Amikor csak a zsigeri akarat van belelátni a zsigerekbe |
A pedagógia romokban van. Nem most kezdett peregni a
vakolat, de kétségtelenül mostanában kicsit sokat rugdalják az alapokat a
kormány alig kimívelt emberfői. A kritika sokszor jogos a kiadott oktatási
anyagok, felkészülési segédletek, tankönyvek alapján. Néha azonban a kritikával
is nekivadultan szalad el a ló. A jelek szerint.
A jel ezen esetben egy, a 444-en
megjelent írás, ami egy blog-bejegyzésre
hivatkozva froclizza a pedagógiai szakérettségi tárgy mintakérdéseit.
Illetve, leginkább, a javítókulcsot. Mondván, hogy az homofób, nem ismer el
csak egy nagyon szűk családmodellt, és különben is milyen rémes magatartásra
ható módszereket ismertet. Ami a családmodellt illeti maga a javítókulcs sem
egységes. Míg a „normál” érettségin nem, az emelt szinten már említi az olyan
speciális eseteket is, mint azt, hogy a „család
szerkezete szerint lehet: monogám (egy férfi egy nő), poligám (egy férfi több
nő), poliandria (egy nő több férfi)”. De ez az említett kritikákból
valamiért kimaradt. Biztos a nagy sietség lehetett az oka. Mert beleszállni
valamibe nem lehet elég gyorsan a jelek szerint. Mindamellett kétségtelen, hogy
a javítókulcs hosszan magyarázhatná a különböző aszimmetrikus családszerkezetek
sorát. Az egyedülálló szülő nevelte gyermekek esetével. Ahogy kétségtelenül
megemlíthetné az azonos nemű szülők alkotta családot is. Azonban érdemes talán
figyelembe venni azt is, hogy az ilyen kérdezz-felelek esetek nem akadémiai
székfoglalók, hanem a leggyakoribb esetekre „lőnek”. S a javítókulcs sehol nem
zárja ki a különböző nem esetében, hogy a vizsgázó a társadalmi nemre, a nemi
szerepre gondoljon.
Annyira nem, hogy a miközben a családi viszonyrendszerről
állítottakat cikizi, maga is beemeli ezt a mondatot az idézetbe: „A családi szerepek elsajátításának
elsődleges színtere maga a család, amely a gyermekekre áthagyományozza a
különböző szerepekhez, mindenekelőtt a nemi szerepekhez kapcsolódó
magatartásmintákat”. Ami elég világos jelzése annak, hogy nemi szerepekről
és nem kizárólagosan a biológiai nem az egyedül üdvözítő megfejtés. Alkalmasint,
ami a cikizett részt illeti, az imígyen kezdődik. „A család élén családfő áll: ez hierarchikus viszonyt fejez ki a
családtagok között, amely értelmében a családfő irányító szerepet tölt be a
családban, az ő szava döntő a legfontosabb kérdésekben”. Kiegészítve azzal,
hogy: „A családfő szerepét hagyományosan
a férfi, férj, családapa töltötte be”. Márpedig a hazánk területén, szinte
kultúrkörtől függetlenül, ismert történelmi családmodell valóban férfi-centrikus
volt. A szövegben pedig ott a múlt idő. Azon pedig lehet, de felesleges
vitatkozni, hogy gyakorlatilag minden közösség kitermeli a maga formális, illetve
informális vezetőjét. A család is. A „nadrágot viselő nők” irodalmilag is
ismert sorának a fényében szerencsétlen ugyan a válásokkal példálózni a női
családfők kapcsán, de önmagában ez a valóban béna megfogalmazás láthatóan nem
volt érdemes a feladatsort kritizálók tollára. Talán mert akkor a zsigeri
kritika hangján nem szólt volna akkorát.
Ahogy az sem, ha a magatartásra ható módszerek „kritikáját”
csak egy kicsit kevésbé érzelmi alapon kezelik. A javítókulcs, miután a feladat
felsorolást vár el, erről ezt írja:
A magatartásra
ható módszerek:
·
Ösztönzés: jutalmazás,
dicséret, elismerés.
·
Kényszerítés: akkor
kell alkalmazni, ha gyenge az akaraterő.
·
Büntetés: fontos, hogy a
gyerek ismerje a büntetés okát, és arányos legyen!
·
Gátláskiváltás: célja a
negatív viselkedés megakadályozása (pl. fenyegetés).
Kerényi Kata a blogon pedig ezt:
„Az ajánlott módszerek között idén tehát még szerepel az
ösztönzés, de a teljes feladatsor szellemiségét tekintve bízhatunk benne, hogy
ezt jövőre, vagy talán már az októberi pótérettségik idejére kijavítják”.
Holott világosan látszik. Ha bárki értékítéletet akar
belelátni a különben azt láthatóan nélkülöző felsorolásba, akkor láthatja: az
ösztönzés szerepel az első helyen. Még csak nem is a „még indultak” helyén.
Miközben azért csak nem hagy nyugodni a kisördög. Vajon a kritikát kizsigerkedő
kritikus mivel cáfolná, hogy a felsoroltak valóban a magatartásra ható
módszerek? Tekintettel arra, hogy a felsoroltak ismerten azok, lehet, hogy nehéz
dolga lenne. De azért még sikerülhet. Csak nehezen.
Ahogy az emelt szintű feladatsor javítókulcsát
készítőknek is érdekes lehetne a véleménye arról, hogy a demokrata nevelő hogy
lett „megkívánó”. Ahogy több más ponton is érhetné kritika az említett
javítókulcsot, javítókulcsokat. S tekintettel arra, hogy a tanítás szöveges
eszköztára évtizedek óta a furcsaságok, szakmaiatlan kitételek, elkapkodott szerkesztések,
vagy akár vicces bakik tárháza, nem is ártana a kritika. De mérsékelten zsigeri
alapon. Mert akkor semmivel nem lesz jobb, etikusabb, mint az az oktatáspolitika amin
fogást akar találni.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése