A köztársasági elnök egyetemi fokozatának kérdése alighanem olyan állóvizet kavart fel, ami
csak látszólag őrizte a felszínen a nyugodt víztükör jellemzőit. Miközben a
mélyben elég régóta a nyugtalan örvények világa uralkodott. Ezt mutatja az,
amit a nyilatkozatok és ellennyilatkozatok sugallnak. Mintegy utólag felmentve
az egyetemet a doktori cím odaítélésével kapcsolatban, és előre nyitva hagyva a
kaput az eljövendő időszakokra is. Az előtt mindenképpen, hogy meglehetős
felületességgel lehessen kezelni a fokozatok odaítélésének körülményeit.
Mert mi mást
lehetne abból gondolni, amikor az egyetem dékánja ad hangot olyan véleménynek, ami
szerint a plágiumgyanún kívül is számos hibát tartalmazó dolgozat megvédése
körül minden a legnagyobb rendben van.
S minden a legnagyobb rendben is volt. Beleértve azt is, hogy a dolgozatot
bírálók nem tették szóvá az utókornak megörökített helyesírási hibákat, nyelvi
következetlenségeket sem. Márpedig alighanem elvárható lenne még egy szimpla
középiskolai dolgozattal kapcsolatban is a szabatos fogalmazás és a megfelelő
helyesírás. Még akkor is, ha elfogadjuk azt, hogy stílustörések, kisebb
nyelvtani hibák óhatatlanul becsúsznak, becsúszhatnak.
A fentieknek nem
azért van jelentősége, mert a nemzeti öntudat kialakulását sejtjük mögötte. Már
csak azért sem, mert bármely nyelven írt dolgozat esetében elvárható. Azért
lenne szükséges elvárás, mert az egyértelműséget szolgálják. Márpedig egy
tudományos dolgozatnál, és a doktori dolgozat azért mégis inkább ez a
kategória, szükség van arra, hogy világosan kitűnjön belőle a szerző közlendője
és az állásfoglalása. Nem a politikai, hanem a szakmai állásfoglalása. Mert még
egy politológusnak sem a politikai elfogultságát, hanem a politika-tudomány
keretein belüli felkészültségét lenne jó mérni egy fokozatszerző dolgozat kapcsán.
Az persze kérdéses lehet, hogy ez mennyire valósul meg a gyakorlatban bizonyos
szakterületen. S alighanem egyfajta social engineering mindig zajlik egy
doktorátus megszerzésénél éppen úgy, mint az élet számos más területén is.
Ami azonban ennek
nem igazán lehet tárgya és áldozata, az a szakmaiság. Ha például valaki,
mondjuk, a búzatermesztéssel kapcsolatos művet ír, akkor joggal várható el,
hogy ne keveredjenek a dolgozatba és a védéskor előadott prezentációba árpát
ábrázoló képek. Mert különben óhatatlanul „Dr. Ezésez Géza karrierje” jut az
eszünkbe majd a dolgozat kapcsán. S itt kaphatnak szerepet a hivatalos bírálók.
Vagy legalább is helyet kaphatnának a folyamatban. Nem formálisan, mert ebben
az értelemben mindig is részei a folyamatnak, hanem szakmailag. A kiragadott
példánál maradva, elvárásként szerepeltetve velük szemben, hogy ismerjék mind a
búzát, mind az árpát, és képesek legyenek megkülönböztetni a két növényt. S meg
legyen bennük az a képesség, hogy a dolgozatot ebből a szempontból is
ellenőrzés alá tudják venni, és a fellelt tévedést szóvá tegyék a bírálat megfogalmazása
során. Tehát a szakmai képességek mellett legyen meg bennük a szövegértésre,
összefüggés-keresésére való képesség, valamint az a szorgalom és türelem,
amivel például végigolvassák az adott dolgozatot. Mert egy tudományos dolgozat
bírálása nemcsak megtiszteltetés, hanem felelősség is.
Amennyiben nem
ilyen, mindezen erényeket felsorakoztató bíráló végzi el a dolgozat
minősítését, óhatatlanul magát a minősítést teszi kétségessé, a címet pedig
komolytalanná. Erre természetesen lehetne azt felhozni, hogy a bírálatot a
szakma nagy öregjei végzik, akik mintegy alanyi jogon ismerik a szakma minden
apró stiklijét és mesterfogását. Azonban egyáltalán nincs arra garancia, hogy
egy kellően hosszú ideig fennálló, kontraszelektálódó rendszerben a bírálók nem
pontosan olyan felületes vizsgálódás alapján kaptak esetleg tudományos
fokozatot, melyek odaítélésében később maguk is részt vesznek. Eleve
felületesen végezve a bírálatokat. Egyrészt azért, mert úgy érzik, hogy az
opponensi megbízás megérdemelt juttatás, ami életkor, vagy
bársonyszék-koptatási idő alapján alanyi jogon jár. Az opponensként nyújtott
teljesítménytől függetlenül, és akár az egész védést is végigszunyókálva.
Másrészt azért is, mert a saját alkalmatlanságukról adnának hiteles bizonyítványt
egy aprólékos, ámde megannyi hibával terhelt opponensi véleménnyel.
Sokkal egyszerűbb
tehát az „én nem bántom a Te jelölted, Te se bíráld az enyémet” szemlélete
mentén haladva elvégezni a különben időt rabló dolgozatminősítést. Bízva abban,
hogy az egyetemi, akadémiai hierarchiában betöltött pozíció megvédi attól az
opponenst, amitől a legjobban fél. Ebbéli munkájának nyilvánossá válásától.
Akár közvetlenül nyilvánossá téve a dolgozat mellett a róla írt bírálatokat,
akár közvetve a fokozattal kapcsolatban támadó fenntartások kapcsán. Márpedig
akkor, amikor komoly szakmai kétely merül fel egy cím odaítélése kapcsán,
óhatatlanul felmerül az a kérdés, hogy miként is lehetett szó nélkül odaítélni.
S ebben az értelemben érthetővé válik a köztársasági elnök dolgozata kapcsán az
is, hogy miért indult el szinte azonnal az egyetemi rendszerben dolgozók
egyfajta összezárása. Miszerint a „Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Karának dékánja szerint nincs ok azt feltételezni, hogy nem kellően megalapozott döntést hozott az a bizottság, amely húsz évvel ezelőtt elbírálta Schmitt Pál doktori disszertációját”.
Ha figyelembe
vesszük, hogy még műkritikai elemzéseknél sem korlátlan az idézhető
szövegtartalom aránya egy dolgozatban, akkor ez a jelen dolgozat esetében
önmagában is kérdésessé teheti a dékántól idézetteket. Ugyanakkor a döntés
része természetesen a minősítési fokozat is, melynek része kellett volna, hogy
legyen a dolgozat formai és nyelvhasználati szempontból végzett bírálata is. Ha
tehát formai fenntartások még utólag is megfogalmazhatóak, és a nyelvhelyességi
problémákon mosolyog a fél ország, akkor az a summa cum laude (kiváló)
minősítés sokkal inkább az odaítélőket minősíti, mint a dolgozatot. A
formaiságnak ugyanis ki kellene terjedni arra, hogy a jelölt képes és alkalmas a
választott szakterület módszertanát okszerűen alkalmazni, és az azzal elért
eredményeket szabatosan prezentálni. De, ugyanakkor, a köztársasági elnök
dolgozata még csak nem is műelemző jellegű, hanem önálló munkaként került
benyújtásra a hírek szerint. Nem arról szól tehát, hogy elemzés alá vette volna
Nikoláj Georgiev munkáját, és ezért idéz belőle sokat. Sajátos módon ezt az
egyik lehetséges magyarázatot sem Schmitt Pál, sem az egyetem dékánja nem
vetette fel. Így aligha erről lehet szó. Bár ebben az esetben világosan ki
kellene derülnie, hogy mi az idézet, és mi annak vitája a szövegben.
Ahogy korábban is
írtam, ehhez azonban olyan bírálókat kellett volna állítani, akik szakértői a
jelölt által benyújtott dolgozat témájának. Az Origo-n megjelentek
alapján az egyik bíráló, Kertész István történész manapság megfogalmazott
véleménye szerint is szakszerű és kiváló volt az említett dolgozat. Kérdés,
hogy a nyelvi problémák miért nem tűntek fel a kiváló történésznek, ha valóban
végigolvasta tüzetesen az anyagot. Az csak hab a tortán, ha a kiváló bíráló
különben ókortörténészként bírálta „Az újkori olimpiai játékok programjának
elemzése” című értekezést. Mert bár kétségtelen, hogy az ókorban rendeztek
először olimpiai játékokat, azért támadhatnak kételyek az ókortörténész
professzor naprakész sportpolitikai ismereteivel kapcsolatban az újkori Olimpiákat
illetően.
S akkor bizony ismét
felmerül a korábban megfogalmazott gyanú. Miszerint a bírálók sokkal inkább a
hierarchikus státusz, mint az elvárható szakértelem alapján kerültek
kiválasztásra. Tovább erodálva ezzel az egész tudományos közéletbe vetett
maradék bizalmat. Egy füst alatt jelentős kétségeket támasztva az egyes
fokozatok mögötti valós tudásban és tartalomban.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése