs lényegesen szélesebb fogalom, melyet
legtöbbször kétségtelenül az elismertséggel rokonítva használunk. Ez egyben
korántsem jelenti azt, hogy a többi jelentése elhanyagolható lenne. Ha akár
csak a neten megpróbálnók a jelentésére rákeresni, akkor is a becsület,
befolyás, tekintély, vagy a tisztelet szavak fognak szemünk elé keveredni az
elsők között. Ha ezeket az említett fogalmakat nézzük, akkor egy valamit elég
gyorsan észrevehetünk. Az adott jelentéstartalmaknak azért van egy igen jelentős,
és alighanem a személyes értékítélettel is kapcsolódó, közös vonása. Nevezetesen
az, hogy elsősorban megszerzett értékekre, és nem „alanyi jogon” megkapottakra
vonatkozik.
Például, akármely
szakmában, a szakmai tekintélyt nem lehet alanyi jogon megkapni. Azt ki kell,
illetve ki kell tudni érdemelni. S amennyiben a politikát szakmának tekintjük,
akkor a politikai tekintélyt sem lehet másként megszerezni, mint kiérdemelni.
Mely politikai tekintély ebben az értelemben nem tévesztendő össze azzal ami a
hatalom eszközeivel kikényszeríthető. Kifejezetten a presztízsre gondolok
ezúttal. De nem érdemes a politikát belekeverve esetleg feleslegesen
eltévelyedni hagyni a gondolatokat. Így gondoljunk egy tetszőlegesen más
szakmára. A bevezetőben említett pedagógiától, az informatikáig bármire. A
szakmai elismertséget éppen úgy, mint a bizalmat, a nagyobb tudásnak,
gyakorlatnak szóló tiszteletet csak másokkal interakcióban tudjuk értelmezni.
Hasonlóan a presztízsnek ahhoz a filozófikus megközelítéséhez, melyet például Leopold
Lajos a múlt század tízes éveiben megfogalmazott műve előszavának legelején „a
presztizs nem logikai, nem erkölcsi, nem esztétikai, hanem lélektani, szűkebben
meghatárolva: társadalomlélektani tünemény, mely a logikushoz, erkölcsöshöz, esztétikushoz,
hasznoshoz éppen úgy tapadhat, mint azok visszájához.”
A fentiekből persze
az is következik, hogy a presztízsveszteség néven illetett esemény lehet éppen
úgy egy, az egyén által érzett szubjektív veszteség, mint a a környezet által
visszaigazolt valós tekintélyvesztés. Az első esetben könnyedén válhat
önmegvalósító jóslattá, mivel az, aki folyamatosan azt figyeli, hogy mikor
csökkent az elismertsége a többiek szemében, könnyen olyan helyzetbe
navigálhatja magát, hogy valóban veszít értékéből a többiek szemében. Ha ezt
követően görcsösen próbálja erősítgetni, hogy neki már megint csökkent pár
centivel a presztízse, előbb utóbb olyan szinten válthat ki ellenérzéseket,
hogy valós erényeit is „áron alul” fogják értékelni. Ez, gondolom, számos
olvasó számára ismerős helyzet lehet. Iskolából, munkahelyről, közéletből
egyaránt.
Így az is könnyen
belátható, hogy a presztízs tényleg nem olyan valami, amit el lehet várni. Nem,
vagy csak nehezen értelmezhető az a helyzet, ha valaki mintegy elvárja a
környezetében élőktől, dolgozóktól. Nem azért, mert nem érezheti úgy, hogy ez
az adott, általa leadott teljesítmény alapján „ez jár” neki. Ezt sokan, sokszor
érezhetjük így. A környezet azonban nem a saját elvárásaink alapján, hanem a
környezeti normarendszer alapján fogja „beárazni” az adott teljesítményt.
Hasonlóan ahhoz, ahogy egy kapcsolatban hiába tekinti magát valaki a kapcsolat
mártírjának, az ügyeletes problémamegoldónak akkor, ha nem azt a problémát oldja meg,
ami a másiknak is probléma, és nem abban segít a másiknak, amibe az valóban
segedelemre szorul. De természetesen ez a helyzet is értelmezhető akár
munkahelyi kapcsolatrendszerben, még a munkahelyi hierarchia mentén kialakuló
viszonyokban is. Ilyen esetekben elvárható lehet például a kollegalitás, a
vezetőhöz való lojalitás, mivel ezek nem annyira a szubjektív értékítélethez,
hanem a munkavégzéshez kapcsolódnak.
Ilyen esetekben
tehát hiába lép fel bárki azzal az igénnyel, hogy neki tíz dekával több presztízs
jár, azt aligha fogja pusztán ettől megkapni. Ellenben könnyen előfordulhat,
hogy kisebb elvárással, a környezet erőszakos manipulálása nélkül nagyobb
elismertség lehet a jutalma emberünknek. A bevezetőre visszakanyarodva, a keret
bezárásaként tehát a tanársággal kapcsolatban is igaz, hogy ott sem lehet
alanyi jogú elismerésről beszélni. Az is egy komplex, az emberi viszonyokat, az
általános teljesítőképességet, és a szűkebb-szélesebb emberi, társadalmi környezetet
is figyelembe vevő koordinátarendszerben értelmezhető csupán.
Simay Endre István
Irodalom:
Leopold L. (Ifj.) 1912: A presztizs. Athenaeum, Budapest
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése